Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac bara Mac !

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jippi!! Nu äntligen är har jag blivit Mac-only! (enda undantaget är en Linux server i garderoben, men det räknas väl inte?)

Bytte idag min Athlon 1200 Mhz mot en PowerMac G4 500 Mhz och känner mig mycket nöjd! Det enda är väl att datorn väsnas ordentligt, men det kan nog fixas genom att byta ut lite delar. Fick med DVD-brännare också!

Ursäkta för denna förmodligen meningslösa information, men för någon som (bara) använt PC i 15 år så är detta ett stort steg!!

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-08 19:27

Grattis grattis

en switcher med andra ord

Ett steg i rätt riktning. Rapportera om du får ner ljudnivån, själv kör jag med "äggkartong"-ark mellan datorn och väggen, det gör en del..

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-09-08 20:01

Kul, jag tillhör numera också gruppen 100% Mac(hemma iallafall), skickade iväg sista PC:n för några veckor sedan

Än har jag inte saknat någon PC, och mer fritid har jag fått köpet

[ 08 September 2002, 20:02: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-08 20:08

Angående ljudnivån så har jag min dubbelprocessorburk i ett köksskåp från IKEA. Dubbelprocessormodellerna väsnas ännu mer än din nya ögonsten, så jag var tvungen att hitta på något. Datorn passar precis och ljudkomforten är märkbart bättre. Nu fattas bara lite isoleringsgucka från Biltema, som jag tänkte fästa på insidan av skåpet. Jag köpte mitt skåp på Ikeas fyndavdelning, slutkostnaden landade på ca: 250pix. Och det blev faktiskt riktigt snyggt.

Inte risk för överhettning?

• Oregistrerad
  • 2002-09-08 20:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Inte risk för överhettning?

Nope, jag har gjort lite hål på baksidan av skåpet. Kollar tempen nu... ThermolmonDock rapporterar 28 grader på bägge propparna, det borde var OK. Jag har inte haft något problem i alla fall. Ps: Grattis Ciryon!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-08 22:05

Jag vill påminna om Marcus Holmers idé om att bygga in datorn i ett kylskåp. Inte dumt!

• Oregistrerad
  • 2002-09-08 22:30

Speciellt bra för de som gillar att ta sig en nattmac´a?

Hur var det med möjligheten att byta fläkt? ingen som gjort det? OK, kanske inget man så gärna gör med en ny burk, men min gamla 8600 skulle jag väl ha råd att chansa med.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-09-08 23:14

Grattis ciryon!

Är det inte underbart?! Det är i alla fall känslan som infann sig hos mig när jag gjorde mig av med min tillfälliga "sinnesförvirring"

Lite mer fritid på köpet också, precis som iBjorn påpekar.

4 u

Det är lätt att byta fläktar i en Power Mac G4 500.

En 120x120 Papst och en 80x80 Papst behöver man bara. Sedan blir det tyst och lugnt.

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 00:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
En 120x120 Papst och en 80x80 Papst behöver man bara. Sedan blir det tyst och lugnt.

Vet någon om det är samma fläktar till en PowerMac dual 450? Det borde vara kraftigare doningar? Var köper man dessa fläktar, Elfa? Eller knallar man bara ner till PC-nasaren runt hörnet typ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Var köper man dessa fläktar, Elfa? Eller knallar man bara ner till PC-nasaren runt hörnet typ?[/QB]

Papst fläkter går och köpa hos vilken PC-nasare som helst.

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 09:09

Jag hittade en artikel som beskriver hur man minskar fläktbullret i en G4/500. Har någon provat detta tips? xlr8yourmac.com

Jag tycker mest det är luftflödet bakom burken som väsnas och bullrar...

Men om någon vill prova... Papst fläktar hos Komplett.se:

80mm 221:-
120mm 281:-

(inkl. moms)

[ 09 September 2002, 10:19: Meddelandet ändrat av: Slave ]

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-09-09 10:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jippi!! Nu äntligen är har jag blivit Mac-only!

Önskar att jag också kunde bli det Det enda det hänger på just nu är ett bra och billigt bokföringprogram för macen. Men det verkar inte finnas. Har jag bara letat för dåligt, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2002-09-09 13:28

kan ju inte låta bli att meddela at jag oxå har följt i detta spår... köpte en mac för en sådär 2-3 månader sen, bästa dator köp nånsin, har 2 st nu... (iovs beg) ingen pc mer nu, förutom dem 2 linux burkar jag har hemma, oxå i en garderob, men d räknades ju inte

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-09 13:40
Citat:

quote: Jippi!! Nu äntligen är har jag blivit Mac-only!

Vill också bli Mac-only, men tyvärr måste jag ha en pc också på grund av ett enda sketet program:

Trados Translator´s Workbench, tyskarnas hämnd för att de förlorade två världskrig. Fanskapet finns bara för Windows och funkar endast tillsammans med MS Office 97 eller 2000.

Det har ett hårdvarulås (parallellportsdongel) så det funkar inte i VPC. Det är förresten så segt och trögt - det arbetar med VB-skript tror jag - att det säckar ner vilken pc-burk som helst, så det kommer inte att funka under emulering. Man kan beställa en USB-dongel men jag tvivlar på att det någonsin skulle kunna fungera med något annat än Wintel.

Jag kan tilläga att det är rena skräpet. Det buggigt och ett helvete att använda, men det är standard i översättningsbranschen på samma sätt som Xpress, Photoshop och Illustrator är standard i den grafiska branschen.

Det är rätt dyrt också. Kostar som Photoshop ungefär trots att det inte är något märkvärdigt program alls. Det arbetar med textsegment och bygger översättningsminnen.

Kan ingen bygga ett program för Mac OS X, Linux, Unix och Windows som är 100 procent kompatibelt med Trados?

Nåja, jag ska byta yrke och då kommer jag att sälja min pc till någon annan stackare. Men för all del: det är bra att ha koll på Windows också.

[ 09 September 2002, 14:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Att "komma ut ur garderoben" får en helt ny mening i och med den här tråden (syftar på Linux-burkar i diverse klädförvaringsutrymmen)...

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-09-09 14:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
... Men för all del: det är bra att ha koll på Windows också.

Kan inte göra annat en att hålla med det påståendet. För självklart ska vi ju inte snöa in oss i en liten värld när det finns ett helt universum.

• Oregistrerad
  • 2002-09-09 17:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jippi!! Nu äntligen är har jag blivit Mac-only! (enda undantaget är en Linux server i garderoben, men det räknas väl inte?)

Bytte idag min Athlon 1200 Mhz mot en PowerMac G4 500 Mhz och känner mig mycket nöjd! Det enda är väl att datorn väsnas ordentligt, men det kan nog fixas genom att byta ut lite delar. Fick med DVD-brännare också!

Ursäkta för denna förmodligen meningslösa information, men för någon som (bara) använt PC i 15 år så är detta ett stort steg!!

Ciryon

Grattis! Nästa steg är att få bort alla Micro$oft-programmen, svårt men det ska gå!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Det är lätt att byta fläktar i en Power Mac G4 500.

Gäller det G4/400 också...pleeeze...?

Anders

Citat:

quote:Trados Translator´s Workbench, tyskarnas hämnd för att de förlorade två världskrig.

Ahahaha.. nu vänder sig folk om i klassrummet och undrar vad jag fnissar om

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-10 09:44

Jag byggde just om en gammal hifi-pioneer-bandare till en film- mp3- och speldator av min gamla fula PC.

Tänkte köra lite gamla c64-spel och arkadspel på den

Det enda som fattas nu är ett tv-out-kort eller en vga/video-adapter...

1
Bevaka tråden