Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorpaket i M3 och PfA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 16:28

När M3 och Pez för Alla testar HPD-datorer och räknar ut vad saker och ting kostar borser de alltid från kostnaden för Windows. Hur kan det komma sig? Om man tar med kostnaden för exempelvis XP (och kanske MS Office) far priserna iväg ordentligt!

En annan sak som irriterar mig riktigt ordentligt och som definitivt ger M3 ett oseriöst intryck är deras taffliga tester då och då av Macar och Mac-produkter, samt av iPod. Hur kan så överlägsna produkter få lägre testbetyg är några sjaviga pc-prylar?

Snubbarna som testar prylarna är knappast objektiva. De verkar istället anstränga sig så mycket de orkar att sabla ner Macen och Apple, trots att produkterna är bättre, ett ganska märkligt beteende. Varför inte njuta av grejorna istället och puffa för det som är bra?

• Oregistrerad
  • 2002-07-01 16:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför inte njuta av grejorna istället och puffa för det som är bra?

Ser man på hur många machatare det finns på IDG är jag inte förvånad. Minns på deras FC-BBS där det alltid skulle rackas ner på macarna oavsett vad det än gällde!

Har kollegor som sysslar med PC-support och deras machat är enormt. Oftast helt omotiverat. Men då man hjälpt till med både det ena och andra så brukar de mjukna!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-01 16:35

Kan tänka mig att målgruppen för dessa tidskrifter resonerar likadant som de flesta PC-användare: En "guldskiva" funkar lika bra som en köpt.
Bland mina PC-användande kompisar kan jag nog räkna de som faktiskt har köpt Windows och program på ena handens tumme... och då får jag ändå en tumme över...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 16:46

Men det förvånar mig ändå att testerna är så pass amatörmässiga och att de inte räknar med priset för program och OS. Jag menar, det handlar om IDG, ett av världens största datortidningsförlag och några av Sveriges största datortidningar. Vad är det för folk de anställer egentligen? De är inte ens särskilt bra på att skriva.

[ 01 Juli 2002, 16:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-01 16:55
Citat:

Vad är det för folk de anställer egentligen? De är inte ens särskilt bra på att skriva.

Tycker IDG har tappat öht de senaste åren. låt mig gissa på ökade lönsamhetskrav och att nätet har bättre information allt som oftast.

Jag har jämfört IDGs produkter med ett antal andra både nationella och internationella och tycker de är helt undermåliga. Sakfel som är uppåtväggarna kan man hitta nästan i varje nummer. En tidning jag har totalt spolat är CAP och Design. Trotts jag köpt den sedan 1992 tror jag det var.

De skriver gärna det som målgruppen vill höra. M3 har ringt mig ett antal gånger och velat sälja. Jag har sågat dem med fotknölarna varje gång, snällt men bestämt. Ändå tycks kritiken gå in i ena örat och ut ur det andra... IDG syndromet hörde jag en fd anställd kalla det för...

Själv så har jag slutat att läsa IT nyheter i tidningsform. Ser ingen mening med det öht sedan MacPressen försvann...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 16:59

Jo, det är verkligen trist att Cap & D har ballat ur på senare år. Jag älskade den tidningen.

Är det någon mer än jag som saknar Thomas Ytterbergs poetiska artklar i MacWorld? Nu är han ju "bara" frilansskribent.

MacPessen var ful men frimodig och bitvis riktigt trevlig.

[ 01 Juli 2002, 17:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-01 17:08
Citat:

[QB]Är det någon mer än jag som saknar Thomas Ytterbergs poetiska artklar i MacWorld? Nu är han ju "bara" frilansskribent./QB]

Jag saknar mest av allt Matin Lindhe. Niklas Mattsson var ju även en kung då han skrev för MacWorld.

ytterberg har jag upplevt som lite ojämn...

Synd att inte man la MacWorld i Jönköping, då hade kanske syretillförslen blivit högre och man mer "kapat banden" till IDG. Tror inte det kan vara sunt att andas luft som PC användare andats...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 17:21

Håller med. Det är något unket och osunt över IDG-huset, en sorts dammig och feberklibbig Microsoft-mentalitet. Osundast är Computer Sweden och Pez för Alla. Men all heder åt Thomas Ytterberg, den okrönte kungen av MacWorld. Varför skriver han aldrig här?

[ 01 Juli 2002, 17:23: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Som jag brukar säga: Machatarna är mycket mer fanatiska och rabiata än oss "macfanatiker". Dom är rädda för det okända och har ett behov av att "bevisa" att deras val är det bästa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 17:52

De är rädda för det som är bättre och enklare att arbeta med. De är rädda för allt som har fokus inte på tekniken utan på användningen, produktionen.

Tekniken är naturligtvis viktig, men den ska arbeta i bakgrunden, osynligt och utan att distrahera användaren. Tyvärr förefaller tekniken det primära för många tekniker. Och det är det som skiljer en Mac-tekniker från en pc-nörd.

[ 01 Juli 2002, 18:37: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden