- Carl.Fredrik
- Medlem ●
- International user
Fick IKEAs ny kökskatalog. I den fick man tipset att man kan gå in på ikea.se/kok och lägga in sitt kök och sedan inreda det och se hur det skulle se ut, allt i 3D. Lättare sagt än gjort. Självklart är det bara programvara för pece och inte Mac. Usch va arg jag blev!
Nu köper jag mitt kök någon annanstans
Märkligt att man inte utvecklar ett helt webbaserat system för sådant. Jag laddar aldrig ner programvara för att kunna använda en speciell tjänst. Om en webbutik ex. kräver att jag ska ladda ner ett program för att kunna handla besöker jag konkurrenten direkt.
Nu har jag mailat IKEA. Får se vad det blir för svar. :rolleyes:
Kan inte ALLA maila ?
99mac borde ha ett special forum som heter "maila och klaga". Där kan man sedan posta så fort man upptäcker sådana här saker.
Det vore också bra om man skriver vad man redan har mailat så kan man bara klippa och klistra in i ett eget mail ( med några mindre ändringar )... och så självklart adressen som man skall skicka till.
Det verkar ju bara vara ett enkelt multimediaprogram, finnns väl ingen vettig förklaring varför det inte skulle gå att utveckla i en miljö som stödjer fler plattformar (exempelvis Macromedia Director) än att IKEA har urusla konsulter.
Gå in på IKEAs web och fråga var man kan ladda hem Mac versionen. http://www.ikea.se/customer_service/contact_us/contact_us.asp
jag har redan skickat tillbaka katalogen i ett kuvert + medföjande text:
"Då våra brevlådor inte stöder Ikeas kataloger kan vi tyvärr inte ta emot dom. Förnärvarande så stöds endast Mio kataloger årgång 99 eller nyare.
MvH"
Skapades ursprungligen av: Roger Johansson:
Tja... det är Framfab som har byggt IKEAs webbplats... behöver man säga mer?
--8<--
Nä, titta här bara...
Returning to topic:
IKEA har iofs en brasklapp på annonsen om webbkök i tidningen:
Att det inte funkar för mac - så man kan ju bara hoppas att de trots allt är medvetna om problematiken.
(och _kanske_ jobbar på det!)
IKEAs nya kökstidning är fylld av diverse Macar på deras exempelbilder...
...inte helt konsekvent :rolleyes:
[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]
Skapades ursprungligen av: Roger Johansson:
Tja... det är Framfab som har byggt IKEAs webbplats... behöver man säga mer? (Jag har jobbat på Framfab så jag vet att vissa Framfab-kontor skiter fullständigt i om saker funkar på Mac.)
[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Roger Johansson ]
Senaste bulletinen jag hörde om detta var att de själv (IKEA) hade gjort programmet och ville det skulle kunna laddas ner ifrån webben. "Ikea" kontoret är ju ett av de skånska kontoren och där vågar man fortfarande inte bryta mot hus biblen...*
/N, en av macevangelisterna på FF då det begav sig...
*Birger kör ju mac och då ska det funka på mac med. Värre var det i nord ost...
Det skulle vara hyvens.
Ett Mail-bombnings forum på 99mac.com.
Tänk er... Minst 1200 Macanvändare som e-postar och klagar
på deras internetservice på bara en vecka, eller nåt.
Då kanske det är många som tänker om och inser att det
finns en hel del Macanvändare ute i landet.
Ett problem är nog att i princip alla Mac-fanatiker gärna skriver på sådana listor --- men hur många köper/använder verkligen programvaran/tjänsten i fråga när den slutligen utvecklats till Mac?
En liten tanke bara. Nog handlar det ofta mer om vår fanatism än om ett genuint intresse för att använda programvaran/tjänsten.
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
Ett problem är nog att i princip alla Mac-fanatiker gärna skriver på sådana listor --- men hur många köper/använder verkligen programvaran/tjänsten i fråga när den slutligen utvecklats till Mac?
Min mamma har aldrig skrivit på någon sån här lista. Inte min syrra heller. Båda köper nya kök ibland. Båda handlar på IKEA ibland. Båda använder mac.
Så fort ett större företag eller ännu värre än myndighet stödjer Microsofts dominans så måste vi som orkar bry oss om att vanliga människor ska kunna använda sin maskin hjälpa till.
Varför utvecklar IKEA ett sånt här program enbart för wintel? Det är ju knappast för att vara otrevliga mot oss som använder Mac, utan bara för att deras utvecklare bestämmer det. Genom att skriva på en lista eller skicka ett mail så väcker du folk lite högre upp i deras företag. Dessa personer kan enkelt se till att utvecklaren tar hänsyn till olika plattformar (eller färgblinda, eller döva, eller vad/vilka det nu är som utvecklaren inte har tänkt på).
Skapades ursprungligen av: CubeDude:
En liten tanke bara. Nog handlar det ofta mer om vår fanatism än om ett genuint intresse för att använda programvaran/tjänsten.
Vad spelar det för roll... ?
Ju fler programvaror / tjänster det finns för mac desto fler mac användare ( med tiden ) och det är ju onekligen något positivt.
Som vanligt så är vi Mac användare utestängda ifrån coola finesser på hemsidor. Jag har väl iofs inte tänkt använda den här tjänsten men det har varit kul att testa!
Samtidigt så förstår jag faktiskt att det måste vara jobbigt för den som skapar en tjänst att skapa flera olika versioner för olika browsers och olika operativsystem. Jag orkar inte tänka på den när jag bytter IT-Recyclers tjänst så vi gör den väldigt simpel tekniskt.
Till exempel tvingas vi göra om siten pga att vi tänkt använda [i] funktionen men den stödjer inte Netscape...
Kan vi inte slå till mot roten till problemet?
Vad är det som gör att applikationerna måste vara annorlunda på mac och pc? Vad är det som inte är standardiserat?
Skapades ursprungligen av: Johan Hagert:
Vad spelar det för roll... ?
Det jag menade var att om ett programvaruföretag övertygas att utveckla en Mac-version av en programvara, som sedan i slutändan köps av 3 personer, och inte av de 3000 som skrev på listan, så finns det kanske risk för backlash. Men det var bara en tanke.
Java/Cocoa skulle vara utmärkta utvecklingsmiljöer. Ett Cocoa-program ska ju kunna fungera bra i både Mac OS X och Windows (det var ju Apples idé från början), men Adobe m.fl klagade eftersom risken finns att MS skulle sabotera allt genom att "uppgradera" Windows till ett Cocoa-inkompatibelt system.
Det bästa man kan göra är att kräva att webbapplikationer antingen utvecklas i Java, eller att man använder Flash eller liknande teknologi för att producera tjänster av denna typ.
Det är ren dumhet att utveckla webbtjänster som kräver att man laddar ner programvara. Internetrelaterade saker ska kunna användas direkt via webbläsaren, samt via plugins till den.
Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Java/Cocoa skulle vara utmärkta utvecklingsmiljöer. Ett Cocoa-program ska ju kunna fungera bra i både Mac OS X och Windows (det var ju Apples idé från början), men Adobe m.fl klagade eftersom risken finns att MS skulle sabotera allt genom att "uppgradera" Windows till ett Cocoa-inkompatibelt system.
Jag tror inte det där är helt sant. Däremot är det ju mycket oklart vad Apples syfte skulle vara med ett tufft-API på Wintel till. Ursprungsplanen var att Apple skulle skänka bort API:et även på Wintel, men vilka intressen har Apple av att göra ett sånt API helt likvärdigt med samma API som på Mac? Om PhotoShop/iMovie hade varit Cocoa-applikationer som gick att köra lika bra på Wintel som på Mac så är ju risken uppenbar att folk skulle köra Windows istället för Mac. Jag litar inte på att Apple har dom bästa syftena när dom skriver ett API till windows.
[ 07 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
Apple vill naturligtvis inte skapa direkt konkurrens med Mac OS genom att släppa Cocoa helt fritt i Windows.
Däremot baserar alla konkurrenter (till Microsoft) sina system på Unix, vilket gör det enklare att utveckla program för t.ex Linux/Mac OS X/FreeBSD. Jag hoppas att Linux, Mac OS X och andra miljöer av denna typ vinner och slår ut Windows i dagens tappning. MS borde helst se till att vara kompatibla med omvärlden, istället för att försöka konstruera lösningar som är "MS-only".
Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Det är ren dumhet att utveckla webbtjänster som kräver att man laddar ner programvara. Internetrelaterade saker ska kunna användas direkt via webbläsaren, samt via plugins till den.
Det är ingen webtjänst.
Det är Ikeas utvecklare som först gjorde ett program för deras datorer runt om i världen så de kunde hjälpa kunderna med att göra kök. Sen så släpper dom det till allmänheten för att bli mer effektiva.
Ikea kör dessvärre inte Mac OS överallt utan bara på den grafiska sidan.
Så vi får ju se vad det hela handlar om egentligen...
Ikea såg det som billigare att få folk att ladda ner det än att skicka ut en CD skiva...
/N
Jag tycker att MS får ta emot oberättigat kritik nästan jämt. Min huvudkritik är att dom är dömda i domstol för monopolfasoner. Det är illa. Alla komersiella företag försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Dom flesta företag väljer att använda standarder för att lyckas. Allra vanligast är att du bygger på en standard, för att sedan på ett bra sätt bygger ut den för att på så sätt "snärja" kunderna. Kunderna är ju alltid fri att inte köpa, tack och lov.
Apple vill t ex binda oss till sina burkar -- jag kan inte som på Windows väja bland en myriad tillverkare, och en handfull olika processortillverkare. Apple vill också binda sina kunder till ickestandard-teknologier som Aqua,
Cocoa, AppleScript, Quartz, Classic för att i slutändan tjäna pengar på oss. ADC-kontakter, Geoport, Ethernet-Trancivers, ADB-kontakter och gud vet allt. Vi kunder avgör om vi tycker ickestandardlösning är tillräcklig bra för att göra den värd att köpa, trots att den inte är standard. Precis som Microsoft har erbjudigt marknaden liknande lösningar. Den avgörande skillnaden är att Microsoft har varit extremt framgångsrika. Så pass framgångsrika att det har blivit farligt för marknaden. Så, för allas bästa hoppas jag att det kommer att växa upp starka alternativ till Windows på marknaden, men jag tror inte ett dugg på att Apples eller SUNs styrelse vill mänskligheten mer väl än Microsoft.
Skapades ursprungligen av: stfm:
Stämmer säkert, men vad har det med det här att göra?
Det hade med Martins fråga högra upp i tråden att göra -- varför funkar applikationer inte både på Mac och PC, och Matts svar på det.
Om du tyckte att det var hemskt "off-topic" så ber jag om ursäkt för det.