Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Computing

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer ni ihåg Power Computing?
Jag hade en Power Tower Pro/225 - den var extremt snabb och cool på den tiden...saknar dom dagarna ibland faktiskt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-15 22:45

He he, jag funderade på att köpa en sån eller en Umax Super Pulsar en gång i tiden. Bättre än Apples burkar. Men sedan släppte Apple G3-maskinera och då var det slut med klonerna.

I samma veva som klonerna existerade fanns ett Svenskt företag som skulle tillverka extremt snabba Macar med udda design, Xtreme.... någonting hette dom, vad hände? eller var det bara en fake?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-15 23:13

Ja. Det kom inga datorer i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Kommer ni ihåg Power Computing?
Jag hade en Power Tower Pro/225 - den var extremt snabb och cool på den tiden...saknar dom dagarna ibland faktiskt!

Power Computing låg alltid ett steg före Apple när det gällde snabbaste processorn
Sedan fick man plats med fler interna prylar i deras tower-modeller, jämfört med Apples.

[ 16 December 2002, 00:07: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Kommer ni ihåg de svenska klonerna från MacData? PowerReid tror jag de hette.
MacData köpte moderkort+processor från Motorola och byggde ihop egna burkar. De var nog iofs ganska lika Motorola Starmax.
Tror dock inte det blev någon större försäljningsframgång för PowerReid.

• Oregistrerad
  • 2002-12-16 00:49

Ja, det där var tider!
Jag hade just fått PowerComputing-rätten för vårt distrikt och Ole Skarin, VD:n för AddTech, som hade agenturen i Sverige (han var VD för Apple - Sverige innan, förresten) var på väg till en kundvisning hos oss i Lidköping.
På vägen ner fick han veta att Apple precis köpte PowerComputing! Han fortsatte ändå resan hit, stängde av telefonen för MW, MacPressen, IDG osv som alla jagade honom för dessa nyheter. Ägnade istället några timmar med oss och svarade på frågor!
Det var en rätt kul och omvälvande eftermiddag.

På det sättet tog Apple över de utvecklade G3:orna och gjorde sina egna lådor och sålde dem rätt snart.
På MacWorld i Boston kunde man lätt se hur Apple spelade andrafiolen då folk flockade sig i PowComp:s monter.
Steve klarade väl inte av det alltför länge...

• Medlem
  • 2002-12-16 01:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Power Computing låg alltid ett steg före Apple när det gällde snabbaste processorn
Sedan fick man plats med fler interna prylar i deras tower-modeller, jämfört med Apples.

Klonerna kunde alltid ligga steget före Apple på nya komponener därför att dom hade så mycket mindre serier.. tex så skeppade klonerna G3an, ca 6 månader före Apple.. Apple måste vänta in tills det fanns stora kvaniteter, och såg därför dum och långsam ut.. Det var en av anledningarna till att Apple ströp klonerna...

Jag hade en Power computing G3a..
Jag var den coolaste killen i kvarteret då

• Oregistrerad
  • 2002-12-16 07:12

Apple trodde ju klonerna skulle ge sig på hemmamarknaden. Men då proffsen började shoppa klonerna istället för Apples burkar, då blev de sura och resten är historia!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Excelsior:
I samma veva som klonerna existerade fanns ett Svenskt företag som skulle tillverka extremt snabba Macar med udda design, Xtreme.... någonting hette dom, vad hände? eller var det bara en fake?

Nja, det var strax efter det att den första G4/500 hade börjat levereras (2000)som Xtrem presenterade en vätskekyld G4 överklockad till 1200 MHz. Den skulle ha 320 GB hårddisk, upp till 1,5 GB RAM, snabbare buss, utfällbara muffinsformar, automatiska raketstolar och dykartuber för drift under vattnet. Typ.

Var en hoax som mycket annat i Macvärlden. Den hade un grym låddesign dock, såg ut som en mikrofon från 50-talet. Synd att det aldrig blev mer än en 3D-rendering....

Tekniska data:
Processor :
- 1200 MHz G4 Processor (over-clocked)
- 1MB backside level 2 cache (ratio not yet final)
- 150 MHz bus supporting up to 1200-MBps data throughput
- Full 128-bit internal memory data paths

Memory :
- Four DIMM slots support up to 1.5GB of PC166 5.5ns SDRAM (999MB maximum per application) using the following DIMMs:
- 32MB, 64MB, or 128MB DIMMs (64-bit-wide, 64-Mbit technology)
- 128MB or 256MB DIMMs (64-bit-wide, 128-Mbit technology)
- 512MB DIMMs (64-bit-wide, 256-Mbit technology)

Storage :
- One of the following RAID controllers :
- ATTO ExpressPCI UL3D, Data Transfer Rates up to 320 MB/sec. Supports up to 30 SCSI Devices, PCI 2.2 Compliant
- Adaptec PowerDomain 39160, Data Transfer Rates up to 320 MB/sec. Supports up to 30 SCSI Devices, PCI interface.
- Support for up to 30 internal ,30 external SCSI devices

Five 3.5-inch drive expansion bays for up to 367 GB hard disk capacity internally
Five of the following hard disk drives :
- 9.2 GB 10K-rpm/5.2ms Ultra160 SCSI
- 18.35 GB 15K-rpm/3.9ms Ultra160 SCSI
- 36.7 GB 10K-rpm/5.2ms Ultra160 SCSI
- 73.4 GB 10K-rpm/5.85ms Ultra160 SCSI

Three 5.25-inch drive expansion bays for removable drives
One of the following DVD drives :
- 16x DVD-ROM drive with DVD-Video playback
- DVD-RAM drive with DVD-Video playback
One of the following internal CD(R) drives :
- 72x ATAPI CD-ROM drive
- 12x10x32x ATAPI CD-RW drive
One of the following internal magnetic removable drives :
- 250 MB Iomega Zip drive, SCSI-2
- 2 GB Iomega Jaz II drive, SCSI-2
- 2.2 GB Castlewood ORB drive, SCSI-3

Peripheral connections :
- Three 400-Mbps FireWire ports (one internal)
- Two USB ports (12 Mbps each; 24 Mbps total)

Expansion :
- Three full-length 64-bit, 33-MHz PCI slots
- One AGP 2X slot

Graphics Card - One of the following :
- ATI RADEONª AGP 2x ,Voodoo5 5500 PCI , NVIDIA GeForce2 MX , ATI RAGE 128 Pro AGP 2x

Enclosure :
- Made out of polished cast Aluminum that also works as an integrated part of the Active Cooling System (ACS)ª
- Super Silent Drive (SSD)ª. Reduces noise from motor driven parts to near silence.
Cooling System
- Active Cooling System (ACS)ª for sub-zero cooling of CPU and Level 2 cache. The ACSª also includes cooling of vital parts of the motherboard

Size and weight :
- Height: 21 inches (53.3 cm)
- Width: 11 inches (27.2 cm)
- Depth: 20 inches (50.8 cm)
- Weight: 63.0 pounds (28.6 kg)

Länkar:
MacCentral 7:e augusti 2000, why we did this, MacOpz Den tekniska datan, ZD Net

Den skapade uppståndelse iallafall...

[ 16 December 2002, 13:45: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Avstängd
  • International user
  • 2002-12-16 13:49

Här finns en bild:
Xtrem mac

[ 16 December 2002, 13:52: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

Nån som känner grabbarna som knåpade ihop de vackra hemsidorna för Xtrem ?

/D

[ 16 December 2002, 14:21: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Kan inte Martin ringa den här Bonk Business-gubben och fråga om han finns i verkligheten?
Glöm inte att spela in samtalet så vi får höra

Mats Wallberg
Chief Designer
CEO XTREM Inc.
Box 30100, SE-104 25 Stockholm
Tel: + 46 (8) 545 535 60
http://www.xtrem.com

Källa: http://hoaxtrem.industrystandard.org

Intervju med ovan nämd : här !

Heh, bara grejen att sälja överklockade maskiner låter inte särskilt seriöst. "Nej garanti ...vaddå?"

Jag fick nyligen en fråga av en kompis om jag visste om hans PowerComputing Pro 200 går att uppgradera med ny processor. Jag skickade frågan vidare till en macfirma men de kunde inte svara.

Någon som vet här på forumet?
OS X är väl kört hur som helst, eller?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-16 23:34

Men här ser man ju vad utveckligen kunde gått åt ett håll, dvs bättre o snabbare !
När Apple ville ha tillbaka kontroll över hårdvaran och mjukvaran, då går det trögare i utveckling ! i jämfört med PC hårdvaran ! Däremot har OSX jätteförsprång just idag. Hoppas det får marknadsfördelar

De var coola datorer, hade själv en Power Center Pro PPC604e på 180MHz systembussen låg på 60MHz inte dåligt det! Hade petat in så jag hade 96 MB ram oxo.

Sålde den till Huddinge sjukshus, ngn läkare som abosolut ville ha den. Fick bra betalt dessutom!

• Medlem
  • 2002-12-17 22:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
Jag fick nyligen en fråga av en kompis om jag visste om hans PowerComputing Pro 200 går att uppgradera med ny processor. Jag skickade frågan vidare till en macfirma men de kunde inte svara.

Nä det skall gå att trycka i åtminstonne en G3 500 i den.. OSX funkar också, men det kan bli lite segt...

1
Bevaka tråden