Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att byta hårdvara på Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Citat ur en Expressen artikel idag....

"– När det gäller minne och hård-disk är det inget problem, men grafikkort finns i en massa olika modeller.
Lättast är det det fixa med sin dator om man har en stationär pc.
– Med Mac är det lite svårare, och bärbara datorer är så kompakt byggda att det kan vara krångligt att byta delar själv, säger Malin Ulfvarson. "

Är det någon här som upplever det svårt att byta grafik-kort, minne eller ljudkort i sin stationära Mac?

Hela artikeln finns på följande adress:

http://www.expressen.se/article.asp?id=121241

• Oregistrerad
  • 2002-09-05 12:40

Alla dessa puckon!

Tänk, man begär inte att de skall kunna ett skvatt om Mac, bara att de slutar uttala sig om saker de har noll koll på.

• Avstängd
  • 2002-09-05 12:44

Svårt att byta hårdvra på Mac? Jag kan montera isär min iMac till smådelar i SÖMNEN efter att ha gjort det en gång... Svårt my arse... Det är så inte svårare än PC iaf!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 12:45
Citat:

quote: bärbara datorer är så kompakt byggda att det kan vara krångligt att byta delar själv

Nja, det berukar inte vara några större problem om man använder sig av en konservöppnare och ett skohorn. Man sprättar liksom upp datorn och bräcker ut innanmätet. Problemet är ett få ihop datorn igen med det ordnar man med vanlig packtejp. Vilka nötter alltså, man häpnar!

• Oregistrerad
  • 2002-09-05 13:10

Det här är min favorit i artikeln:

"Det första man ska göra är att öppna skalet på sin dator och se efter vilken typ av minneskort, hårddisk och grafikkort man behöver."

Åhå, Så när moster Hulda "skalat" sin dator kan hon alltså se att "nämen titta, det sitter ett GeForce 1 i min AGP 4x-slot. Där skulle man minsann kunna sätta in ett Geforce 4 TI 4600. Och titta där, jag har visst en IDE-kontakt och controllerchip för Ultra ATA-100, det var ju trevligt. Nu ska jag bara räkna kontakterna i minnesslotten så jag vet vilket minne jag ska ha".

På löpsedeln stod det väl
"Datorexperterna ger råd o tips.." el nått sånt va..

jo jo fina experter..

Stäng den här tråden, det finns redan en längre tråd om detta!

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001837

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-05 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
[QB]Är det någon här som upplever det svårt att byta grafik-kort, minne eller ljudkort i sin stationära Mac?
QB]

Om hon menar byta grafikkort på en gammal G4:a för tusen spänn så har hon ju helt rätt. Det är ju inte bara att stoppa i vilket kort som helst och ska man dessutom flasha kortet så är det en helt annan femma.

Sen är det ju aslätt att byta minne eller hårddisk å andra sidan..

Sorry, visste inte att det redan fanns en annan tråd om detta....Jag tycker också att denna tråd kan stängas eftersom jag var 2.a på bollen!

Vi stänger denna tråd och fortsätter där ämnet först togs upp! Kom ihåg att se efter om ämnet redan diskuteras när du skapar en ny diskussion.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001837

1
Bevaka tråden