Har installerat en 40GB IBM-disk plus ett ATA-100+-kort i min blåvita G3:a, eftersom den gamla 6GB-hårddisken pajade. Formaterade hårddisken och försökte sedan installera 9.0 (på den gamla hårddisken satt ett 8.6). Det gick inte eftersom firm ware behövde uppdateras. Men det gick inte att göra, eftersom startskivan (CD:n med 9.0-systemet) är låst. Behöver alltså installera ett system för att sedan kunna uppdatera Firm Ware. Ett Moment 22?!
Datorn startar inte från 8.5 och 8.6-skivor jag provat med. Har därför kopplat den med Ethernet till en iBook och lagt över både 8.5- och 8.6-installerare till en av partitionerna och försökt installera systemen på en annan av partitionerna, vilket inte har lyckats pga "Skivverktyg mini inte kan användas" och liknande meddelanden.
Desperat som jag börjar bli har jag dessutom provat att helt enkelt kopiera över Systemmappen från systemskivorna och sedan startat upp från den partitionen, vilket resulterat i antingen "Den här startskivan kan inte användas med den här datormodellen. Uppdatera med den senaste drivrutinen." eller ett "Systemmappen kan inte kopieras från sin startskiva" (eller något liknande).
Kan någon hjälpa är jag honom/henne evigt tacksam.