Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TNG?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick plötsligt för mig att medelålern på Apples konsumenter är relativt hög. Är det så?

Vad gör Apple för att nå ut till en yngre målgrupp?

Eller hur borde de göra?

Apple når redan ut till yngre målgrupp, eller hur?

Ciryon

Edit: Bytte bild

[ 02 Januari 2003, 21:21: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

Det är bara för att det är så icke-reklamigt alt. att hon verkar gå på något. Har en känsla att det är för de som redan använder Apples produkter *rätta mig gärna om jag har fel*

Men i verkligheten alltså? IVL.

[ 02 Januari 2003, 21:40: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Fick plötsligt för mig att medelålern på Apples konsumenter är relativt hög. Är det så?

Vad gör Apple för att nå ut till en yngre målgrupp?

Eller hur borde de göra?

Sänka priserna. Apple har visserligen en poäng i att de skapar ett starkt varumärke med höga priser eftersom produkten i sig upplevs ha ett högre värde än en billig snik-PC, men den s.k yngre målgruppen kan knappast ha råd med en Mac om inte ens jag har det som tjänar hyfsat med deg. Apple kan inte fortsätta hålla sina priser och samtidigt förvänta sig att de ska växa, oavsett hur bra deras produkter är.

Som jag skrev i en annan tråd:

Jag läste en ganska intressant artikel i Dagens Media nr 21.

Den handlade om att en del svenska ÅF för Apple har tröttnat på företagets reklam.

”-Apple är bra på att göra imagebyggande produktreklam. Men den berättar inte var du kan köpa produkterna, vem du kan få hjälp av för att koppla in dem i ditt system och så vidare, säger Christer Lennartsson, vd Gothia”

Ett antal ÅF har tydligen bildat Apple Center-företag som gör egen reklam där elva företags namn ska figurera.

Reportaget berättar också att de under första kvartalet av aktiv marknadsföringsverksamhet investerat 700.000 kr.

• Oregistrerad
  • 2003-01-03 10:10

Nja.

Det beror ju på.

Studenter får ju bra avbetalningsplaner ifrån Apple. tycker det rä en hel del som nappar. Däremot inbillar jag mig att de som slutat plugga och är på väg att få ett bra jobb i en mellanperiod tittar på den mörka sidan. Sen när de har deg så blir det en mac igen...

...och t.ex. iBook ÄR en billig bärbar dator faktiskt.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-01-03 11:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
...och t.ex. iBook ÄR en billig bärbar dator faktiskt.

Ciryon

*nickar instämmande*

Svårt att hitta en bärbar PC som är i närheten av pris och prestanda...

I pris kanske, men inte i prestanda.

Svårt att hitta en bärbar PC-laptop med samma prestanda som iBooken till samma pris som den har. Det vill säga, den är _billig_

• Oregistrerad
  • 2003-01-04 23:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
I pris kanske, men inte i prestanda.

Compaqs utbud får man slänga upp dubbelt så mycket flis och ändå så har man max två timmars arbetstid...

nej, iBooken är i sin egen klass. Jämför även powerbooken. Compaq har inget som kan mäta sig med den tex.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Svårt att hitta en bärbar PC-laptop med samma prestanda som iBooken till samma pris som den har. Det vill säga, den är _billig_

Jag förstår att ni inte har letat efter någon bärbar PC. Det är inga problem alls att hitta en bärbar kvalitets-PC som konkurrerar med Apples iBook, BÅDE när det gäller prestanda och pris. Till och med IBM Thinkpad R-serien gör det. De finns i många versioner med 14,1-tums skärm och processorer från 1,2 GHz Mobile-Celeron till 1,8 GHz Mobile-P4, och med CD-RW/DVD-kombo och allt annat. Till konkurrenskraftiga priser, fullt i klass med vad man betalar för en iBook (man får en R-serie med snabbare processor än vad iBooken har för samma pris som vad man ger för en iBook). Storleksmässigt hävdar sig Thinkpad R-serien också bra, den är faktiskt något mindre än vad iBooken är med 14,1-tumsskärm.

Men R-serien finns förstås inte med 12,1-tumsskärm, men vem vill ha en sådan?

• Oregistrerad
  • 2003-01-04 23:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Jag förstår att ni inte har letat efter någon bärbar PC. Det är inga problem alls att hitta en bärbar kvalitets-PC som konkurrerar med Apples iBook, BÅDE när det gäller prestanda och pris. Till och med IBM Thinkpad R-serien gör det. De finns i många versioner med 14,1-tums skärm och processorer från 1,2 GHz Mobile-Celeron till 1,8 GHz Mobile-P4, och med CD-RW/DVD-kombo och allt annat. Till konkurrenskraftiga priser, fullt i klass med vad man betalar för en iBook (man får en R-serie med snabbare processor än vad iBooken har för samma pris som vad man ger för en iBook). Storleksmässigt hävdar sig Thinkpad R-serien också bra, den är faktiskt något mindre än vad iBooken är med 14,1-tumsskärm.

Du får inte lika bra grafikkort i en IBM. TFT skärmen är sämre i IBM. Batteritiden är urusell i alla dagens bärbara PCs.

Jag valde en 12,1" iBook för den är liten och kraftfull. Samt att det finns ingen PC som är i närheten av pris prestanda. Annars upp till bevis med länk tack!

• Medlem
  • 2003-01-04 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Hur är vädret i Orange County? Svante, samma som i malmö?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hur är vädret i Orange County? Svante, samma som i malmö?[/QB]

Du verkar se spöken, eller så försöker du bara göra det enkelt för dig, i ett försök att slippa alla obehagliga sanningar.

Men här i mina trakter (jag befinner mig just nu i ett hus som ligger mellan Dana Point och San Juan Capistrano) är vädret ungefär som en svensk sommardag, lite små moln och drygt 20 grader. Men i andra delar av Orange County är vädret säkerligen annorlunda, det finns nämligen mycket varierande landskap här.

Säkerligen lite annorlunda än i Malmö med andra ord.

1
Bevaka tråden