- Gäst
- Oregistrerad ●
Vi har ett 20-tal QS 800 Mhz av senaste modell som har standard ATI-kortet. Då man monterar en pictbild och rör på bilden så hänger sig maskinen. På en 933 Mhz maskin med gforce kortet rullar det på utan problem.
Fler som råkat ut för samma sak?
Vi har uppgraderat med hjälp av ATIs senaste drivrutiner (2.0) men det har bara hjälpt bara en maskin av fyra drabbade. Apple skyller på Quark och Quark på Apple.
Har snart fler frågetecken än lösningar på problematiken.
System info: Mac OS 9.2.2 Alla maskiner har 512 MB Ram och Quarken har tilldelats mycket minne.
H J Ä L P ! ! !
quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Pictbild? Varför använder du det? Bara en fråga, men är det bara de som inte funkar så skulle inte jag lida så mycket iaf.
Pictbilderna har bäst prewiew i Quark 4.11 och de kommer inte med då man exporterar hela tidningen till tryck (vårt system sållar bort pict bilderna).
Även andra bildformat får Quarken att frysa sig. Funkade bra tidigare med våra G3:or så det känns aningen frustrerat att de nya G4:orna hänger sig.
quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Sorry, ingen aning... Är det Lay-bilder från repron som är PICT? Då kanske jag har använt dem med...
Testa att stänga av alla ATI-accellerationer, så får du reda på ifall det verkligen är kortet i alla fall.
ja, det är laybilder som redaktionen själv scannar eller får ifrån repron.
Har testat att stänga av det mesta ifrån ATI och det tycks vara drivrutinerna. problemet är att det bara är QX 4.11 som inte tål de nya korten/drivisarna. ATIs egna drivisar (de nya 2.0) funkar ju på vissa maskiner men inte alla. Sen skyller de ju på varandra.
Tack för hjälpen ivarjefall. Alla nya tips tas tacksamt emot.
En sak jag märkt är att det nästan alltid bara är Quarken som får problem med ny hårdvara.
Jag läste för ett tag sen på Apples diskutionsforum om just detta problem, fast på PowerBook Ti med OS 9.2
Användaren bytte drivisarna till grafikkortet mot dem som följer med OS 9.1, sen försvann problemet. Kan vara värt att testa, kanske.
Jag har också varit ute för detta problem. Så länge ingen tar ansvar och prånglar ut nya drivisar till ATI-kortet, är jag tvungen att låta min kund köra med ett lånat PCI-kort.
Det har verkligen gått 3 månader sen maskinen släpptes. Skandal.
Problemet uppträder på exakt samma sätt. Vid flytt eller skalning av bilder i Quark, fryser maskinen.
Småirriterande att förklara för kunden att hans splitternya PowerMac har ett gravt fel som gör att hans huvudprogram inte fungerar. Och att ingen fixar till det.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=296&db=mac
Funkar drivisen med radeon 7500 också?
Har någon fått det att funka än ?
Ett företag jag hjälper står i startgroparna att köpa ett gäng nya macar och det lutar mot 800 mhz med ati 7500.
Problemet är att alla datorerna ska ha quarkxpress.
Tacksam om någon som fått att funka hör av sig.
quote:Skapades ursprungligen av: pepsi:
Har någon fått det att funka än ?
Ett företag jag hjälper står i startgroparna att köpa ett gäng nya macar och det lutar mot 800 mhz med ati 7500.
Problemet är att alla datorerna ska ha quarkxpress.
Tacksam om någon som fått att funka hör av sig.
Släng in gforcekort istället. För mycket bök annars. Blir någon tusing dyrare, men skall man köra Quark är det inget akternativt. Men ta gärna upp det både med Quark och Apple.
Jag lutar mer åt att Quarks kassa kodning gör att det inte funkar för allt annat funkar ju. Ypperligt tillfälle att gå in i 2000-talet och köra indesign iofs...
quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Apples 1.1 ja. Även ATIs funkar med kortet. fast de flesta får hängningar även med de drivisarna då man kör tröskverket Quark Xpress. Så 7500 kortet vill inte alls med QX....
Då blir det den med geforce kort då. Har tagit upp Indesign 2 frågan med dem och jag håll på att bli ut slängd, så även om jag är indesign intresserad så är inte inköps chefen det
Tack för svaren.
Bakåtsträvare finns överallt... Har man inte testat så är man ju inte heller fast...
Apples 1.1 ja. Även ATIs funkar med kortet. fast de flesta får hängningar även med de drivisarna då man kör tröskverket Quark Xpress. Så 7500 kortet vill inte alls med QX....
Märkte att det inte gick så bra på QS 800.. samma trista hängningar..
Men två Powerbook G4 mår numera utmärkt efter ATI-uppdatering.
Märkte att det inte gick så bra på QS 800.. samma trista hängningar..
Men två Powerbook G4 mår numera utmärkt efter ATI-uppdatering.
Ja, det kan jag tänka mig.
Såg en alfa version på nästa ATI drivis ifrån Apple ute på nätet... Så det är väl på G, men det tar väl tid kan jag tänka...
Det hela beror på en bugg i Quark.. Buggen finns i både 4.X och 5.X..
Här kan ni läsa mer:
http://www.quark.com/cgi-bin/[email protected]^[email protected]
Men kan få bort hängningarna genoma att stänga av "Guidelines"
Buggen kvarstår i flertal maskiner trotts man stängt av det. Quarks urgamla kod är det stora problemet. Den dagen de kodar programmet ifrån början med modern kod så kommer det att funka. Jag tror inte det kommer ske. Quark tycks inte ha de resurser som krävs...
Buggen kvarstår i flertal maskiner trotts man stängt av det.
Ajdå, har hitills bara prövat det på en maskin, där försvann hängningarna direkt..
Ska pröva på ett par till under veckan.
Var någonstans stänger man av dessa ???
Tacksam för om någon hjälpte mig med detta .
F7 ta bort stödlinjer. Finns under visa menyn...
Dessvärre hjälper det inte. Det finns bara ett sätt att bli av med buggen. uppgradera till ett program som är gjort för 2000-talet... Adobe Indesign.