Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mobil.se ute o cyklar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På följande sida undrar Mobils chefredaktör vad Nokia har i bakfickan angående deras reklam med "snart kan du se film i din telefon"..

Här är sidan

Låter nästan som han tror att Nokia har en fungerande lösning redan nu och undrar om det är GPRS el 3G dom använder etc.

Grejjen är som jag tycker, har han missat att det står längst ned i hörnet på slutet av reklamfilmen något i stil med "detta är Nokias vision av framtiden och har inget stöd idag.. "

?!

Jag tycker att Niclas Lidström är ute och cyklar mest hela tiden...

Tycker att dom blivit för lik kvällspressen, försöker sälja med feta rubriker som ofta är överdrivna eller felaktiga. T.ex. Nokia 7650 NU KAN DU TA BILDER MED MOBILEN. Ja om du jobbar på Nokia och har tillgång till ett förproduktions ex. av den. Vi andra får vänta 5 månader till...

Mmm o deras övertro på mobilen som ersättare till allt.
Iofs för o behålla sina jobb men ändå.

Det där med kamera i mobilen är iaf inget jag tror på, Ericsson har ju faktiskt en bättre lösning. En liten enhet man kan fästa under som tar bilder. Klart bättre så slipper folk som inte vill ha den möjligheten, men ändå vill ha en ball telefon.

Sen har man ju iaf ingen blixt så bilderna blir nog rätt bra på krogen

Alla "kombinations"-mobiler överhuvudtaget tenderar att vara rätt dåliga. 3G-telefonerna i början blir nog inget undantag.

Jag menar, R380 väger ungefär lika mycket som en telefon och en Palm Vx kombinerat, kostade på sin tid lika mycket som båda dessa tillsammans, men var betydligt klumpigare i alla avseenden. 9210 är också ju mest som en tegelsten - man kan lika gärna ha en liten laptop.

Samma sak med mp3spelartelefoner. De rymmer nästan ingenting och drar slut på batteriet så att det inte går att ringa.

För att inte nämna kameratelefoner som ändå bara tar dåliga bilder. Hu.

Dock är det min förhoppning om framtiden att vi får se kombinerade mobil/pda/datorer som faktiskt är bra.

Kameror däremot ska vara stora och klumpiga och ta bra bilder. Tycker jag. Typ min (jobbets) Minolta Dimage 7, som är jättelyxig men förvisso har sönkig inbyggd blixt.

Martin

Det är mycket jag inte tror på - men kamera i mobilen tror jag starkt på. Sålänge näten är byggda för att klara att man skickar 15-20 kilobytes stora jpegs (för någon hög upplösning är det inte tal om) så ser jag inga tekniska barriärer som hindrar det från att bli en funktion man verkligen kommer ha nytta av i vardagen. Även om det direkta behovet kanske inte finns nu, så kan det finnas om ett år. I Japan är det vanligare med kamera i mobilen, och där används det flitigt om jag inte tar fel.

Ericsson har en "fungerande" lösning med sin MCA-10 mobilkamera som man fäster på undersidan av mobilen, men hur bra den fungerar i praktiken vet jag inte. Än så länge går det inte att använda skärmfönstret på mobilen som sökare, och man kan inte ens lagra någon större mängd bilder i kameran. Efter att ha tagit ~fem (är inte säker på antalet) bilder måste man ladda upp dem till en plats på en av Ericssons servrar. Gissa hur snabbt och smidigt detta är??

Om någon är mer välinformerad vad gäller Ericssons mobil-kamera vill jag gärna höra eran åsikt om hur väl den fungerar!

/ V

Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
Det är mycket jag inte tror på - men kamera i mobilen tror jag starkt på. Sålänge näten är byggda för att klara att man skickar 15-20 kilobytes stora jpegs (för någon hög upplösning är det inte tal om) så ser jag inga tekniska barriärer som hindrar det från att bli en funktion man verkligen kommer ha nytta av i vardagen. Även om det direkta behovet kanske inte finns nu, så kan det finnas om ett år. I Japan är det vanligare med kamera i mobilen, och där används det flitigt om jag inte tar fel.

Nä, japanerna verkar inte använda det så mycket. Jag var där ett tag i höstas, och de tekniska underverken man hört talas om uppenbarade sig inte. Det fanns två olika, jättefula telefoner som 98% eller så av användarna hade. Tror inte jag såg någon som hade en kamera till sin...

Kamera i mobilen för vad egentligen? Man kan inte livechatta med nån, för en videokamera drar för mycket kräm. Man får inga superba bilder heller.

För spionändamål finns det mycket mer diskreta saker.

• Medlem
  • 2002-02-04 20:30

Jag kan mer tänka mig mobilkamera som en nyttig sak i stil med... satan en ateckning jag behöver - fota och ladda upp till min WebDAV disk, eller IMAP eller vad fan jag nu vill använda inte alls dumt.

Har en R380s (urusel btw, går inte att expandera, synkar bara med PC och knappt det, får spel titt som tätt och vägrar svara på inkommande samtal) och det är ingen humor men Nokias 9210 teglesten eller ej funkar utmärkt med IMAP och färgskärmen är grymt lättläst för sitt lilla format. Jag vill dock ha en lite Apple PDA med 3G/GPRS, AirPort och Bluetooth sen var saken biff imnsho...

Jag hade också fått uppfattningen att det varit en mindre succé i Japan med mobiltelefonkamera, men jag kanske blivit förledd av nämnda tidning...

Hursomhelst tycker jag idén är rätt rolig, jag var en snabbis i Paris i höstas (då det *skulle* ha varit MacWorld Expo där...) och vi hade otroligt bra väder, rena sommaren. Hade jag haft en mobil som kunde ta små bilder hade jag använt den hela tiden för att skryta för mina vänner som var kvar i kalla gråa Sverige (nu fick jag nöja med med sms)...

Venger,

Vecka 10 kommer Ericsson med en mjukvaruppd. som gör att man kan kolla på bilderna från MCA-10 direkt i displayen på sin T68. Och man kan spara 5 bilder i kameran, sedan får man skicka dom vidare med den inbyggda e-post klienten i T68:an. (uppdat. gör även att T68:an stödjer iMelody ringsignaler, nya teman osv) Ska prova kameran senare, återkommer med mer info då...

Insulin, jag hänger mycket på ett forum för Ericsson T68 ägare ( www.esato.com ) och där är det väldigt mycket snack om nästa mjukvaru-uppdatering som väntas komma inom några veckor. Jag har hört det ryktas att, precis som du säger, man ska kunna använda T68:ans display som sökare då. Men det ryktas också ganska mycket saker

Ser fram emot nästa uppdatering, mest för eventuella fartförbättringar i menyerna, det är väldigt frusterande att byta från en kvick Nokia 8210 till denna. Man hinner gå och ta en fika innan telefonen skrivit klart SMS´et man just knappat in

Angående "Kameror däremot ska vara stora och klumpiga och ta bra bilder." - det kan jag hålla med om när vi talar om riktig fotografering - men detta är för ett helt annat användningsområde och målgrupp. Vid vissa tillfällen vill man bara ha en bild för att visa var man är, eller man kanske ser en vacker bil på stan som man vill visa för polarna. Det bör ju också vara möjligt att använda telefonen i sig som anteckningsblock, ta foto på dina anteckningar och bär med dem i fickan.. Möjligheterna är oändliga, som man säger.

/ V

• Medlem
  • International user
  • 2002-02-04 22:59

Någon som har testat denna sidan:
http://www.tsixtyeight.com

appropå forum för T68.

Intressant site, ska checka. Tack för tipset.

/ V

Jag har pratat med Ericsson och dom säger att den ska komma vecka 10, sen om det är sant det vet jag inte.. Jobbar som ÅF så jag hoppas att dom säger som det är.. Vad har du för version på din programvara? R2A är (tycker jag i alla fall) ganska snabb jämfört med tidigare versioner. Klart att den inte är Nokia snabb, men bättre i alla fall. Gillar att man nu kan se om det är hem/mob/jobb som är slagna/missade/mottagna. (en ikon som visar vilken typ det är)

Har även pratat med dom som gör SoftGSM och dom jobbar på en version för Mac OS X om det är någon som är intresserad.

1
Bevaka tråden