Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Barebone-system

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dröm dig bort - skulle du vilja köpa s k "barebone-system" dvs endast ett komplett chassi med moderkort och processor där du själv kan montera in vad du vill ha. En slags "build-to-order" fast med möjligheten att faktiskt köpa datorn helt tom. (AppleStore kräver att du köper en hårddisk, minst ett minne, minst en optisk enhet osv osv).

Några exempel på barebonesystem (teoretiska priser exkl moms):

Barebone G4/800
PowerPC 7455 800MHz, 2MB L3 cache
PC133 minnen (tre platser lediga)
4xAGP slot
Digitalt ljud
Ultra ATA/66 buss på moderkort
10/100/1000 Base-T Ethernet
4 PCI platser
Airport förberedd
56k modem
2xUSB
2xFirewire
Svart PC chassi med 360W nätaggregat
Riktigt tyst

Pris: 8.995,-

------

Barebone G4/1000 MP
dubbla PowerPC 7455 1000MHz, 2MB L3 cache
4xAGP slot
Digitalt ljud
4 PCI platser
Airport förberedd
56k modem
2xUSB
2xFirewire
Riktigt tyst

Pris: 16.495,-

Se det hela som ett diskussionsunderlag! Det här skulle ge dig möjligheten att själv välja vilka prylar du vill ha i din dator och kanske använda gamla hårddiskar, CD/RW osv som du har liggandes.

[ 14 December 2002, 13:59: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-14 14:00

Spontant vad jag saknar hos min G4 som jag har på PC´n är uttag för FW & USB2 i fronten på chassit...
Är trött på att dyka in under bordet när man skall koppla in perf. utrustning...

Raid på moderkortet skulle vara schysst oxå...

Samt termometer & val för fläkthastighet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-14 14:22

Visst! Jag vill ha något liknande Shuttles lilla dator fast med Mac OS X. En helt öppen Mac med andra ord: tyst och snabb! Två processorer och "blinkenlites". FW och USB2 på framsidan. Kvalitetshårddiskar från Seagate. Valfritt grafikkort.

[ 14 December 2002, 14:24: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Egentligen ville jag inte göra denna tråd till så mycket av önsketänkande: det är inte möjligt att bygga egna moderkort. Håll er till ATX storleken (dvs vanlig Apple moderkortstorlek)...

Är 8.995,- exkl moms ett pris som är attraktivt för ett "barebone system"?

Det är ju rätt svårt att uppskatta såhär på rak arm, vi Mac-användare är ju vana med att köpa färdiga paket.

Men mitt första intryck är att det är ett rätt schysst pris. Men jag ber att få återkomma, när jag räknat lite mer ingående på vad kostnaden skulle bli i slutet.

Idén med att plocka ihop grejerna själv ser jag dock som mycket god.

/M

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-14 18:50

Eftersom som det gällde att drömma skulle jag sätta dit ett riktigt ljudkort och ansluta Creative Inspire 5.1 digital 5700 för 3200 plus moms.Sen dra upp volymen och.....

Det verkar inte som om intresset är jättestort här på 99mac - har jag uppfattat det rätt?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag slipper gärna den biten.....det är rätt ointressant för mig.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 14:08

Kollar man på budgetmodellen så skulle man få lägga på ca 5000 för att sätta i grejer som motsvarar Apple´s billigaste modell. Den hamnar då runt 14000 ex moms. Ställ det mot dubbla 867-processorer för 17000 och en snyggare (om än högljudd) låda samt OS så känns det som ett halvok pris.

En tusenlapp billigare, då hade det kunnat bli intressant.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-15 21:17

Barebone G4/800
PowerPC 7455 800MHz, 2MB L3 cache
4xAGP slot
Digitalt ljud
4 PCI platser
Airport förberedd
56k modem
2xUSB
2xFirewire
Riktigt tyst

Pris: 11 250 + 4650

= 15 900:- inkl.

Delar som jag gärna skulle stoppa i mitt ex. :

*Seagate Barracuda5, 120GB 7200 rpm, 2mb UDMA100 (1 850:- inkl.)
*Sony CD-RW 48x24x48x (800:- inkl.)
*Sony DVD 16x40x (500:- inkl.)
*2x512MB Kingston PC-133 (1 500:- inkl.)

Låter väl ganska intressant (minst sagt) för dom flesta av oss...

Är det här möjligt, det blir ju en klon?

Och kommer brännaren, dvd:n i mitt ex. att fungera med iappsen?

Priset går som vi alla förstår upp några tusenlappar om man väljer ett riktigt schysst (t.ex. aluminium) chassi + ett kvalitets nätaggregat

Några tankar från en som har tänt på alla 6 cylindrar över denna tankegång.

Nja, blir det verkligen en klon? Vi använder Apples egna moderkort och nätaggregat

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 21:31

Det finns ett nackdel med barbonesystem, en stor nackdel ! ?? Jo, då kommer många många tredje part leverantörer och rör allt om i macen. Ständiga drivrutinproblem, versioner a´la PC! Det blir billigare men konflikter stjäl mycket tid och frustationer. Man kan förstå Apple (Steven Jobs) inte vill ha Mac kloner.
Apple säljer därför datorer, där hårdvaran och mjukvaran är väl testade före !

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-15 22:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Nja, blir det verkligen en klon? Vi använder Apples egna moderkort och nätaggregat

Nae... öh...delvis, ja :rolleyes:

Vad det än kan kallas för så är det helt OK för min del. Hoppas du har möjlighet att förverkliga det här.

Bara en liten fråga till: Har Apple verkligen några tysta nätaggregat? I så fall får dom gärna byta ut mitt

[ 15 December 2002, 23:22: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det finns ett nackdel med barbonesystem, en stor nackdel ! ?? Jo, då kommer många många tredje part leverantörer och rör allt om i macen. Ständiga drivrutinproblem, versioner a´la PC! Det blir billigare men konflikter stjäl mycket tid och frustationer. Man kan förstå Apple (Steven Jobs) inte vill ha Mac kloner.

Nu vill inte jag starta nåt datorkrig här men pc på senare tid har inte några direkta konfliktsproblem vad det gäller drivrutiner. Det är mest svartmålning. Nu äger jag en mac (ett tag till i a f) men jag tillbringar tillräckligt med tid vid en pc för att kunna dra den slutsatsen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Nu vill inte jag starta nåt datorkrig här men pc på senare tid har inte några direkta konfliktsproblem vad det gäller drivrutiner. Det är mest svartmålning. Nu äger jag en mac (ett tag till i a f) men jag tillbringar tillräckligt med tid vid en pc för att kunna dra den slutsatsen.

Va bra! Så du menar att det inte borde bli några problem med drivutiner och konflikter om Martin tog fram en bare bone Mac.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-15 23:15

Men alltså, varifrån skulle man *lagligen* kunna få tag i logikkort? De säljs väl bara genom Apple?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-15 23:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men alltså, varifrån skulle man *lagligen* kunna få tag i logikkort? De säljs väl bara genom Apple?

Björnström har goda kontakter med Jobs (antar jag)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 23:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:

Håller inte med, min egen erfarenhet är att det fortfarande är problem med konflikter på PC. Därmed inte sagt att det inte finns problem på Macen också. Just nu har jag en Photosmart 1218 som inte funkar under 10.2.2. Ingen patch från HP eller Apple finns som löser problemet...
Men angående PC så skulle jag installera ett trådlöst 3com kort i en bärbar Smell med W2K häromdagen. Gick inte. Ville jag skulle in och peta i registret på W2K men det funkade ändå inte. Så visst finns det problem.....

[ 15 December 2002, 23:24: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 07:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Delar som jag gärna skulle stoppa i mitt ex. :

*Seagate Barracuda5, 120GB 7200 rpm, 2mb UDMA100 (1 850:- inkl.)
*Sony CD-RW 48x24x48x (800:- inkl.)
*Sony DVD 16x40x (500:- inkl.)
*2x512MB Kingston PC-133 (1 500:- inkl.)

Låter väl ganska intressant (minst sagt) för dom flesta av oss...

Är det här möjligt, det blir ju en klon?

Och kommer brännaren, dvd:n i mitt ex. att fungera med iappsen?

Din burk saknar grafikkort än så länge

. Det kostar ju en del om man vill ha ett Mac-kort.

Det finns en massa moddar för att få iTunes och Finder att funka med tredjepartsdrivar så det borde inte vara ngt problem.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-16 08:24

Ohh...Ingen liten miss heller. Tyckte väl att det var för bra för att vara sant. :rolleyes: Sorry.

Då faller ju nästan hela konceptet efter som grafikkort situationen för mac ser ut som den gör. Vore en annan sak om man fick ett 64MB GF4 MX kort för fjuttiga 695:- (inkl.) som man kan hitta i vilken "PC" butik som helst.

Björnström: Vad får man lägga på dom ca: 16 000:-, i det här fallet, må tro? Har du fått något schysst pris på t.ex ovan nämnt kort?

Har själv alltid saknat TV-ut på dom stationära. Om jag inte minns fel så kommer visst ATI att släppa ett All-In-Wonder kort med just bl.a TV-ut till macen. Byggt på deras senaste chip: 9700.

Vad slutar maskinen på då: 22 000:- ?

Men det är klar, nu har jag dragit till med ett kort i 5-6, kanske rent av 7 000 kronors klassen.

Måste väl gå att få ett något så när bra kort för 2 000:- extra, eller?

Då slutar det på ca: 18 000:- + eventuellt OS, tangentbord och mus.

Frågan är då om det är lika intressant som det var (i alla fall för mig) tidigare.

Men som Martin också nämner så kanske man har en del grejor ligger där hemma. Som HD, tgb, mus, OS, DVD osv.

Min slutsats: Detta är intressant. Definitivt.

[ 16 December 2002, 08:42: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-16 08:45

Skulle fortfarande vara intressant att höra varifrån moderkorten och nätaggen kommer. Har någon varit och dykt på en sjunken lastfärja eller?

Personligen skulle jag inte klara av en svart PC-låda. Kravlar nog hellre på golvet och pillar med oåtkomliga portar. Ganska otroligt egentligen att Apples designteam inte löst detta ännu. Ser fram emot ett nytt PowerMac-Case.

Sedan är jag också beredd att betala några tusenlappar extra för att slippa pilla med moddar och sh#t till iAppsen. Hemska tanke.

Barebone alltså inte min tekopp.

Mondo: har du "klämt" på Shuttlen än? Vad jag förstått är de långt från ljudlösa... PC´ar blir så varma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-16 09:07

Det beror vilken processor och vilket grafikkort man petar dit så klart. Jag tycket inte att Skytteln är brummigare än en dubbelpropp-G4 i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 09:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Måste väl gå att få ett något så när bra kort för 2 000:- extra, eller?

Du kan få ett ATI8500 hos PowerPC för 2200 ink. Lite dyrare på andra ställen.

Personligen skulle jag inte vara intresserad av att köpa en hembygge-Mac. Martins exempel är för dyra. Tänk också på att andrahandsvärdet på liknande maskiner med största sannolikhet är lägre än riktiga Appledatorer.

Däremot finns det något som jag skulle vilja köpa i Björnströms butik. Jag skulle vilja köpa PC-grafikkort som ni har flashat och levererar med nån typ av funktionsgaranti. Det skulle kunna vara en bra affär för både butiken och kunden.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 10:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Personligen skulle jag inte vara intresserad av att köpa en hembygge-Mac. Martins exempel är för dyra. Tänk också på att andrahandsvärdet på liknande maskiner med största sannolikhet är lägre än riktiga Appledatorer.

Däremot finns det något som jag skulle vilja köpa i Björnströms butik. Jag skulle vilja köpa PC-grafikkort som ni har flashat och levererar med nån typ av funktionsgaranti. Det skulle kunna vara en bra affär för både butiken och kunden.

Det är ju inte riktigt rättvist att jämföra med beg. burkar. Jag förutsätter att Martin´s lådor kommer mer garanti som vid nyköp. Tycker dock också lite de ligger lite högt i pris. Anledningen till att köpa barebones är ju främst att det skall bli billigare, inte valfrihet till ett högre pris.

Tror på din ide med fördigflashade PC-kort. Dock är det väl inte så många modeller som går att flasha. Vem (förutom oss med gamla burkar) vill köpa ett GEFMX2 kort idag? Som en tillfällig produkt för gamla G4or skulle det dock kunna bli en succe! Garantin måste väl bli begränsad, svårt att lova att korten skall funka med system/firmware-uppdateringar man inte har ngn kontroll över. Jag skulle nöja mig med en "Vi har testat, det funkar med 10.2.2 garanti)

Allt går att köpa - och det är inte olagligt... Återigen ville jag mest se intresset för att köpa den här typen av maskiner där man själv kan välja innehållet.

Priserna går inte att göra något åt - problemet är ju att priserna på processorer och moderkort är 3-4 gånger så höga som på "den mörka sidan". Man måste använda Apple nätaggregat för att få ADC porten att fungera (28 volt är inte så vanligt på nätaggregat). Kan man leva utan det så går det nog att justera priset en del.

Personligen skulle jag nog satsa på ett Radeon 8500 grafikkort - verkar ganska lagom - och snabba diskar. Observera att moderkortet använder PC133 minnen så det går att få 1.5GB RAM för typ 1.700 kronor exkl moms.

• Medlem
  • 2002-12-16 10:59

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
[QUOTE]Det är ju inte riktigt rättvist att jämföra med beg. burkar. Jag förutsätter att Martin´s lådor kommer mer garanti som vid nyköp...[/quote]Jag kan inte se att ace4711 gör den jämförelsen, utan han jämför med en nyinköpt Macs förväntade andrahandsvärde, vilket kan antas bli högre än det för en klon.

Jag känner mig också lite tveksam till det här. Om man däremot lyckades bygga mycket kraftfullare Macar till ett likvärdigt pris, kan jag se en nischmarknad. Klonerna som såldes runt -96, var ju i stor utsträckning just för high-end segmentet. Om man sålde t ex quad-processorsystem till ett hyfsat pris, skulle nog vissa vara intresserade, men då måste man ju skriva om kärnan i OS X antar jag.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 11:17

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
[QUOTE]Jag kan inte se att ace4711 gör den jämförelsen, utan han jämför med en nyinköpt Macs förväntade andrahandsvärde, vilket kan antas bli högre än det för en klon.[/quote]Du har rätt, mitt misstag. Sorry, ace!

Bevaka tråden