Har en liten fundering efter att ha läst senaste numret (Nr 1, 2002) av MacPressen.
De intervjuvar nya svenska Apple-VD´n som citeras enligt följande (det sista stycket i intervjuvn): "Kom ihåg att Macen är en PC. Om vi betonar skillnaderna är vi alltid annorlunda och det är inte bra. Vi skall istället understryka att vi kan mer. Vi får inte vara religiösa - då målar man bara in sig i ett hörn, betonar Oscar Bjers".
I samma nummer så skriver Sten Kaiser (tidigare anställd på Apple) en krönika (näst sista sidan) där rubriken är "Evangelisera mera" som handlar bland annat om Guy Kawasaki, Evangelisten nummer ett. Slutklämmen är: "Apple har med andra ord en historia av både mycket bra och mycket dålig evangelism. Nu när man står inför skiftet till Mac OS X finns det både större behov och större möjligheter till evangelism än på länge."
Svenska Apple har ju aldrig förstått sig på evengelisterna i Mac-samhället, de som faktiskt berättar för sina oförstående PC-vänner och kollegor om att man faktiskt kan använda en Mac till att göra saker. Amerikanska Apple ligger långt före där.
Jag inser att jag tolkar Oscar Bjers citat men verkar han inte säga att evangelisterna (de Mac-användare som är lite mer förjusta i sin dator än genomsnittet) inte är speciellt önskvärda?
Så min fråga är förstås, tycker ni att Evangelisterna behövs längre? De personer som försvarar Macen gentemot standardiseringsdrev mot Windows och talar om för Nätverksadministratörer att det inte vet vad de pratar om. Enligt Oscar (om jag tolkar lite) så är de inte önskavärda. Enligt Sten så behövs de mer nu än någonsin.
BonusURL:
MacEvangelist.com
/Ola
(Rättat lite formatering).
[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]