Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetsguruns sajt hackad

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Computer Sweden skriver:

"Världens kanske mest välkände hackare, Kevin Mitnick, fick smaka lite av sin egen medicin när hans säkerhetsföretags webbsajt hackades, inte en utan två gånger på kort tid."

Liten bit ner i artikeln kommer förklaringen:

"Intrången kunde ske på grund av att de som administrerar den server som Defensive Thinking sajt ligger på inte installerat alla säkerhetspatchar till internetservern, Microsofts Internet Information Server."

Läs hela artikeln här!

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-11 22:25

Säkerhetsexperter som kör IIS? Aj aj aj...
Är det inte almänt känt att den är en av de mest utsatta plattformarna, och därmed den mest sårbara?

/arvid

Varför skulle Kevin Mitnick vara säkerhetsexpert?

IIS är inte dåligt som webserver... samma gäller windows 2000 server / advanced server / data centre... bara att dom är mer svår administrerade med tanke på att det blir fler patcher att lägga in varje vecka... jag säger inte att jag skulle rekommendera det till någon... men w2k och IIS är en acceptabel lösning... sedan hur dom kan kalla sig experter om dom missar något så simpelt som update´s... det är en annan femma...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Varför skulle Kevin Mitnick vara säkerhetsexpert?

Det är allmänt känt att företag anställer hackers för att se över deras säkerhet. Kan de bryta sig in, kan de säkert täppa till också.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Det är allmänt känt att företag anställer hackers för att se över deras säkerhet. Kan de bryta sig in, kan de säkert täppa till också.

Öhm. Men då har de förmodligen inte varit förbjudna att använda en dator de senaste fem åren. När man läste boken om honom så framstod han föv inte som varken en duktig hacker (i ordets negativa betydelse) eller som expert på någonting.

Att använda "hackers" i seriösa syften är föv en marknadsföringsploj, utom i några sällsynta fall.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-14 09:41

Som jag har fattat det så är det social manipulation som är Mitnicks specialområde, dvs. att lura folk till att ge honom den information han vill ha.
Jag tror att dom som anställer honom gör det för att utarbeta en fungerande säkerhetspolicy, inte för att installera patchar till IIS.

Edit: Efter att ha läst igenom hela storyn så måste jag medge att det ser väldigt klantigt ut. Att ens välja Windows som serverplattform... brrrr.

[ 14. februari 2003, 09:46: Meddelandet ändrat av: Nillon ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 10:19

Det här är inte lika nytt som att hans site blev hackad, men mycket mer intressant.

Mitnick har svarat på frågor som folk ställt på SlashDot.

Jag känner till hans namn men de servrar han har hackat, vad var de för slags servrar. Det pratas i intevjun om "The WELL", vad för en server var det? Inte The WELL väl?

Uppdatering:
Hittade själv en del information här: Mitnicks historia.

Här kan man kolla in Mitnicks hackförsök live i terminalen!

Den här killen jobbade på the WELL som systemadministrator då Mitnick bröt sig in. Länken går till hans CV där the WELL står med.

Kanske inte sååå bra reklam...

[ 14. februari 2003, 12:42: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

1
Bevaka tråden