Hemma har jag en G4:a 400Mhz Gigabit ethernatmodellen och har expanderat den med en extra intern HD och ett SCSI-kort från Adaptec. Så långt frid och fröjd. Köpte datorn ny sommaren/hösten 2000 och har allt sedan dess varit nöjd med den. Tills en dag...
Datorn har blivit FRUKTANSVÄRT seg från och till. Ibland kan MacOS 9 ta upp till två och en halv minut att starta och X tar också lång tid på sig plus att hårddisken tuggar ut av bara fan när jag väl loggat in. Till viss del beror detta antagligen på Suitcase och aktivering av typsnitten men det här är absurt.
När man sen väl lyckats boota upp och ska starta något program, och då menar jag verkligen vilket program som helst (ja, till och med SimpleText) så händer det hela systemet låser sig i en minut. Mitt rekord tror jag är när jag öppnade Illustrator och det tog tre minuter.
Jag har försökt att repare den skedda skadan på följande vis:
1. Formatera om hårddisken (dock inte noll/lågformaterat) och installerat helt nya system. Kör OS 9.2.2 och OS X.1.5.
2. Defragmenterat hårddisken med Norton.
3. Nollställt PRAM
4. Nollställt NVRAM via Open Firmware.
5. Svurit och ojjat mig.
Konfigurationen ser ut på följande vis:
400Mhz G4:a, 448Mb ram, 20+40Gb hårddisk, Adaptec SCSI kort, MPEG2decoder-kort (dissa inte, det finns ju ingen tv-ut kontakt på grafikkortet och jag har ingen vanlig DVD-spelare).
Det hela började samtidigt som jag lånade hem en Apple Studio Display CRT 17-tum med ADC-kontakt (skärmen som dök upp samtidigt som Cube) men efter samtal med support så sa dom att det skulle inte ha något med denna att göra (anledningen att jag tänkte att skärmen var boven i dramat var för att den får sin strömförsörjning via just adc-kontakten).
Har också sökt mig blodig på nätet efter liknande symptom men inte hittat något så nu vänder jag mig hit.
Den som lyckas lösa mitt problem belönas med en gifanimation på min exploderande katt.
[ 13 Juni 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Organ ]