Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installera HD i G4

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-09 11:59

Någon som vet hur man installerar en extra HD i en QuickSilver G4? Har försökt installera HD.n från min gamla beiga G3:a men då ville den inte starta. vad är felet? Är det fel typ av HD eller har jag helt ekelt kopplat någonting fel?

Kanske är det så att den IDE-disk som du satte i som två i din nya G4 är byglad som en Master (istället för slave). Dett har inget med S&M att göra om nån tror det. Kolla på din disk nummer två och se om du inte hittar byglar på kortändan. Som man kan flytta, eller ta bort. Det borde finnas instruktioner på disken vad dom olika byglarna betyder. Annars får du googla på det för att hitta det. En bra gissning är att alla byglar borta = slave. Dvs, det du vill ha.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-09 12:21

Ahh, tack för hjälpen! Nu minns jag precis att det faktiskt satt en bygel på disken, precis vid anslutningen för ATA-kabeln. Varför tänkte inte jag på det?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-02-24 15:52

En liten fråga?
sänker man inte farten på orginaldisken om man sätter in en långsammare Ide Hd på samma lina?

Japp. IDE-bussen fungerar så att den snabbaste enheten automatiskt anpassar sig efter den långsammaste enheten om de sitter på samma buss eftersom de inte kan kommunicera annars. Detta är en god anledning att ALDRIG koppla CD- eller ZIP-enheter på samma buss som en hårddisk. Lyckligtvis har väl de flesta modernare PowerMac´ar två bussar.

  • Medlem
  • 2002-03-08 05:47

Jag har beställt en IBM 60GPX 60 GB 7200 rpm som jag vill ha som master istället för den befintliga 30GB 5200 rpm i min G4 466 (digital audio).

Jag vill alltså att den gamla disken ska vara slave. Den nya IBM disken är inställd på master som default så det enda jag behöver göra är väl att ändra om den gamla till slave? Eller? Behöver jag byta plats på diskarna eller kan den gamla sitta kvar (bara ändra till slave)?

Det är bara att ändra den till slave.

Vill du å andra sidan kan du ha båda på master om du kör med två ata kablar,

1 kabel = 1 master 1 slave

Du kan alltså ha 4 hårddiskar på 2 kablar, men för att få dom två du har nu att köra på max kapacitet så borde du välja att köra en kabel per hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 01:41

Jag har också en G4/466, och har också beställt en ny 60GB 7200rpm disk. Om jag nu skulle sätta den på ytterligare en kabel, för att få full hastighet på den nya disken den gamla är ju på 5400rpm, var ska denna kabel sättas in? Om den är som ni säger att det är två IDE-bussar i de nyare datorerna, vilket också verkar stämma, så används redan bägge bussarna, en till den befintliga hårdisken och den andra till min combodrive. Vart ska jag då sätta nästa IDE-kabel, som ska gå till den nya disken?

Apple har gjort på detta vis:

En kanal ligger ovanpå moderkortet, det är i den som hårddisken är inkopplad i.

Den andra kanalen där CD:n och Zip:en (om man nu har en) är inkopplade ligger på UNDERSIDAN av moderkortet av någon anledning. Man kan se kabeln från CD:n löpa in under själva moderkortet.

Man kan fråga sig varför?

En lösning är att köpa ett IDE-kort och koppla in de snabba diskarna där och låta de slöare vara inkopplade "som vanligt" (eller vice versa, spelar ingen roll).

Dock kostar ett IDE-kort ca. 1000kr plus moms.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-18 20:28
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Apple har gjort på detta vis:

En kanal ligger ovanpå moderkortet, det är i den som hårddisken är inkopplad i.
Den andra kanalen där CD:n och Zip:en (om man nu har en) är inkopplade ligger på UNDERSIDAN av moderkortet av någon anledning. Man kan se kabeln från CD:n löpa in under själva moderkortet.

Har då hittat en IDE kabel som löper ifrån CD´n (G4 450 DP). Om jag kopplar en IDE hårddisk till denna kabel kommer HD´ns hastighet att bli lägre?

Eller är det CD´n ?

Eller?

Måste säga att jag uppskattar oerhört forumet och dess svar.

// Cb

Citat:

...kommer HD´ns hastighet att bli lägre?
Eller är det CD´n ?

CD/DVD använder ATAPI och HD ATA(33, 66 osv). Troligtvis kommer det att fungera, men hårddisken kommer inte gå så snabbt som den hade gjort på en separat kanal eller en med hårddisk av samma typ.

Ang hastigheter på hårddiskar.

En hårddisk med 5400 rpm slöar nödvändigtvis inte ner en 7200 rpm, även om de är på samma kanal. Det som spelar in är vilken standard den använder. Vanligast är ATA 33, ATA 66 och ATA 100, där siffrorna är max MB/s.

G4 är klarar som max av ATA 66 (om man inte köper ett extra IDE-kort). Det betyder att även om man installerar en hårddisk med ATA 100, kommer den att arbeta enligt ATA 66-standarden. Således kan man blanda ATA 66- och ATA 100-enheter på samma kanal i en G4, utan att prestandan försämras.

Installerar man däremot en ATA 33-enhet i en G4, kommer båda enheterna på den kanalen använda sig av ATA 33 och därmed få sämre överföringshastighet.

ATAPI är motsvarande standard för CD/DVD. Enligt tillverkarna (bl.a. Apple) bör inte ATAPI och ATA-enheter blandas, även om det oftast går. Dock kommer den långsammare ATAPI användas även till ATA-enheten.

Hmm, långt inlägg. Hoppas det hjälper någon.

Jag planerar att köpa en ny hårddisk till min blåa PM G3 (rev. A). På Macotekets hemsida påstås det dock att deras IDE-diskar inte fungerar med maskiner äldre än Power Mac G4 p.g.a. den nya Ultra ATA-standarden. Jag har för mig att PM G4 har Ultra ATA 66, och att PM G3 har ATA 33. Ska inte nyare Ultra-ATA-diskar vara bakåtkompatibla med äldre ATA-varianter? Jag vill nämligen helst slippa köpa ett nytt ATA 66/133-kort.

Var ska man förresten placera hårddisken? Det finns inga lediga platser/hållare i första "revisionen" av blåa PM G3, dock finns en del outnyttjat utrymme.

PM G3 b/w rev a har en bugg i IDE-kontrollkortet (eller nåt liknande). Dett gör att snabba moderna diskar inte funkar så bra. Men det går nog att sätta dit dem ... Men gör dig själv en tjänst och köp ett IDE PCI-kort. De kostar inte så mkt och du får en snabbare disk.

Att köpa en [intern] IDE-disk och ett UATA66-kort kostar ungefär lika mycket som att köpa en extern FireWire-hårddisk. Vilket alternativ är bäst?

Citat:

PM G3 b/w rev a har en bugg i IDE-kontrollkortet (eller nåt liknande). Dett gör att snabba moderna diskar inte funkar så bra. Men det går nog att sätta dit dem

Funkar inte så bra? Menar du att de blir opålitliga eller långsamma? Om det bara blir en aning långsammare är det inte så farligt för min del. Har ont om pengar och lägger hellre UATA-kortspengarna på mer RAM (eller ett Radeon 7000)..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-13 16:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: jaÿ-z:
Funkar inte så bra? Menar du att de blir opålitliga eller långsamma? Om det bara blir en aning långsammare är det inte så farligt för min del. Har ont om pengar och lägger hellre UATA-kortspengarna på mer RAM (eller ett Radeon 7000)..

För min del fungerade det i princip inte alls (En Seagate Barracuda ATA IV 40 Gb), det gick inte att starta från disken men den kom upp på skrivbordet. Enligt XLR8yourmac.com kan man räkna med datakorruption (förstörda filer).
Tyvärr visste jag inte om problemen innan, kändes så där kul att köpa ett ATA kort som var dyrare än disken.

Du kan montera disken på bottenplattan brevid den andra disken (plattan går att ta loss).

[ 13 April 2002: Meddelandet ändrat av: tsz ]

(Detta inlägg är samma som i diskussionen "Ny HD i G3:a". Upptäckte först senare att den här diskussionen tog upp mitt problem.)

Har precis installerat en 40GB IBM-disk plus ett ATA-100+-kort i min blåvita G3:a, eftersom den gamla 6GB-hårddisken pajade. Formaterade hårddisken och försökte sedan installera 9.0 (på den gamla hårddisken satt ett 8.6). Det gick inte eftersom firm ware behövde uppdateras. Men uppdatera firm ware gick inte, eftersom startskivan är låst (dvs CD:n med 9.0-systemet) . Behöver alltså installera ett system för att sedan kunna uppdatera Firm Ware. Ett Moment 22?!

Enligt Macoteket ska jag installera det gamla systemet och sedan uppdatera systemet. Nu hittar jag inte originalsystemet och datorn startar inte från 8.5 och 8.6-skivor jag provat med. Har därför kopplat den med Ethernet till en iBook och lagt över både 8.5- och 8.6-installerare till en av partitionerna och försökt installera systemen på en annan av partitionerna, vilket inte har lyckats pga "Skivverktyg mini inte kan användas" och liknande meddelanden.

Desperat som jag börjar bli har jag dessutom provat att helt enkelt kopiera över Systemmappen från systemskivorna och sedan startat upp från den partitionen, vilket resulterat i antingen "Den här startskivan kan inte användas med den här datormodellen. Uppdatera med den senaste drivrutinen." eller ett "Systemmappen kan inte kopieras från sin startskiva" (eller något liknande).

Kan någon hjälpa är jag honom/henne evigt tacksam.

1
Bevaka tråden