- Manna
- Medlem ●
- Täby
Om du blir uppringd och erbjuden 100:- i kontantkort - det enda du behöver göra är att uppge namn och adress så att de kan posta det till dig - säg NEJ! Du får inget kontantkort, du får en faktura på porrsurfning eller livechatsamtal som du inte känner till. Det här hände min 15-årige son.
Femtonåringar har normalt rätt dåligt med pengar och tackar ja till såna här erbjudanden. Dessutom är det rätt pinsamt att bedyra för sina föräldrar att man inte använt tjänsterna som faktureras...
Ingen svarar på "kundtjänst", det finns inga uppgifter om företaget via organisationsnumret. Sånt här gör mig till hondjävul. Självklart blir man förbannad och självklart är det polisanmält.
Eller också så har din son kommit på en jäkligt bra story att förklara sitt porrsurfande med...
Nej, skämt och sido. Sånt här blir man ju jäkligt less på och det drar ju alla typer av "telefonförsäljare" ner i skiten. Jag säger nej av ren princip så fort någon försöker själva något per telefon...
Tråkigt men sant...
Hoppas att polisanmälan leder någonvart...
quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Eller också så har din son kommit på en jäkligt bra story att förklara sitt porrsurfande med...
Hahaha, ja, tanken har slagit mig. Han är iofs begåvad, men jag tror inte att han skulle lyckas komma på en så smart historia på noll-komma-nix sekunder!
Kolla här så slipper du fler försäljar samtal.
http://www.nix.nu
NIX-Telefon - En del av konsumentskyddet
Genom att registrera sig i NIX-Telefon gör en konsument känt att han eller hon inte vill få telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.
Marknadsföringslagen innebär att marknadsförare är skyldiga - med vissa undantag - att kontrollera om en persons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan sådana samtal rings till konsumenter.
Hur registrerar jag mig i NIX-Telefon?
Det är gratis för konsumenter att bli registrerade i NIX-Telefon. För registreringen behövs en personlig anmälningskod. Sådan kod kan fås genom att ringa 020-27 70 00. Därvid kan abonnenten knappa in sitt telefonnummer. NIX-Telefon sänder sedan ett informationsbrev till abonnenten. I det brevet finns också den personliga anmälningskoden.
När abonnenten fått sin personliga anmälningskod kan han eller hon registrera sitt telefonnummer i NIX-Telefon genom att ringa ett annat 020-nummer (som står i brevet) och knappa in koden. Registreringen kan också göras skriftligen till en adress som anges i brevet. Registreringen leder till att telefonen är "spärrad" mot marknadsföringssamtal.
Varje kod är kopplat till ett individuellt telefonnummer. Om flera telefonnummer skall spärras behövs därför en kod för varje telefonnummer. Det innebär i sin tur att det är nödvändigt att ringa 020-27 70 00 en gång för varje telefonnummer som skall spärras.
Systemet med två telefonsamtal har införts för att skydda konsumenterna så att endast den riktige abonnenten kan registrera ett telefonnummer i NIX-Telefon.
Eftersom koden är nödvändig för anmälningen och sänds till telefonens postadress går det inte att anmäla telefonnummer som finns på adresser som inte har postutdelning. Detta gäller särskilt vissa sommarstugor.
Hur länge gäller spärren?
En spärr i NIX-Telefon gäller i tre år. Efter tre år sänder NIX-Telefon en förfrågan till abonnenten om numret skall vara spärrat även i fortsättningen.
Spärren kan tas bort genom skriftlig begäran till NIX-Telefon.
Om abonnenten flyttar och behåller sitt telefonnummer finns spärren i NIX-Telefon kvar. Men om telefonnumret byts tas spärren i NIX-Telefon bort. Detsamma gäller om abonnemanget överlåts.
Endast telefonnummer i Telias fasta nät kan spärras än så länge.
Vad gör jag om jag får samtal fast jag spärrat min telefon?
Den som spärrat sin telefon kan ändå få telemarketingsamtal. Först gäller det att företag där mottagaren är etablerad som kund får ringa även om mottagarens telefonnummer finns i NIX-Telefon.
Spärren hindrar inte heller företag att ringa den som begärt att få information eller som själv har lämnat ut personuppgifter utan att avböja telefonförsäljning trots att upplysning lämnades att företaget kunde komma att ringa.
Spärren är inte heller tänkt att hindra samtal för enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politisk information eller liknande.
Slutligen behöver företagen inte förrän den 1 december 2000 kontrollera mot NIX-Telefon för att ringa konsumenter som de hade i sina databaser redan då den nya lagen trädde i kraft, d.v.s. den 1 maj 2000.
Om inget av dessa undantag gäller får företagen inte ringa i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte till ett telefonnummer som finns i NIX-Telefon. Om så ändå sker kan konsumenten anmäla det till Etiska nämnden för direkt marknadsföring - DM-nämnden, Box 14038, 104 40 Stockholm. Anmälan kan också göras till Konsumentverket eller till kommunal konsumentvägledare.
DM-nämnden har redan uttalat att Svenska Dagbladet handlat i strid mot god sed vid direkt marknadsföring genom att vid telefonförsäljning av prenumerationer gentemot andra än etablerade kunder underlåta att sortera bort kunder som klart deklarerat att de önskar sådan försäljning (vilket hade skett genom registrering i NIX-Telefon).
En kollega tipsade mig häromdagen om NIX han sa att det fungerar, även om han fortfarande får några samtal. Jag ska nog anmäla till NIX, har haft 3 försäljare som ringt idag. Vilket iofs är lite mer än medel men jag blir trött på det...
Jag har varit registrerad hos NIX länge, och det funkar bra.
Men det företag som du redan är kund hos får fortfarande ringa och tjata om de vill. Så om du prenumererar på en tidning, och förlaget har 103 andra tidningar, så kan du räkna med att de kommer ringa en och annan gång.
Gör ÖVERHUVUDTAGET inga affärer AV NÅGOT SLAG över din telefon! Telefonen SKALL vara en fredad zon - om inte du själv har gått med på annat...
Ändamålet må vara hur välment somhelst.
Själv har jag avvisat följande påringningar:
DN
SVD
RÄDDA BARNEN
TELE 2
DN (igen)
COM HEM
DN (igen!)
SVD (igen!)
DN (tjaaaaaaaaatiiiiigaaaa!)
...phu!
Dags kanske att skaffa hemligt nummer (hjälper det?). :rolleyes:
Själv blev jag uppringd av en försäljare från en av dom lokala tidningarna här i mitt område och givetvis ville dom att jag skulle ta en prenumeration...
Han började med att fråga om jag hade någon dagstidning i dagsläget och han lät väldigt förvånad när jag svarade nej. Han undrade då hur jag införskaffade mina lokala nyheter då, för det går ju inte utan en dagstidning enligt honom. Jag svarade då kort och gott att deras egen hemsida duger alldeles utmärkt och att det dessutom är gratis att läsa där.
Han hade inte något bra motargument på det, men tyckte ändå att jag nog borde ha pappersupplagan. Då drog jag till med att jag är miljövän och inte kan acceptera att man skövlar skog för att trycka tidningar när det finns en underbar digital värld att leva i...
Han förstod då att jag antagligen inte ville ha någon prenumeration och vi avslutade samtalet...
Jag har också varit reggad hos NIX länge, det funkar fint. Och, såklart telefonen ska vara en fredad zon från tråkkommersiella intressen man inte bett om. Liksom ens lägenhetsdörr. Och liksom e-posten borde vara. Allt annat borde vara hemfridsbrott.
Nu bor jag visserligen i samma stad som Mr. MeraSpamTillFolket, telemarketingkungen Philip Cohen, men det har inte drabbat mig ännu...
Min vän/kollega "hugin" har en skön lösning när en telefonförsäljare ringer.
Säg att du är upptagen och be samtidigt om att få försäljarens privata hemnummer och säg att du kan ringa upp försäljaren lite senare på kvällen.
Försäljaren kommer ju givetvis bli ställd och undra varför. Då kan man säga ungefär:
-Vadå, tycker du inte om när främmande människor ringer och stör dig hemma på kvällarna???
En trevligt lösning om ni frågar mig...
Säg att du är upptagen och be samtidigt om att få försäljarens privata hemnummer och säg att du kan ringa upp försäljaren lite senare på kvällen.
Så fullständigt genialt!!!
Längtar efter att någon skall ringa nu
Anders
Jag tycker telefonförsäljare kan ha ett terapeutiskt värde... enda gången på dagen då man kan vara RIKTIGT kort i tonen!
Har ni Dagens Nyheter och rings av försäljare av Svenska Dagbladet (som vi, då och då), föreslås denna ordväxling:
- Ska ni inte... PASSA PÅ att byta till SvD?
- Tyvärr, vi är för konservativa för att byta tidning.
Min vän/kollega "hugin" har en skön lösning när en telefonförsäljare ringer.
Försäljaren kommer ju givetvis bli ställd och undra varför. Då kan man säga ungefär:
-Vadå, tycker du inte om när främmande människor ringer och stör dig hemma på kvällarna???
En trevligt lösning om ni frågar mig...
Det är från ett avsnitt av Sienfeld..
Nixon -> LOL!
Eller så kan man köra med klassikern
"Hej jag är från DN! Intresserad av att blblbla.."
Svar: "Nej du, jobbar där så det är lite onödigt, vem har gett dig nummret?"
Avslutar garanterat snabbt.
Eller pyskopat metoden
"Hej jag ringer från..."
Svar:"Ajajajaj, nu vankas det skämd gös i trappen, du kan inte du vara snäll och köpa taiwqan åt mig? Eller säga upp bekantskapen med Karl IIX innan båtsällskapet den döde raggaren knäpper till?"
[ 03 Juli 2002, 00:38: Meddelandet ändrat av: Christopher ]