Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar nya airport basstationen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac testar nya Airport basstationen
Jag fick ett tillfälle att titta närmare på den nya uppdaterade Airport basstationen idag. Största nyheten är att den har dubbla Ethernet portar, en 10/100Mbit internt mot LAN och en 10Mbit för anslutning mot WAN - tex ADSL, Chello eller Bredbandsbolaget.

Den använder NAT och har därmed en brandväggsfunktion. Dock en någon DMZ såvitt jag har förstått.

En annan skillnad är att den numera är VIT istället för silverfärgad.

För den som har fått ADSL till lägenheten/huset så är nya Airport basstationen ett bra sätt att kombinera en bredbandsrouter, brandvägg och trådlöst nätverk. Finns för leverans idag!

Tack till Paul på Provectum för att vi fick bryta en förpackning och kolla närmare på Airport...

Funkar den verkligen som bredbandsrouter också? Alltså, bara en ip ut, så att det funkar med BoStream o.dyl.?

Någon aning om huruvida någon har orkat skriva något program för wXXXXXs eller ännu hellre Linux så att man kan konfa den även om man inte har en Mac till hands?

Är ju lite sugen på att skaffa en till hemmet, men de flesta maskinerna här är Intel.

Martin

Den fungerar fint som bredbandsrouter! "de bar å åk" som Stenmark sa.

Det finns en massa bredbandsrouters för pc så ingen har orkat göra ett pc program för att styra en airport station...

Om man googlar på "AirPort configure Java" så hittar man en handfull konf-program för Linux/Windows till AirPort. Vet dock inte om nån stödjer den nya versionen av basstation.

Det visar sig på de sidorna jag kollade in (tack för tipset förresten) att det inte verkar som att krypteringen fungerar med annat än macar. Jag som fått diagnosen paranoid och allt. Och NetGear har ju en billigare, som jag vet funkar med allt och dessutom är en fyra portars switch. Fast det är klart, den är ju inte lika fin. Ska jag låta utseende eller funktion styra tro.

Jag behöver nog mest bara en ursäkt för att köpa AirPort.

Martin

• Medlem
  • International user
  • 2002-02-01 23:05

Om du med kryptering menar WEP så stöds det av alla Wi-Fi kompatibla radiolan, vilket airport mjukvara 2.0 och uppåt är. Man måste kunna knappa in en 10 eller 26 siffrors hexadecimal nummer som lösenord (40/128 bitar). Det kan man på macen om man skriver ett dollartecken först ($). Har precis gjort det med två basar av första modelen men med senaste firmwaren för dem. Det var inga problem att sätta upp det med airport admin. XP klienterna kunde anv dem uatn problem. Sen finns det också något java prg som man kan sätta upp baaser med via win maskiner.

1
Bevaka tråden