Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook 600 för seg för DivX

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt köra DivX filmer nu ett tag på min Ibook 600/384...Stört omöjligt, allt hackar.

Kör Cellulo, Quicktime eller VLC, spelar ingen roll. Allt hackar.

Borde det inte gå att köra DivX film på en så snygg dator som min?

Switcherboy

Jag kör DivX på min iBook 700 utan några som helst problem. Fungerar också fint på mycket långsammare datorer.

Säker på att det inte är nåt fel?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 00:27

Du har inte tusen andra program igång? jag har en tendens att dra igång allt möjligt, och då kan det hacka.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-02-12 01:46

iBook 700 här! lika mycket minne. fungerar klockrent!
testat mplayer?

/majk

Nej, jag brukar till och med starta om datorn, sedan stänga av Findern (via Tinkertools2) och sedan köra igång spelaren).

Jag ska formatera min HD och se om det hjälper.

Vad rekkomenderar ni för spelare?

VLC? Den verkar ju bra, förutom att det går så långsamt!

Jag rekomenderar VLC, helt klart.
Lycka till.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-12 11:54

Jag har också en iBook 600 med 384Mb. Funkar klocka att köra divx i VLC.

Prova att starta om datorn innan du kör igång filmen. Ibland behövs det har jag märkt.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-02-12 23:25

hmm... jag kunde köra medium-komprimerade DivX.ar på min gamla 4400 med G3/300 kort, men det gick med nödoch näppe, borde väl funka på en mer än dubbeltså snabb dator tycker man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 23:39

Pismo (G3 PowerBook m FW) funkar utmärkt. VLC hackar in princip aldrig...
Testa att stänga av fildelning, airport, atalk och övriga program.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 00:07

Se till att köra divx-filerna i DivX Doctor 2 först. Annars kan det bli rätt taskig uppspelningskvalitet.

En PC PII 266/64 eller PII 333/32 klarar ju av det utan problem så det borde väl en iBook oxå.
Eller?

  • Medlem
  • 2003-02-17 02:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
En PC PII 266/64 eller PII 333/32 klarar ju av det utan problem så det borde väl en iBook oxå.
Eller?

japp!
och så är fallet.

Jag både spelar upp och kodar Divx på en G4 350

Vad har du för systemversion?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 10:25

jag har kört DivX med VLC och Mplayer (utan att fixa filerna på något sätt) på en iMac DV SE G3 400 med 256Mb RAM, MacOS 10.2.3 utan att det hackar överhuvudtaget, får fint ljudsynk och rubbet.

Varför är det så att en Mac måste ha mycket mer pulver än en PC för att orka med samma saker?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Varför är det så att en Mac måste ha mycket mer pulver än en PC för att orka med samma saker?

Nu vet jag inte vad du far efter.
har kört divX på en Pismo (500mhz Powerbook G3) med 256 ram. Inga problem.
Varför skulle en mac behöva mer "pulver"? Om du menar mer ram så, ja: mer ram än win 98 och nej: inte mer än XP.
Om du menar fler mhz, så: nej, inte alls

Anledningen till att jag undrar är att jag tidigare frågat om en 7300/7600 med G3 400Mhz kort skulle klara av Divx och fick svaret att det bara var att glömma.
Jag har kört Divx på PCar med ovan nämnda konfigurationer och det har inte varit några problem. De datorerna har dessutom varit utrustade med riktigt usla grafik-kort.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 09:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Varför är det så att en Mac måste ha mycket mer pulver än en PC för att orka med samma saker?

Det var så en gång i tiden, när diVX var ungt på Macen, men funnits och utvecklats länge för Windows. Så är det tack och lov inte nu för tiden. Det kallas väl i dagligt tal för att optimera mjukvaran.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
...

Prova att starta om datorn innan du kör igång filmen. Ibland behövs det har jag märkt. [/QB]

Låter som en PC

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Anledningen till att jag undrar är att jag tidigare frågat om en 7300/7600 med G3 400Mhz kort skulle klara av Divx och fick svaret att det bara var att glömma.
Jag har kört Divx på PCar med ovan nämnda konfigurationer och det har inte varit några problem. De datorerna har dessutom varit utrustade med riktigt usla grafik-kort.

Hmm.. Skulle inte utan vidare avfärda en 7300 med g3 kort till DivX visning. Men här kommer grafikkortet med i bilden. Vilket grafikkort sitter i PC´n? Helt riktigt nämns optimering av mjukvaran som en viktig faktor för prestanda upplevelsen. Detta är en faktor som alltför ofta bortses från när man jämför PC-Mac prestanda. Man får lägga lite tid på att hitta rätt mjukvara helt enkelt.

Grafikkorten var i båda fallen massproducerade 2D/3D 8Mb nonames. Båda var laptops (Compaq båda två).Man kan med andra ord konstatera att vad PC beträffar så spelar det knappast någon roll vilket grafikkort du har. Så länge man har en PII eller bättre så är det bara att köra.
Och rådet om att en G3 400 inte skulle klara Divx fick jag här på forumet för några veckor sedan så mjukvaran är nog inte uppdaterad sedan dess.

  • Medlem
  • 2003-02-19 02:19

Vart leder denna tråd egentligen?

Fakta: Min Pentium II 266 med ett matrox G200 kunde inte spela annat än mpeg i fullskärm (720x576), pga av att det var det enda som kunde accellereras av grafikkortet. DivX hade väl inte kommit då, men jag sysslade en del med video och provade att spela andra typer av komprimeringar (.avi), som inte funkade alls.
Under samma period provade jag video på en G3/266, och den klarade det något bättre.

Jag tror att just de filmer som dina gamla PC klarar, också kommer att fungera på äldre Macar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Grafikkorten var i båda fallen massproducerade 2D/3D 8Mb nonames. Båda var laptops (Compaq båda två).Man kan med andra ord konstatera att vad PC beträffar så spelar det knappast någon roll vilket grafikkort du har. Så länge man har en PII eller bättre så är det bara att köra.
Och rådet om att en G3 400 inte skulle klara Divx fick jag här på forumet för några veckor sedan så mjukvaran är nog inte uppdaterad sedan dess.

1. Jag antar att 7600:an var uppgraderad å något sätt. Eftersom den levererades med 2mb vram. Satt något PCI kort i den?
2. Varför skulle det inte spela någon roll vilket grafikkort du har på en PC? Klart att det gör. Stoppa in ett 2 mb grafikkort och se.
3. Internminne?
4. Jag skulle inte ta alla råd jag får här för sanningar. Har personen som gav rådet provat DivX på en 7600/G3400?

7600 har tre PCI platser och det borde gå och tjomma in ett ATI rage 128 i en sådan. Sen att 7600 är en 7 år(!) gammal modell, som man kanske inte ska ödsla en massa tid/pengar på, är ju en annan sak.
Jag vet hur bra en Dell PII 450 (4 år gammal) med XP klarar DivX. Det är inte att tänka på. I win 98 verkar det dock fungera bra.

He, he. Tråden har väl spårat ur lite men va f*n. Det är ju lika intressant för det.
Jag har faktiskt en Dell PII 450 också! Funkar kanon att köra Divx på. Har dock inte stoppat i XP i den men det skall ju inte vara ngt problem så länge den har ordentligt med RAM.
Min primära maskin är en PB 1Ghz/256/30 och den käkar ALLT i filmväg.
Grejen var att jag hade hoppats på att kunna skaffa en Mac (för jag är väldans nyfiken på Mac) av lite äldre modell och pula i lite fräschare komponenter så att den klarade av OS X och Divx. Hittade en 7600 + en 7300 för en spottstyver och tänkte att det kanske skulle vara ngt att uppgradera med ett G3 kort.
Men jag fick ju till svars att den iaf inte skulle klara OS X och Divx så jag lade ner alltihop.
Alla tyckte att jag skulle köpa en nyare Mac (helst helt ny) i stället.
Men det går ju inte. Jag kan ju inte byta min alldeles utmärkta (den har faktiskt funkat helt kanon - jämt) PC mot en (Mac) som är långsammare, krångligare och dessutom dyrare.
Jag ville ju bara utforska Mac-världen lite. Utan att bli ruinerad.
Beggade Mackar är ju helt sinnessjukt dyra. Och en ny kan man ju inte köpa innan man vet om man gillar OSet eller inte.
Väntar med spänning på switcher-rapporten...

  • Medlem
  • 2003-02-19 23:36

Jag är en switcher.

Jag avråder att köpa en gammal uppgraderad Mac, pga att den knappast kommer ge mersmak av OS X. På samma sätt som XP känns extremt oattraktivt på en Pentium 233 (i min mening inte ens värt att prova). Både XP och OS X kräver en ganska snabb dator... Om man inte har lite pengar att lägga, är det bättre att vänta.

Det finns folk som gladeligen sprider ut att OS X eller XP går jättebra på gamla datorer, eftersom definitionen på "jattebra" skiljer sig åt. Jag tycker OS X funkar "jättebra" på en iBook/800 och en G4/667, men inte på en G4/400 PCI.

Enligt samma definition är XP liiite segt på en Athlon 900, trots att det naturligtvis fungerar utmärkt. När flera program är igång går grafiken ryckigt t ex, och den segar rejält när man kopierar filer. En G4/667 är snabbare än en Athlon 900, som är snabbare än en Pentium 1Ghz. Enligt mig, och utan att klocka.

En definitionsfråga, men jag tycker inte det är värt att köpa något sämre än, säg, en G4/500. Fast då är kraven högt ställda.

  • Medlem
  • 2003-06-05 00:18

Jag har samma problem... ibook 500 (256 ram). Kan inte spela upp divx-filmer. Hackar... Har nog testat allt nu, utan några resultat =(

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Jag har samma problem... ibook 500 (256 ram). Kan inte spela upp divx-filmer. Hackar... Har nog testat allt nu, utan några resultat =(

Vilken spelare kör du i och har du provat olika filmer?

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kim Ahlström
Se till att köra divx-filerna i DivX Doctor 2 först. Annars kan det bli rätt taskig uppspelningskvalitet.

Jag har en likadan iBook som du, 256 meg RAM.

DIVX funkar utmärkt i VLC med textning och allt. Jag har aldrig heller behövt köra filmerna i DivX-doctor, det gör mer skada än nytta om man använder VLC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:12

Men, asså Aron, jag har samma dator som du men mindre RAM, men inga DIVX-problem.

Kör VLC, och tänk på att fullskärm ger bättre visningsprestanda än fönster pga. acceleration.

Jag antar att du har prövat flera filmer för annars kan det ju vara knas med filmen?

1
Bevaka tråden