Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserver eller G4 Server 1GHz

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken servermaskin är bäst: Xserver 1 GHz/256 mb RAM med enkel processor jämfört med golvmodellen G4 server 1 GHz/ 512mb RAM med dubbla processorer. Dom kostar ju nästan detsamma.
Om vi undiviker det yttre = om man har rackskåp eller inte!!! Vilken är bäst som server?!?

Såvitt jag har förstått så finns det flera funktioner på Xserve i hårdvaran som inte finns på en vanlig G4 server. Till exempel så finns RAID funktionen inbyggd i BIOS så att det går att spegla bootdisken (livsviktigt skulle jag säga).

Sedan går det att hot-swappa diskar också och det kan väl vara bra.

Jürgen kan allt om detta - han ger nog dig ett bättre svar lite senare.

• Avstängd
  • 2002-06-16 11:46

Xserve, kör ju med PC-2100 DDR-SDRAM vilket boostar prestandan över PC-133 SDRAM nåt enormt. Fast en extra processor skulle nog göra stor nytta, om inte större än minnet...

Det beror välan lite på vad du ska "servra". Ska burken bara vara filserver och är ju ett snabbt disksystem vikitgt, och där vinner ju Xserve. Ska du köra burken som webbserver med exempelvis ett forum som 99mac.com så bör du prioritera mycket minne. Sedan undrar jag om du bara har dess två konfigurationer att välja på? Xserve kostar ju lite mer men är å andra sidan byggd som en riktig server (nåja, nästan i alla fall). Dvs stabilare burk i långa loppet.

Tackar! Jag skall köra FMP server 5.5, QiuckMail server (som jag tycker verkar bra och som skall ta hem vår post via UUCP) och kunna dela filer med 15 macar och med hjälp av Retrospect back-upa allihop med en ATI.
Det verkar på er som om Xserver med en processor är bättre än en G4 Server med dubbla processorer! (Med Xservers 256RAM jmf med G4ans 512RAM var priser ungefär detsamma - därav jämförelsen).
Vad är hot-swappa - jag har lärt mig att spela utan noter sas...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-18 09:32

Hotswappa (nysvenska) = byta under drift (svenska). Du behöver inte stänga av datorn för att byta ut en hårddisk.

Jag håller inte med om att du ska köpa Xserve.
Du får ju dubbla minnet och 2 cpu i golvmodellen. Det gillar Filemaker. Hotswap behöver inte du. Det är bara affärskritiska system som behöver vara "online" medan man byter komponenter.

Det är min ödmjuka åsikt och den delar jag!

Verkar förnuftigt MEN då vore bäst med Xserve m dubbla processorer och med 512 RAM = DDR-SDRAM som skall vara enormt mkt bättre. Men smakar det så kostar det… Föresten: kan man inte ha två HD som kör en RAID och speglar varandra i en G4 server. Hur kan det vara ”inbyggt” i Xservern???

PS
Kul med nysvenska som hotswapa (hot-zappa låter mer modern-normalt…) och var kan det finnas ordböcker för detta nya språk på nätet – så att man slipper fråga er om allt mellan BIOS och TEUS?

Föresten: kan man inte ha två HD som kör en RAID och speglar varandra i en G4 server. Hur kan det vara ”inbyggt” i Xservern???

Du kan inte skapa en bootbar speglad RAID enhet på en vanlig G4 server. Xserve har en BIOS funktion inbyggt på moderkortet som gör det möjligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Xserve, kör ju med PC-2100 DDR-SDRAM vilket boostar prestandan över PC-133 SDRAM nåt enormt. Fast en extra processor skulle nog göra stor nytta, om inte större än minnet...

...men processorn i Xserve stödjer inte DDR, så prestandaförbättringarna är inte fullt så otroliga som man kan vänta sig.

1
Bevaka tråden