Hej alla
Läste på Macotekets hemsida att nya diskar ( ATA100 o ATA133 ) inte fungerar på IDE bestyckade mac:ar t o m Yikes G4:or.
Jag hade lite svårt för att inse varför ( eftersom det i PC världen är viktigt med bakåtkopabilitet så skall diskarna funka i interface avsedda för äldre standarder också )så jag ploppade i en sprillans ny Deskstar 120GXP 40Mb i min G3 233 Mhz Desktop bootade från CD installerade ( 9.0 ) och startade. Det funkade.
Därefter mailade jag till Macoteket från vilka jag fick svaret att, det fungerar ett tag. Problem uppstår efter upp till ett års användning då data blir korrupta på disken, eller vid kopierign av filer > 1Gb vilka också riskerar att bli felaktiga. Min egen teori är att detta inte har med gränssnittet att göra ( ATA 33/66/100/133 ) utan med storleken. Efter ett år så är diskarna fragmenterade och fyllda, då utnyttjar man block långt "upp" på disken, dvs höga blocknummer. Nya diskar börjar med vissa undantag på 40 Gb och går uppåt.
Min hypotes är att det finns en bugg i det inbyggda IDE gränssnittet som visar sig med höga blockadresser och som ställer till det när man vill byta till en nya disk. Följande frågår uppstår då:
1. Finns det någon annan som vet någonting om detta, eller har sett dett på någon annan "site".
2. Någon som har upplevt problemet ??
3. Kan man använda en stor disk om man partitionerar den och inte använder det område som överstiger det "säkra" utrymmet ??
4. Hur stor disk fungerar med säkerhet ??
Detta är ju speciellt ett problem för iMac användare som inte kan stoppa i ett PCI IDE kort med ny firmware och drivrutiner. Det känns dessutom lite lätt dyrt att punga ut med 1700 sekiner för ett nytt diskgränssnitt.
SCSI, FW, USB-baserade diskar är inte drabbade av detta problem tydligen