Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittade stulen iMac med Timbuktu och AppleScript

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jakten på den stulna iMacen

En kille med kunskap om AppleScript lyckades att via Timbuktu hitta sin systers stulna iMac och lägga in ett script som raderade hennes privata filer. Sen fick han datorn att ringa hem till honom så kan kunde se telefonnumret och därmed hitta tjuven.

Såhär skriver @stake Security News:

Citat:

Thanks to some VNC style remote control software - Timbuktu - an enterprising AppleScript hacker was able to track down his sister´s stolen iMac.

R.D. Bridges was able to upload a custom written AppleScript to the iMac using the remote control software and place it in the Startup Items folder. This caused the code to run when the machine was booted up. Using this technique, he was able to remove his sister´s personal data from the stolen machine. Then, more cunningly, he altered the ISP telephone number so the machine would phone his own home and his sister´s home. They were then able to use Caller-ID to track down the person who stole the computer!

Vill du läsa hela historien så uppkom den i en news-diskussion, som finns smidigt sammanfattad i en lång text hos unScripted @ macscripter.net på denna länk:

http://www.macscripter.net/un_ilojack.html

(Jag rekommenderar läsningen av denna text, för då får man se hur historien växer fram, hur han försöker installera diverse script och annat, och hur han får hjälp av andra macanvändare med sina AppleScript.)

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Haha grymt...

gammal ju

Citat:

gammal ju

Inte för mig! Sidan hos macscripter är drygt två veckor gammal, så mycket vet jag, men jag har inte sett det på 99mac innan, eller...?

• Oregistrerad
  • 2005-04-16 15:27

Neeeeej den finns inte kvar, jag som var så sugen på att läsa den.

Hm, tycks alltså vara fullt möjligt att smyga sig in bakvägen i en Mac?

Ursprungligen av bruksarn:

Hm, tycks alltså vara fullt möjligt att smyga sig in bakvägen i en Mac?

Nja, han hade ju ett program på datorn för att kunna styra den på avstånd.

Ursprungligen av Svampisen:

Nja, han hade ju ett program på datorn för att kunna styra den på avstånd.

Aha, Så det hänger ihop. Men det måste ju innebära att ett fjärrstyrningsprogram som är aktivt innebär en ganska rejäl risk för intrång, eller?

Aha, Så det hänger ihop. Men det måste ju innebära att ett fjärrstyrningsprogram som är aktivt innebär en ganska rejäl risk för intrång, eller?

Nja, han hade ju troligtvis alla koder för att aktivera Timbuktu på avstånd som jag förmodar krävs.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 20:41

Ja, om man kan lösenordet så är det nog så!

Visst attan, man har ju lösenord för fjärrstyrningen. Då var det väl inte så farligt i alla fall då.

1
Bevaka tråden