Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket på den nya Powermacarna

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-09-15 13:35

Låter dom mer än de gamla G4orna?

• Oregistrerad
  • 2002-09-15 13:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

Tycker inte jag, men på jobbet(där det finns ett gäng gamla) är det ju lite annan miljö än hemma där jag just nu har den stående ganska högt upp...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Måste vara en bugg då den knappast är varm heller....

D.

En bugg i fläkten!!! Tack för bästa asgarvet hittills ida´

Gambit

• Oregistrerad
  • 2002-09-15 15:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

ja, jämför man med den gamla jag hade på jobb 2x500 mhz så låter denna minst fyra gånger mer. Den är dubbelt så högljud i jämförelse med en QS som jag tycker väsnas...

Inget nytt om den specialanpassade 9.2.2-skivan?

Jag läste att man i efterhand kan installera Classic från Restore-skivorna.

• Oregistrerad
  • 2002-09-15 16:56

Tar det genom vår ÅF. Lär kosta någon hundring...

Har också fått min 867 dual.

Byggde den på Applestore, med ATI Radeon 9000 PRO, 1Gig RAM och 2 st 60GB hd. Slängde i ett gammalt kort för den extra 19" och mitt ljudkort. (M-audio Delta44)

Provade bla Max Payne i 1280x1024 med precis allt man kan ha på max i grafikinställningarna och det flyter som en dröm och är assnyggt!

Den låter jävligt mycket måste jag säga, men jag spelar nästan alltid hög musik.

Vilket fabrikat på hårdiskar har Apple valt i nya towermodellerna... ? Seagate, Western Digital eller IBM ???

• Oregistrerad
  • 2002-09-17 13:39

Hårddisken är av märket Seagate.

På MacNytt snackades det om en Rev B på de nya macarna. Den skulle utnyttja det snabba ram-minnet bättre och var tystare. Nån som hört nåt om det?

Någon som vågat byta fläkt på nätaggregatet? som den här länken beskriver

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Hur har det gått? Finns det någon 9.2.2 för våra maskiner (dual 867)?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-23 14:58

min DP 1Ghz ska komma imorron... MUMMS...
men dom 512 extra RAM en kommer från macoteket om 2 dar... dom hade slut

• Oregistrerad
  • 2002-09-23 16:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Hur har det gått? Finns det någon 9.2.2 för våra maskiner (dual 867)?

Har inte fått något svar om det ännu. Enligt Apple så skall det finnas...

"Hur har det gått? Finns det någon 9.2.2 för våra maskiner (dual 867)?"

Det ligger ju med en OS 9.2.2 på skivorna som följer med dual 867. (Återskapa program CD 1)

/Peter

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Har du tänkt på att MEGASUPERDUPERFLÄKTEN på 54 db går igång ca var tionde minut i OS 9 men bara lite då och då i OS X? Måste vara en bugg då den knappast är varm heller. Och HÖGT låter det när den går igång. Får tankar på serverhallen...

D.

Jag har läst om att folk kan fixa fläkt-buggen i OS9.

http://www.macintouch.com/2002powermac03.html

Read on the Apple discussion board someone who had reset Open Firmware and so solved the problem of the hair-dryer fan under OS 9. I tried it also, and, yes, for me, too, this solved the problem! I can now work in OS 9 (not classic) without the fan going on all the time.

Pres Alt-Command-o-f when booting, then type reset-all (no spaces between reset and -all!), boot again, choose the OS 9 partition, and you are on your way.

At least for now three times booting up in OS 9 in two days and the fan still hasn´t gone on. Also OS 9 sees now the second processor and uses it under Photoshop!! This is very good news.

"Jag har läst om att folk kan fixa fläkt-buggen i OS9."

Kan det hjälpa till i OSX också? Har inte provat men min låter hur mycket som helst i OSX. Går igång precis hela tiden...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: newcastle:
"Hur har det gått? Finns det någon 9.2.2 för våra maskiner (dual 867)?"

Det ligger ju med en OS 9.2.2 på skivorna som följer med dual 867. (Återskapa program CD 1)

/Peter

Jo, men den kan man inte använda för att installera 9.2.2 på en separat disk. Bara som Classic. Sen kan man visserligen flytta filer och hålla på, men jag vill ha en installationsskiva.

• Oregistrerad
  • 2002-09-24 09:11

ljudnivån är ju på tok för hög i nian. trotts jag kört den där fixen som inte hjälpte!

I X så är det ivarjefall lite tystare, men inte myclet. Nu letar jag efter tystare fläktar.

• Oregistrerad
  • 2002-09-24 15:01
Citat:

quote: Nu letar jag efter tystare fläktar.

NIKKE, du kan väl meddela vad du hittar i fläktväg. Antingen här eller i ny tråd. Det enda jag sett på nätet var ett tips om nån Volcano Thermaltake 5 som skulle passa. Sen ska man få tag på den och få den på plats...

Hörde ett rykte om en Rev B som skulle vara tystare. Nån som hört nåt om det? I så fall vill jag ha en ny...

Tips från en av mina bästa vänner i Lund;

"Hör du,
vill du ha ett gott råd? Om du vill slippa öronproppar så byt ut
disken/arna mot Samsung Spinpoint v40, Köp en ny fläkt med garanterad
ljudnivå under 30dB och koppla den på 7 volt i stället för 12 volt. Min
G4DP gick från sanitär olägenhet till knappt hörbar!"

/M

• Oregistrerad
  • 2002-09-25 09:19

Goda råd är alltid välkomna men eftersom jag inte har lödkolven i högsta hugg drar jag mig lite för att börja rota i maskinen innan jag vet exakt vad som ska göras.

Hårddisken hörs inte pga fläktarna...
Det som låter mest är fläktarna i nätaggregatet så det gäller att hitta bra ersättare. läste någonstans att de som sitter blåser 37 CFM och har en ljudnivå kring 50 dBa, 60 mm.

Var hittar man nåt liknande men tystare?

[ 25 September 2002, 09:20: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

apple gör en cube utan fläkt med snygg design. apple producerar titanium G4or - visserligen varma - men utan fläkt. hur kommer det sig att powermacs måste bestå av överdrivet ljudliga fläktar - till förbannelse...om dom inte behöver fläkt i titanium - varför i powermac!? visst det får plats massor med hårddiskar, pci-kort etc - men ändå...

jag vill se en powermac med cube alt. xserve-design! nu!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
apple gör en cube utan fläkt med snygg design. apple producerar titanium G4or - visserligen varma - men utan fläkt.

Tibooken har visst fläkt, min 550MHz kan väsnas rejält typ om jag kör DVD då låter den nog värre än en Quicksilver som går på halvfart. Den verkar ha 3 olika hastigheter på fläkten. Cuben var förberedd för att i ett senare skede kunna få en fläkt, tyvärr blev det aldrig aktuellt då man la projektet på is. Sak samma, i regel så är båda mycket tysta. Har svårt att se att det någonsin kan göras en snyggare dator än Cuben och kan ibland ångra att jag sålde min.

För den som uppgraderar sin Cube kan följande instruktion om hur man sätter in en fläkt vara till hjälp:

http://www.praxxus.com/cubefan/

- Olle

[ 25 September 2002, 13:06: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • 2002-09-26 23:56

Um. Kan ju säga att jag som inte ens kunde stå ut med QS733 pga fläktljudet helt strykt idén med en dual PM G4 från min lista.

Just nu kör jag med en Ti667 och har ställt upp tangentbordet precis som motorhuven på en bil (vilket gör chassit "helt öppet"). Jag kör på extern skärm och får aldrig fläkten att gå igång oavsett hur mkt jag pressar burken!

Prestandan på min 667 är otroligt mkt bättre än min QS 733 i Logic 5.3 för OSX (mkt kanske på grund av L3 cachen) - och det faktum att den bokstavligt är helt tyst är inte helt fel det heller...

Bevaka tråden