Jag kör Mozilla 0.9.7 och låter Explorer ligga i dockningslisten och samla damm. Orsaken är att Mozilla är snabbare, effektivare och stabilare. Explorer är för mig det samma som irritation och därför använder jag inte den ö.h.t. På mina maskiner är Mozilla snabbare på att rendera sidor och dess prestanda är bra.
En annan läsare som jag gillar vid sidan av Mozilla är OmniWeb 4.1 Beta. Den är också snabb (snabbare än Explorer) och har ett elegant gränsnitt. Dessutom är det ett Cocoa-program.
Anledningen till att jag inte gillar Explorer är: 1. Trögt, 2: trögt, 3: trögt, 4: jobbiga egenskaper (främst dålig prestanda), tveksamt gränsnitt (även om Mac-versionen är hästlängder före Windows-diton) och "egna finesser" som vissa utvecklare använder med följden att en del sidor krånglar i mina andra läsare. Jag anser att Mozilla är den bästa webbläsaren idag (följd av OmniWeb) medan Explorer släpar efter. Jag bytte t.ex ut Explorer mot Mozilla på min brors PC p.g.a att jag inte stod ut (med idiotiska felmeddelanden, instabilitet, tröghet).
Jag håller däremot med om att Explorer är snabbare än Netscape 4.x, men den serien ersatte jag med Mozilla 0.8 under hösten 2000. Redan denna gamla Mozilla var snabbare och trevligare (för mig) jämfört med Explorer.
Nu när jag har Bostream har jag märkt prestandahöjningar i både Mozilla och OmniWeb (inga flaskhalsar). Min prestandarankning har jag gjort på följande maskiner och system:
Power Mac G4/400, 192 MB RAM och Mac OS 9.0.4, samt Power Mac G4/450MP, 768 MB RAM, Mac OS 9.2.2, Mac OS X 10.1.2.
Resultatet är (numera):
Snabbast. Mozilla 0.9.7, OmniWeb 4.1 Beta och Opera 5 Beta (allihop under OS X).
Medelmåttig: Internet Explorer 5.1.
Långsam: Netscape 4.x (Classic).
På äldre maskiner (Quadra och Power Mac 8500/120) är rankningen:
Snabbast: iCab och Opera (Opera testad på 8500).
Medelmåttig: Netscape Navigator 4.08.
Långsammast: Internet Explorer 4.0 (Quadra) 4.5 och 5.0.
På PC upplever jag Mozilla som snabbare än Explorer (det var därför jag fixade Mozilla hos min bror). Dessutom gillar jag integrationen i Mozilla/Netscape (även om jag numera använder Mail istället för Mozilla Mail).
Explorers marknadsandel är för mig ointressant, eftersom jag sk-ter i den. Jag vill ha en bra webbläsare och väljer inte efter marknadsandelar (detta nonsens) utan går efter mina upplevelser.
Apropå gränsnitt. Ska jag ranka läsare efter detta blir det:
Snyggast: OmniWeb.
Snygg: Mozilla/Netscape 6.1 - 6.2.
Ganska snygg: Opera
Hyfsad: Netscape 4.x och iCab.
Hyfsad: Explorer.
Ful: Netscape 2.x och 3.x.
Jag håller därmed inte med om att Mozilla har ett hemskt gränsnitt och att Explorer är bättre p.g.a att det är mer "Macigt". Vill man ha en Macig produkt: spana in OmniWeb som är mycket trevlig (4.1 Beta).