Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs Mac-evangelisterna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten fundering efter att ha läst senaste numret (Nr 1, 2002) av MacPressen.

De intervjuvar nya svenska Apple-VD´n som citeras enligt följande (det sista stycket i intervjuvn): "Kom ihåg att Macen är en PC. Om vi betonar skillnaderna är vi alltid annorlunda och det är inte bra. Vi skall istället understryka att vi kan mer. Vi får inte vara religiösa - då målar man bara in sig i ett hörn, betonar Oscar Bjers".

I samma nummer så skriver Sten Kaiser (tidigare anställd på Apple) en krönika (näst sista sidan) där rubriken är "Evangelisera mera" som handlar bland annat om Guy Kawasaki, Evangelisten nummer ett. Slutklämmen är: "Apple har med andra ord en historia av både mycket bra och mycket dålig evangelism. Nu när man står inför skiftet till Mac OS X finns det både större behov och större möjligheter till evangelism än på länge."

Svenska Apple har ju aldrig förstått sig på evengelisterna i Mac-samhället, de som faktiskt berättar för sina oförstående PC-vänner och kollegor om att man faktiskt kan använda en Mac till att göra saker. Amerikanska Apple ligger långt före där.

Jag inser att jag tolkar Oscar Bjers citat men verkar han inte säga att evangelisterna (de Mac-användare som är lite mer förjusta i sin dator än genomsnittet) inte är speciellt önskvärda?

Så min fråga är förstås, tycker ni att Evangelisterna behövs längre? De personer som försvarar Macen gentemot standardiseringsdrev mot Windows och talar om för Nätverksadministratörer att det inte vet vad de pratar om. Enligt Oscar (om jag tolkar lite) så är de inte önskavärda. Enligt Sten så behövs de mer nu än någonsin.

BonusURL:
MacEvangelist.com

/Ola

(Rättat lite formatering).

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Evangelister som försvarar en bra produkt är helt nödvändiga. Apples kunder har i många fall gjort medvetna val (av dator) och har utmärkt lojalitet. Dessa egenskaper är i mina ögon mycket bra. M.a.o är det nödvändigt med Macevangelister som propagerar för Macen.

Macen är ju en PC. Det man måste göra är att få bort kopplingen PC = Intelbaserad dator som kör Windows och istället få in den korrekta varianten: PC = persondator.

Hur ska man då kunna ha en Mac vs. PC debatt... eller det kanske skulle vara ganska skönt att slippa den...

Om man vill vara elak så kan man påpeka att i artikeln berättas det även om att när Oscar Bjers jobbade på Icon så försökte han kasta ut alla Macar och standardisera på Windows. Jag vet inte vad jag tycker om det som gammal Evangelist som har stångats med sådana människor många gånger. Känns inte som ett solklart val på VD-posten för svenska Apple om man säger så. Men tiden får utvisa vad han duger till.

Jag hoppas att han kan lyfta svenska Apple som inte är duktigast i klassen direkt om man talar om lokala Apple-företag i olika länder.

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-02-05 22:12

Jag vet inte vad jag ska tro. Klart alla Mac-användare måste vara evangelister. Det är ju en religiös upplevelse att vara Mac-användare!

Som PC användare (men väldigt mac-intresserad!) kan jag inte direkt påstå att det är en ´religiös upplevelse´ att köra mac. Bränna egna DVD´s bland annat är väldigt tufft, och jag gillar förstås flera delar med OS X. Men i grund och botten känner jag att det bara är datorer, inget skäl att offra lamm direkt

Om jag helt enkelt missat poängen får ni gärna visa mig tillrätta. Jag är vidsynt nog.. tror jag

/ V

• Medlem
  • 2002-02-05 23:30
Citat:

Klart alla Mac-användare måste vara evangelister. Det är ju en religiös upplevelse att vara Mac-användare!

EXAKT. Men då var vi ju där med "Politik & religon" igen, oops...

• Oregistrerad
  • 2002-02-06 02:08

Mycket riktigt, Venger; det är ingen religiös upplevelse "per se" att köra Mac, men det är tufft att höra att du är en av de PC-användare som "vågar" köra Mac också, ställningstagandet att det bara är som vilken maskin som helst finner jag faktiskt mycket behagligt. Många tycks måla in macen i någon beskrivning av något klumpigt, föråldrat, konstigt, inkompatibelt. Sån´t är givetvis tråkigt. När jag jobbade på IFS så satt ett gäng från Icon och konsultade hos oss och då var det en annan IFS´are som ville göra sig lustig över macanvändarna från Icon och skickade net send-meddelanden till alla på hela stockholmskontoret som lydde ungefär så här, "Det är mac-strul som vanligt", "Varför jobbar de med Mac för?!", "Patrick kan du hjälpa oss vi hatar Mac", etc. Väldigt symptomatiskt för hur många IT-företag - med extremt många datorinkompetenta människor i sin personal, tro´t eller ej - ser på Macintosh.

Att ha tagit steget fullt ut, kastat ut alla planer på PC-köp och skaffat Mac, får dock ses som en rent religiös handling. En frälsning. Man känner varje gång hur upplyftande, positivt, trevligt det är att man har en Mac och inget annat. Det är först när man äger en Mac som den sanna fanatismen biter tag i en!

För att jävlas med alla på IFS hade jag en SE/30 på mitt rum, den fick många kommentarer. En del äldre personer brukade säga typ.. "Mac, det var tider det". Hoppas de tiderna kommer tillbaka. En riktigt kul kille kom in på mitt rum och utbrast, "Åh! Har den Shuffle Puck?!", givetvis hade den det. Han blev sittande en halv lördag, märkligt duktig på detta lustiga spel.

Igår såg jag "Sånger från andra våningen"! Denna film som rosats av kritiker överalltifrån. När jag själv såg filmen, tillsammans med min flickvän, drog jag mig ohjälpligt tillminnes en reklam som gick för ett tag sedan. I den reklam sitter en kille och tittar på en film tillsammans med sin tjej. Den taffliga kvinnan på filmen säger något i stil med "Jag kan inte röra vid dig Sven-Sölve" -"Du är bara så mycket människa" (storgråtandes)...

Där någonstans exploderar TV´n och killen blir överlycklig över det inträffar!

Den svåra känslan från filmen sitter i mig och påminner mig läskigt mycket om de år jag tvingats jobba vid en PC. Men sen exploderade ju TV´n!!!

I det avseendet måste jag säga att arbetet med Mac och Mac OS X är en smått religös upplevelse!!

/Jont Olof

[ 06 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

1
Bevaka tråden