Jag dumpade ComHem förra våren efter ett avbrott på 11(!) dagar i sträck. Trots att jag felanmälde det varje dag (vilket var sk*tkul när det tog 20-40 minuter att komma fram till supporten varje gång) hände det ingenting.
Vid några tillfällen fick jag tag på någon supportsnubbe som verkade vara lite intresserad av sina kunder och jag fick då förklaringen att det hade blivit så många nya kunder i min nod att ComHem inte hade hunnit bygga ut kapaciteten. Dessutom var det ju faktiskt inte avbrott tekniskt sett - bara långsamt. Yeah, right. Det fanns inte en enda webbserver eller mailserver som inte gjorde timeout när man försökte uträtta något. Pingade jag min gateway tappade jag 30-50% av paketen. Men visst, det gick att logga in så trafiken fungerade. Att sedan paketen skickades med ordonnans eller nå´t spelade tydligen ingen roll...
När de väl fick igång trafiken igen gick det en vecka och sedan var det nere ytterligare 4-5 dagar. Efter den omgången fick jag via supporten tipset att man kunde köra en magisk omstartsekvens på kabelmodemet när det inte fungerade för att få igång det hela igen. Visst, men det var inte så kul att göra det flera gånger om dagen.
Nu hade jag fått nog och skrev ett brev till ComHem där jag förklarade att (och varför) jag inte ville veta av dem längre, samt att jag ville ha avdrag på månadsavgiften för att jag inte hade kunnat utnyttja tjänsten under långa perioder. Jag fick faktiskt lite pengar tillbaks, så ComHem ökade en liten aning i anseende i sista minuten.
Sedan maj förra våren är jag nu kund hos Bostream istället och mycket nöjd. Gasen i botten och inte ett enda avbrott ännu. Dessutom slipper jag fåniga inloggningsprocedurer och har ett eget, fast, skarpt IP-nummer. Det enda jag kan klaga på är möjligen att de aviserade en höjning av priset till nästan det dubbla två månader efter att jag hade bytt. Men, men, det drabbar ju ingen fattig...
/Göran