Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rea på Tandy's Computer City Supercenter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 06:11

Jag fattar inte att de kan ha så mycket gammalt jox som samlar damm på lagren. I det annonsblad som damp ner i brevinkastet idag hittade jag följande till svindlande höga priser:

Obs! Priset på iMac G4 700 är naturligtvis fel. Jag slant när jag gjorde gif-bilden. 19 282 ska det vara. Alla priser är inklusive moms.

De säljer också en sorts primitiv surfdator kallad Nordendatorn: en mörkgrå, ful låda med en Selleri 566 MHz-processor och 64 MB RAM, DVD-spelare, 10 GB HD, modem, nätverkskort, S-VHS-utgång och Scart-utgång, men varken OS, program, tangentbord, mus eller skärm medföljer. Pris 2 990 svenska pesetas. Det tycker jag är dyrt får en så pass seg dator.

[ 01 Juli 2002, 06:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Rent siffermässigt så är ju den datorn i klass med min Ti400.. snabbare i MHz, lika stor HD, mindre RAM, DVD, nätverk och SVHS utgång.. min kostade dock 10 ggr mer..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 06:20

Jag förstår inte riktigt vad man ska ha den till. OK, man kan peta i lite mer RAM och installera SuSE 8.0 eller Mandrake 8.2 på den och använda den som e-post- och surfmaskin på landet, tillsammans med en gammal skärm. Men nä, inge kul.

En Celeron 566 förresten... Den orkar väl knappt dra runt maskineriet i tjockoljan som Windows XP häller i datorn? Men med ett nättare OS och mer RAM funkar den nog för ordbehandling, e-post och surfning. Jag skulle köra Linux på den.

[ 01 Juli 2002, 06:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Rent siffermässigt så är ju den datorn i klass med min Ti400.. snabbare i MHz, lika stor HD, mindre RAM, DVD, nätverk och SVHS utgång.. min kostade dock 10 ggr mer..

Sorgligt sant faktiskt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

"men varken OS, program, tangentbord, mus eller skärm medföljer."

Är det en stationär eller bärbar? :rolleyes:

[ 01 Juli 2002, 08:58: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Visst kan Micro$oft dumpa priser (om det nu är dom som står bakom denna dator) men å andra sidan litar jag inte på dessa "deals".
Någonting som är så komplext och har många viktiga komponenter för att spinna obehindrat och konfortabelt är inte billigt.

Det finns alltid någon orsak bakom att en affär säljer något under "dumpningspris" en kategori vilket den här lådan verkar hamna.
Spindel-varningen tinglar, tycker jag.

Skulle vara ordentlig vid ett eventuellt köp och riktigt noga kolla in "under huven" vad jag fick för dessa tusenlappar. Men, det är ju jag det

Gambit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 16:13

Jag tycket att det verkar vara rena skräpet. Den är inte värd ens tre långsjalar. Om man lägger till kostnaden för skärm, mus, tangentbord och mer RAM samt kanske Windows XP - fast det är nog bättre att använda Mandrake Linux 8.2 på den här snuskburken - kommer man snart upp i vad en skruttig komplett dator kostar. Men det är klart att någon jeppe där ute kommer att köpa den.

[ 01 Juli 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Sorgligt sant faktiskt...

Den jämförelsen var inte speciellt schyst. Jämföra en stationär celeron PC i ful låda, utan skärm, system och liknande som Jon skrev, med en PowerBook G4 med 15" TFT.
Jaja, allt går att jämföra om man vill

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tycket att det verkar vara rena skräpet. Den är inte värd ens tre långsjalar. Om man lägger till kostnaden för skärm, mus, tangentbord och mer RAM samt kanske Windows XP - fast det är nog bättre att använda Mandrake Linux 8.2 på den här snuskburken - kommer man snart upp i vad en skruttig komplett dator kostar. Men det är klart att någon jeppe där ute kommer att köpa den.

Ähh... 3 loppor (3000) är ju ett rätt bra pris för den burken. Tagentbord och mus har man oftast som ligger hemma och skrotar någonstans, iaf jag. Om inte har det kostar det väl 300-400 att mus och tagentbord. En skrot skärm brukar man ju också rätt ofta ha i garderoben. Vad man kör för operativsystem på burken är ju upp till en själv, och vem har sagt att man ska köpa ett operativsystem? Linux är ett jävla bra OS som har precis ALLT man behöver. Ska man ha Win XP är det inte allt för svårt att downloada det om man har bredband, användbara Direct Connect. Sen tror jag knappast att den som köper burken går och köper en MS Office licens för 4000 riksdaler... då lånar man installationsskivan av en polare eller downloadar det. Fast till mac verkar det vara svårare att hitta programvara pirat, eftersom macfolket utgör bara 5% av marknaden. T ex Office är näst intill omöjligt att hitta och downloada till mac, fast till PC är det rena barnleken.

1
Bevaka tråden