Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mera rykten och spekulationer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi borde verkligen ha ett forum för rykten tycker jag. Då kan folk gotta sig i det och andra som ogillar det kan undvika hela forumet.

Denna gång är det en massa info om Apples framtida produkter som påstås komma från en Apple-anställd som sagt det på en Hotline bas (redan här tycker jag det verkar högst misstänksamt). Hursomhelst så hittade jag en Apple Insider-tråd där en kille postade detta, han hade i sin tur hittat det i en tråd hos MOSRs forum.

Citat:

you guys owe me BIG for this. I captured it as it was happening on a very private Hotline server with an apple employee, who´s alias has been changed in this text... nothing else has been altered..

anon: the G5 will be announced next month during Seybold i think like the 22-26 or something
anon: check out the starting G5: 1.2 gig PPC G5
anon: 256 DDR Ram
anon: NVidia3 64 video
anon: USB 1.0 (unlikely 2.0 will debut now)
anon: Firewire 2.0 aka Gigawire
anon: 60 gig harddrive
anon: Superdrive
anon: Gigabit ethernet
anon: Optical port * More on this later on
anon: $1699
anon: 1.8 gig PPC G5
anon: 1 GIG DDR Ram
anon: NVidia3 64 video (dual view)
anon: USB 1.0 (unlikely 2.0 will debut now)
anon: Firewire 2.0 aka Gigawire
anon: 120 gig harddrive
anon: Superdrive
anon: Gigabit ethernet
anon: Optical port
anon: $3299

anon: SUMMER MACWORLD.........
anon:
anon: Still tentative based on market conditions, etc.
anon:
anon: iMac (new) get USB 2.0, speed bump to top end of 1.0 gig
anon:
anon: iBook get USB 2.0, whole line
anon: 1 will remian 12 inch with 600 mhz G3
anon: rest will be 14.1 inch with G4 at 667 and 867
anon: graphics will be enhanced to radeon level.
anon:
anon: G5 tower will get USB 2.0 and POSSIBLE speed bumps (.2 gig each model)
anon: TiBook will get USB 2.0 and POSSIBLE speed bump (.2 gig each model)

anon: As for the TiBook, it has not been forgotten either.
anon:
anon: It WILL NOT HAVE A G5.
anon: It WILL break 1 gig with the G4.
anon: Graphics will be enhanced with more RAM but will STILL BE ATI (think Radeon 2 aka 8500)
anon: Same size configurations and look
anon: NEW batterey technology, based on same tech used in iPod. LONGER run time (8 to 12 hours from tests)
anon: 3 configurations.
anon: 1.0, 1.4 and 1.8 G4 at same price points. It WILL have Firewire 2.0 (Gigawire) and USB 1.0, and airport.

anon: i got news on OS classic
anon: Classic.
anon: Well, the days of classic are limited. With OSX being primary startup..... However, look for the venerable OS 9.2.2 to have three more bigger revisions, 9.3, 9.4 and finally 9.5. Although development willstop after 9.3 which will add some additional functionality with itools and webdav, and communication, 9.4 and 9.5 will be polishing and hardware compatibility updates. Most intriguging is the concept that 9.4 and 9.5 will NOT be standalong OS. Meaning you can run classic 9.4 within OSX but NOT as its own boot. This makes for a faster experience and discards some legacy code and optimizes things a bit. Apple knows many peopel will need classic ability for another few years, but they also want to push migration of OSX, so by having a classic layer yet no separate boot support for the newer machines they solve both issues. The early builds of the OSX only classic layer are surprising with ´classic´ app performamce exceeding current 9.2.2 .

anon: oh ya Apples making a digital audio program!
anon: its going to be for pros
anon: and work side by side with FCP
anon: OS X
anon: Where is it going.?
anon: 10.2 is looking like a Feb/Mar release. Most likely with the new G5 towers in Mar.
anon: Its still a housekeeping release. Speed, tweaks of interface, bug squashing, etc.
anon:
anon: But 10.3 onward is where new functionality and features show up. Look for an integrated ability to use the digital hub apps. More customizable abilities of the interface (within reason, NOT SKINS), USB 2.0 support, and better driver support and a few new things never seen on a Mac OS.

Stock. Apple has realized MacWorld only announcements don´t help the financial quarters as they should. So rather than announce every six months, they want to announce every 2-3 months. This keeps Apple in the news, in press, and helps the bottom line by having a ´hot new´ product every 2 to 3 months. Just the early adopters alone will boost profits for the given quarter. It makes financial sense.
nobody: we´re all disgruntled apple employees!
anon: Dual processor will be an option with either 1.4 or 1.8 as a BTO option. The G5 is more complicated to make dual (beyond my technical knowledge to explain why). But its screams with dual processors.

you know running a dual G5 system is like running 8 G4´s at once* 80 gigaflop/sec

Det finns många frågetecken kring detta, bara en sån sak som att nån mer än Jobs och några få till skulle känna till hela Apples framtida planer, eller att ens Apple har såhär detaljerade planer... Nä, jag är skeptisk till detta, det låter som välskrivna men påhittade tankegånger.

Läs gärna tråden hos Apple Insider för att se folk såga sönder dessa påståenden i småbitar och sedan se andra såga deras sågningar osv osv... ja som det brukar vara på Apple Insider...

Total sågning. Tror ingen (förutom högsta ledningen som planerar) sitter på information om alla produkter och deras uppgraderingscyclar/lanseringsdatum. Sett över hela året alltså... Just nu är det så mycket rykten och spekulationer att man blir förvirrad.

Visst kommer väl något sånt där, vet väl alla.. vill väl alla..

Men den emot säger sig på vissa saker, iaf följande
G5an kommer 22-23 i nästa månad på Seybold står det..

Längre ner står det att det 10.2 kommer samtidigt med G5an o då står det Mars..

Men men

Jag har som sagt följande klart för mig

G5an kommer i Juli i helt ny låda..
Tillsdess kommer uppspeedade G4or..

10.2 kommer 24mars..(el i dagarna däromkring, varför? jo för då är kl12 enligt Jobs..och OS X är fulländat)

iBook/Ti orkar jag inte bry mig om, dom kommer givetvis i speedbumpade versioner.. enda frågetecknet är NÄR iBooken får G4an och Apple således dumpar G3an helt o hållet.

Vad gäller ett Ryktes forum har jag också efterlyst detta.. frågan är dock vad det skulle vara bra för. Allmänt kanske duger som det är?!

Nu ska jag berätta något som är till 100% helt sant och inget rykte:

- PowerPC G5 kommer. Närdå? I framtiden...
- Gigahertzvallen sprängs. Närdå? I framtiden...
- Mac OS X 10.2 släpps. Närdå? I framtiden...

Helt sant. Jag lovar.

OK framtiden kommer - även så jordens undergång... med lite tur kommer Apple med nya burkar innan dess om dom får ut tummen i tid. DET är *garanterat sant* även utan procentsatser! Jag tror att det är bra om vi slipper att se 99mac som en ryktessite - Appleinsider och Macos Rumors är änndå halvdöda så det ligger kanske i tiden att sådana siter börjat tappa sin publik.

Olle, sajterna kanske verkar döda vid en första anblick, men du har du inte varit inne i forumena där... *ler* Där råder våldsam aktivitet. Men du tycker alltså att såna här inlägg är dåliga för 99mac och att du helst skulle vilja slippa se sådana spekulationer här?

Rykten har alltid gått hand i hand med Macanvändare, så kommer det säkerligen förbli också... Tycker detta forum samt de speciella vi lägger upp (inför MacWorld Expo exempelvis) duger bra åt dessa diskussioner. Tycker ni inte?

[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Apropå ryktessajter.

Jag hoppas att ni, precis som jag bojkottar Spymac. En riktig skitsajt som varken levererar trovärdiga rykten eller är speciellt vänliga mot sina besökare.

Har aldrig varit nån besökare av Spymac kan jag säga (ja förutom när deras fejk-iWalk var i ropet).

Lite kul är att nu har MOSR postat detta rykte (det som finns i början av denna tråd alltså) på sin sida. Men vi var före med det här...

Även om denna konversation från hotline är fejkad, vilket dom flesta nog tror, så snackas det om en intressant sak: att Apple jobbar på en programvara för digitalt ljud. Ett slags proffsprogram för ljud, på samma sätt som Final Cut Pro är proffsalternativet till iMovie. Det låter ju rätt logiskt i mina öron, precis som att Apple *inte* jobbar på en proffsvariant av iPhoto eftersom Photoshop redan är kung där.

Måste också inflika att tråden hos MOSR där detta ryckte postades först är rätt kul att läsa. Det var en kille där som försökte driva med dom andra, han påstod att han var kompis med Jobs och en massa annat, men det var flera som inte fattade det, utan bara svalde och svalde... Till slut var han tvungen att berätta att han skämtade, precis efter att han påstått att han egentligen var Jobs själv...

1
Bevaka tråden