Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En kombination av ryktena kring G5 samt ny iMac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt o spånade på en sak..

Kan det inte helt enkelt vara så att en ny iMac får den här Apollo processorn (7640) på 1GHz+ och nya PowerMacar får G5an trots allt..?

För visst har väl iMacen dragits länge nog med en G3a?

(om inte annat för o iaf hålla G5 ryktet vid liv)

[ 06-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-06 15:19

Man kan ju alltid hoppas, iMacen var ju faktiskt en riktigt bra dator när den kom och att intresset svalnat har nog mycket att göra med att den faktiskt använder samma processor i grunden som vid introduktionen, om Apple nu äntligen skulle få oss att bli helt exalterade över en produkt igen så känns det ju som att här finns potential.

Jag håller iallafall tummarna, men frågan är om det rent ekonomiskt finns möjlighet? Om det skulle vara lönsamt...

Tycker ni andra att det är processorn som är det största problemet med iMacen? Själv tycker jag det är den lilla skärmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-06 17:07

Håller med - problemet ligger i den alltför lilla skärmen. Om man nu väljer att gå över till en LCD-modell så bör man gå upp till en motsvarande 17 tummare...visst kommer det att inverka stort på priset, men 15 tum är idag inte längre intressant för en stationär dator.
För de bärbara är det en annan sak...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-06 17:12

Om man ska ha en dator till främst surfning och kanske lite spelande så visst vill man ha en fin skärm men jag nöjer mig med en 15 tummare, det jag menar är att ingenting stort har hänt med iMacen sen den släpptes, ett halvtaskigt grafikkort och samma processor som vid introduktionen, vem köper en stationär G3:a för 15.000?

Jag tror de väljer Sahara G3an för prisernas skull. Men tanken är god.

Känns verkligen som vad som helst kan hända på MWSF. Nästan i alla fall.

Angående processor val kan ju Apple kanske slutgiltigt välja Altivec rakt igenom sin produktlinje.. dvs G4a..

Angående skärm så är en 15" CRT alldeles för litet idag, 19" är minimum.
Vad gäller LCD är jag lite kluven, 15" LCD kan ju ev duga. Frågan är om dom isåfall kan ha lite sjysstare LCD än i de bärbara.
Vad jag tänker på är att pressa upp upplösningen till mer än 1024x768 som en 15" brukar har typ..

Som jag skrivit förr så undrar jag hur det kommer sig att vissa PC tillverkare har 1600x1280 på sina bärbara 14" ?

Men som Jon skrev, nästan vad som helst kan hända. Man har ju blivit hyfsat besviken de senaste gångerna. Så kanske vänder det nu?!

1600 x 1280 på en 14" är ju ganska överdrivet. Jag har 1600 x 1200 på min 19" (CRT), men skulle inte kunna tänka mig sådant på en LCD. PowerBook G4:ans skärm har rätt storlek på bilden, d.v.s den är lagom anpassad (tycker jag).

Ska Apple lansera en LCD-iMac föreslår jag att de satsar på en 17" LCD-skärm (åtminstone i toppmodellerna) och 1280 x 1024 eller 1600 x 1200. Ska de ha en 15" bör det vara 1280 x 1024 istället för onögigt effektsökeri.

Jag tror att det bästa vore att ha LCD-skärmar i de dyrare iMac-modellerna och behålla CRT i de billigaste (dock en 17" CRT med god kvalitet - 1280 x 1024). Kanske t.o.m behålla någon av dagens iMac-modeller som en billig ingångsmodell för 7.000 kronor inkl. moms (för att locka över alla som köper dator efter pris och inget annat).

Processormässigt tror jag att en G4 kan införas då Power Macen får G5. Kommer en ny G4-Power Mac i januari lär det bli snabbare G3 (750FX) i iMacen.

Man har ju blivit hyfsat besviken de senaste gångerna. Så kanske vänder det nu?!

Allt beror väl på vilka fantasibilder man bygger upp innan. Förutom MW i somras som ju var tamare än på länge så tycker jag inte att de senaste gångerna har varit så dåliga.

TiBooken var ju riktigt läcker när den kom i januari. Alla var impade. Ljusår före nån annan bärbar dator i hela världen.

Sen kom den helt nya iBooken i maj. En av de bästa datorer Apple gjort om man tar hänsyn till pris/funktion/design/prestanda tycker jag. Jag och många andra som köpte den är otroligt nöjda.

Och nu i höst lanserades iPod. Naturligtvis blev dom som låtit fantasin skena iväg helt besvikna och började gnälla över den, utan att veta vad de snackade om. Det var faktiskt en riktigt fin grej dom kommit med som jag tror mera imponerade utanför mackretsar. Och nu har folk börjat få sina iPod och betyget verkar vara nånstans mellan mycket nöjd och lyrisk.

Så om man sansar sig och tänker tillbaka så inser man att detta år har varit fullt av trevliga helt nya produkter. Och då har jag bara snackat hårdvara, inte OS X, iTunes, iDVD osv.

Jag vet att Apple inte vill göra en kub igen och då menar jag inte en kubisk dator utan en dator som ingen köper, men är det ingen som håller med mig om att de borde sälja en skärmlös iMac? Alla har ju olika åsikter om skärmen och även om det inte skulle bli en "allt i ett"-maskin så skulle den bli både billig och liten. Jag föredrar faktiskt en schysst 19" CRT än en betydligt dyrare platt skärm... Och dessutom skulle man antagligen kunna byta AGP-kort i en sådan skapelse.

Sedan om det är G3 eller G4 tycker jag har mindre betydelse, huvudsaken är att datorn kör OS X som en gud och är minst 3 gånger så snabb som min nuvarande dator Jag tänker mig en dator som är liten, billig, skärmlös, fläktlös, har en G3-processor på runt 800 MHz och ett hyggligt grafikkort som går att byta. En sådan dator skulle jag köpa på studs!

Jag tänker mig en dator som är liten, billig, skärmlös, fläktlös, har en G3-processor på runt 800 MHz och ett hyggligt grafikkort som går att byta. En sådan dator skulle jag köpa på studs!

Det låter farligt likt en ny kub ändå...

(Men personligen så tycker jag kuben var cool, fast jag tror Apple aktar sig för att göra nåt liknade just nu. Fast det kanske var priset som gjorde kuben till en flopp, om de fixar en riktigt billig (säg < 8000 kr) så kanske det kan bli nåt.)

• Medlem
  • Nacka
  • 2001-12-07 14:18

Kuben skulle sålt som smööör om det prissatts som iMacen - jag hade haft två!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Sen kom den helt nya iBooken i maj. En av de bästa datorer Apple gjort om man tar hänsyn till pris/funktion/design/prestanda tycker jag.

Hur tar man annars hänsyn till en dator?

Hur tar man annars hänsyn till en dator?

Tja, om jag hade det bättre ställt så skulle jag skippa pris i alla mina bedömningar...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det låter farligt likt en ny kub ändå...

Det är ju en kub jag vill ha! Fast en billig sådan och gärna med mer iBook-inspirerad design. Jag vill att den ska vara helt kubisk och ha portarna på baksidan (kanske en eller två usb-portar på framsidan. Men de kan behålla "grillen" den såg grymt schysst ut.

Jag skulle helst av allt se att Apple snappade upp sig, på bred front, vad gäller grafiken. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ska de kunna sälja stationära datorer, riktade mot hemanvändare, som verkligen skall kunna slå, så måste de ta hänsyn till dataspel och ha med schyssta grafikkort.

Själv tycker jag Cuben är den coolaste dator som någonsin gjorts, och många av mina PC-vänner har till och med erkännt att de blivit avunsjuka på den designen. Det största felet var ju dock att prislappen blev för hög. Som någon återförsäljare sa till mig, att när Apple kapade ett par tusenlappar började kuben sälja som smör.

/Jont Olof

http://e-www.motorola.com/collateral/PPCRMAP.pdf

Det finns en hel del andra pdf filer att titta på om man söker på "g5".

Frågan är bara när apple får ändan ur vagnen. Kommer de fortsätta med motorola eller gå över till intel eller något liknande?

Ultrakiller

Jag vet inte om det redan kommenterats någon annanstans, men AppleInsider har skrivit en längre text om den nya iMacen med Sahara-processorn. Ny form är givet, det är platt skärm som väntat (15 tum, 1024x768) och processern är alltså G3, men klart snabbare. De tror också att det bara blir en processorhastighet och andra variationer (likt iBook).

Äh, förresten, jag klistrar in hela texten vettja!

Citat:

It has long been rumored that a major revision to Apple’s iMac consumer desktop line would not only give the internals of the machine a major bump, but also mark a major shift in the form-factor. As the current iMac line, while not particularly pokey in any respect, lacks the high-MHz processor and large screen necessary to compete in a marketplace dominated by ‘Wintel’ machines, Apple is working on a revision to the line whose introduction is sure to be seen as just as large a revolution as that of the original.

The form factor of the current machine has been essentially unchanged since the introduction of the original Bondi Blue iMac in 1998. Over the last 3 years there has been only one case revision, barring color changes, and it was a modest update at that- it came with the introduction of the ‘Kehei’ or ‘slot loading’ iMac line in October 1999. The updated design sported a smoother shell without the metal RF plating that was visible under the previous model’s polycarbonate skin, and this exact form factor still exists today. Indeed, the iMac is the only machine in Apple’s lineup that is clearly a holdover from the early days of Jonathan Ive’s tenure as chief of Industrial Design at Apple. While most other Apple products are sleek and minimal, packing the maximum amount of functionality into the smallest space, the iMac remains colorful and perhaps somewhat bloated-- not at all in line with the currently fashionable minimalist design ethos introduced in the PowerBook G4.

It’s no surprise that a major change to the iMac is coming. What has been difficult to nail down is exactly what will be changed, and when these changes will occur. What has precluded this product from being introduced is component availability and prices: AppleInsider sources have revealed, however, that the prices of key components has reached an acceptable level at which Apple can sell the new iMac at a price palatable to consumers and still retain profitability on its most popular line.

AppleInsider has learned that the new-generation iMac will be introduced in the first months of 2002, either at MacWorld Expo San Francisco in January, MacWorld Tokyo in March, or at an “Apple Special Event” akin to the launches of the iBook (Dual USB) and iPod. Its external design will be nothing short of spectacular. The new iMac will continue the convenience of the All in One design that the current model holds, but in a significantly sexier manner. Based around a 15” TFT Flat-Panel display, running at a native resolution of 1024x768, the new iMac will closely resemble the current 15” Apple Studio Display from many angles. However, the enclosure will be thicker (so as to accommodate the extra bulk of computer internals), and constructed with more robust, scratchproof materials similar in texture and finish to the iBook.

The changes in technical specifications in the new iMac will be as innovative as the changes to the case design. At the center of the new iMac will be IBM’s 750FX “Sahara” G3, running at speeds approaching 1Ghz. The Sahara chip is designed for low-power, low heat operation, thereby allowing the new iMac to continue the ‘fan-less tradition’ of nearly silent operation that has become a hallmark of the line. Other features include a faster front side bus, and an nVidia GeForce2 MX graphics accelerator with 32 MB of VRAM. All models will ship with at least 128 MB of RAM, as these machines will be pre-installed with Mac OS X as their default operating system.

Similar to the current iBook, levels of iMac trim will not be distinguished by processor speed, but by choice of DVD or DVD/CD-RW Combo drives. There is also a possibility of the DVD-R/CD-RW SuperDrive becoming available as a BTO option on this new iMac, therefore bringing DVD movie creation to the masses—a long held vision of Apple CEO Steve Jobs. Pricing, while evidently not set in stone, will begin at $999 for the low-end, DVD-equipped model, and around $1299 for the high-end, Combo drive model. If a SuperDrive option is available, it will add between 300 and 500 dollars to the price of the Combo drive model, probably bringing the grand total of the loaded model to $1599. Whether or not a SuperDrive is available on the new iMac is probably dependent upon the availability of a slot-loading model.

Obviously, the introduction of this iMac is dependant upon Apple’s ability to produce a PowerMac model that runs at a higher MHz than the consumer line. It is the intention of Apple to close the MHz gap, and AppleInsider sources indicate that this will happen for both the Professional and Consumer lines. What is uncertain is if the PowerPC G5 will break the 1 GHz barrier in the pro line as indicated by many sources. This is immaterial, however, for the “Apollo” G4 (7460) is already being fabricated at speeds well in excess of 1 GHz and could theoretically serve as an interim solution for the PowerMac.

Stay tuned to AppleInsider for further updates on the new iMac, Apollo G4, and the PowerPC G5.

1
Bevaka tråden