Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har blivit Mac ägare för första gången!!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ända sedan den första iMacen kom tyckt att macarna varit jäkligt snygga, och ofta så har jag fastnat framför dem i dataaffärer.

Så till slut för inte så längesen sålde jag min PC, och beställde en iMac via mamma som fick "hem-pc". Och nu har maskinen kommit!!

Fan, säger jag bara. Det är något magiskt över maskien, och OS X är så himla skönt att jobba i och ser så trevligt ut också.

Men eftersom jag är helt grön på macområdet har jag drösvis med frågor.

Först av allt, hur funkar hierarkin i OS X? Alltså, vart någonstans ska man installera program? I sin hemkatalog, eller i systemmappen?

Jag provade att installera ICQ i "System", men det gick inget vidare och installationen kunde inte slutföras.

[ 11 September 2002, 12:52: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 23:06

Varmt välkommen!
Kolla in den här PDF:en. Ganska basic men bra information om Mac OS X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag har ända sedan den första iMacen kom tyckt att macarna varit jäkligt snygga, och ofta så har jag fastnat framför dem i dataaffärer.

Jag känner igen fenomenet.

Citat:

quote:Så till slut för inte så längesen sålde jag min PC, och beställde en iMac via mamma som fick "hem-pc". Och nu har maskinen kommit!!

Grattis, och välkommen till Mac-världen!

Citat:

quote:Fan, säger jag bara. Det är något magiskt över maskien, och OS X är så himla skönt att jobba i och ser så trevligt ut också.

Kul, jag har också precis beställt en iMac G4. Får min i morgon.

Citat:

quote:Först av allt, hur funkar hierarkin i OS X? Alltså, vart någonstans ska man installera program? I sin hemkatalog, eller i systemmappen?

När du installerar ett program, så räcker det oftast med att dra programmet i fråga till den plats där du vill ha den. Denna plats är antingen den gemensamma Program-mappen ("Applications"), eller någon valfri mapp i din "hemkatalog". Du behöver alldrig göra något i systemmappen. Andra program installeras genom att du kör en installerare, detta känner du igen från PCn. I insalleraren väljer du att lägga programmet var du vill, i hemkatalogen, bland programmen, var du vill. Installera aldrig något i Systemmappen, nödvändiga filer placeras där av automatik.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 23:14
Citat:

Jag provade att installera ICQ i "System", men det gick inget vidare och installationen kunde inte slutföras.

Installera ICQ i mappen Applications istället. Mappen system tillhör systemet och där kan man i regel inte installera någonting. Mer finns att läsa i PDF:en

• Medlem
  • 2002-09-11 00:10

Öppna net info-manager.. skapa ett root konto.. logga in som root admin, sedan kan du göra vad fasen du vill med systemmappen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 00:12

Nixon, killen är nybörjare. Han kanske inte bör jocka för mycket i systemmappen... Det kan hända saker och ting. :rolleyes:

Att köra som root är som att ha en skarpladdad Colt .44 i byxlinningen. Rätt som det är säger det pang och man kan inte bli pappa mer.

Ay!!! Adios cojones, liksom!

[ 11 September 2002, 00:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Måste bara få tacka för alla grymma nybörjarråd, de var guld värda!

Jag tänkte också att det verkade lite knasigt att installera ICQ i systemmappen, så jag gjorde om det och lade det i "Applications" istället, och sedan gick det galant!

Det var banne mig inte svårt att komma igång med macen, trots att jag aldrig haft en förut!

• Oregistrerad
  • 2002-09-11 00:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ay!!! Adios cojones, liksom!

Håller med. Pappa pekpinne varnar och tillägger att dina huevos kan bli fritos snabbare än du anar. Root är inget för nybörjare. He...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 00:36
Citat:

Måste bara få tacka för alla grymma nybörjarråd, de var guld värda!

Jag tänkte också att det verkade lite knasigt att installera ICQ i systemmappen, så jag gjorde om det och lade det i "Applications" istället, och sedan gick det galant!

Det var banne mig inte svårt att komma igång med macen, trots att jag aldrig haft en förut!

Tveka inte om du har frågor. Kan jag så ska jag besvara dem, annars finns det alltid någon annan som kan hjälpa dig.

Jag kom på en fråga till! Hur sjutton tar man en "skärmdump" eller "printscreen" som vi säger på PC-språk ?

Jag kan inte hitta "printscreen" på Apple Pro tagentbordet (som för övrigt är störtskönt). Finns det något hemligt knep eller kommando för att ta skärmdumpar? Jag ska nämligen visa polarna hur ballt OS X är...

En annan grej är att tagentbordssladden är ganska kort, och iMacen står på ett bord och tagentbordet på en infällbar platta som kan skjutas under bordet. Problemet är att sladdan inte räcker riktigt, så jag undrar om man helt sonika kan köpa en "förlängnins-USB-sladd"? Det borde väl inte vara några problem? Någon som vet var man kan få tag i en vit USB-förlängningssladd som matchar tagentbordet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 02:37

Välkommen till Mac-världen. Svaren på de flesta av dina frågor finns i Mac Hjälp på Hjälp-menyn.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-11 04:02

Snyft.... ännu en i familjen.....
Grattis !!

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: grand_master:
[QB]Jag kom på en fråga till! Hur sjutton tar man en "skärmdump" eller "printscreen" som vi säger på PC-språk ?

Jag kan inte hitta "printscreen" på Apple Pro tagentbordet (som för övrigt är störtskönt). Finns det något hemligt knep eller kommando för att ta skärmdumpar? Jag ska nämligen visa polarna hur ballt OS X är...

Inga problem!!
Äpple, shift, 4 så markerar du det du vill "fota"
äpple, shift, 3 tar en bild på hela skärmen.

Lycka till!!! T-son

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 08:18
Citat:

En annan grej är att tagentbordssladden är ganska kort, och iMacen står på ett bord och tagentbordet på en infällbar platta som kan skjutas under bordet. Problemet är att sladdan inte räcker riktigt, så jag undrar om man helt sonika kan köpa en "förlängnins-USB-sladd"? Det borde väl inte vara några problem? Någon som vet var man kan få tag i en vit USB-förlängningssladd som matchar tagentbordet?

Förlängningskablar finns i närmaste datorbutik.

Men kolla först ordentligt i paketet, förlängningskabel för tangentbordet har jag fått med på dom två eller tre burkar som köpts senaste året, vilket är helt suveränt, då slipper man en massa sladd om man inte behöver lång kabel, och behöver man det så finns möjligheten.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Joacim T-son Torkelson:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: grand_master:
[QB]Jag kom på en fråga till! Hur sjutton tar man en "skärmdump" eller "printscreen" som vi säger på PC-språk ?

Inga problem!!
Äpple, shift, 4 så markerar du det du vill "fota"
äpple, shift, 3 tar en bild på hela skärmen.

Lycka till!!! T-son

[/quote]Ännu mer:
Äpple, shift, ctrl, 3 -sparar skärmen i urklipp (som printscreen")
Äpple, shift, ctrl, 4 -sparar område på skärmen i urklipp
Äpple, shift, ctrl, 4 sedan space - smart kamera grej lixom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 14:59
Citat:

Jag kom på en fråga till! Hur sjutton tar man en "skärmdump" eller "printscreen" som vi säger på PC-språk ?

Sedan kan du ju använda programmet Skärmavbildning
som ligger i mappen Verktygsprogram. Där kan du ta "tidsinställda" skärmdumpar. Du kan även där få skärmdumpar i .tiff format.

Allt du inte visste du ville veta om skärmdumpar:
Vet inte om man fprtafarande får det men när jag köpte min dator medföjde Snapz Pro X. Med det kan man bl a spela in filmer av vad som händer på skärmen och spara dem direkt på skrivbordet... Kolla om det finns i "Applications", annars kan man ju alltid ladda hem det från www.ambrosiasw.com

ambrosia gör också världens roligaste sharewarespel som man inte kan vara utan om man är macanvändare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 16:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Strandman:
ambrosia gör också världens roligaste sharewarespel som man inte kan vara utan om man är macanvändare.

Amen, Mealstrom....ahhhh

Hörrni! Jag lyckades göra en skärmdump, och sen gick jag in i AppleWorks och tog Äpple-V för att klistra ut den. Men jag undrar en sak.

I Windows kunde man ta "printscreen", och sen gå in i Paint eller PaintBrush och ta Ctrl-V för att klistra ut den. Sen sparade man bilden som en JPEG-bild.

Finns det något liknande lite program som Paint, som jag kan ta Äpple-V för att klistra ut skärmdumpen för att sedan spara den som en jpeg-bild?

Citat:

Hörrni! Jag lyckades göra en skärmdump, och sen gick jag in i AppleWorks och tog Äpple-V för att klistra ut den. Men jag undrar en sak.

I Windows kunde man ta "printscreen", och sen gå in i Paint eller PaintBrush och ta Ctrl-V för att klistra ut den. Sen sparade man bilden som en JPEG-bild.

Finns det något liknande lite program som Paint, som jag kan ta Äpple-V för att klistra ut skärmdumpen för att sedan spara den som en jpeg-bild?

I Windows lagras bara en bild i minnet. När du tar skärmdumpar i Mac OS eller OS X så lagras varje skärmdump som en egen bild, "Bild 1, bild 2, bild 3" osv...

Ett litet och mycket bra ritprogram är Graphic Converter (www.lemkesoft.com), dra bilderna till programmets ikon så är det bara att editera på

.

Du behöver alltså inte ens "klippa och klistra"...

Åh, då har vi det fantastiska graphic converter. Där kan du spara bilden i mer eller mindre vilket format som helst. Det kanske tar lite tid att hitta alla inställningar, men när du väl lärt dig det så kan du inte leva utan det! GC

Vill du att en skärmdump skall hamna i urklipp istället för som fil på HD´n: Håll ner CTRL.

Kolla i Mac OS Hjälp (finns som menyalternativ i Finder, klicka sedan på Genvägar och tips och sedan på kortkommandon och sedan på "Ta bilder av skärmens yta".

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-09-11 18:28
Citat:

quote: Hörrni! Jag lyckades göra en skärmdump, och sen gick jag in i AppleWorks och tog Äpple-V för att klistra ut den. Men jag undrar en sak.

Så här gör du exakt samma sak på macen:

Ta en skärmbild med Äpple shift ctrl och 3 sedan startar du Förhandsvisning (finns i program-mappen) gå till arkivmenyn och välj "Ny från urklipp" Där har du din bild, sedan är det bara att välja exportera i arkivmenyn, välja ett lämpligt format och sedan spara

/Lempa

En sak som du inte kan göra på PC är att göra några skärmdumpar (som sparas på HD´n i PICT-format) och sedan dra och släppa dem i en mapp på skrivbordet. Sedan utan att du gör något mer så öppnas bilderna i Photoshop och sparas som (Gif eller JPEG eller hur du vill) och placeras i en annan mapp.

Gjorde ett sådant Applescript i samband med att jag skulle skriva en manual om något (vilket innebär en massa skärmdumpar).

Här är det:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on adding folder items to this_folder after receiving the_items
tell application "Finder"
activate
repeat with i from 1 to number of items in the_items
tell application "Adobe® Photoshop® 6.0.1"
open item i of the_items
do script "Spara som gif"
do script "Stäng"
end tell
move item i of the_items to trash
end repeat
end tell
end adding folder items to</pre>

/Ola

Här är ett liknande script som gör något liknande med Graphic Converter (det är ur en bok):

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">(*

Detta manus sparar de filer man släpper på det i tre olika storlekar.

Manuskälla: Applescript for Applications
Visual Quick Start Guide, Ethan Wilde, PeachPit Press, sid 260.

*)

on run
tell me to open {(choose folder)}
end run

on open (myFolder)
set myFolder to item 1 of myFolder
set myFiles to list folder myFolder as alias without invisibles
repeat with myfile in myFiles
set mycurrentfile to {(myFolder as string) & (myfile as string)} as string
try
tell application "Finder" to set mykind to kind of alias mycurrentfile
if mykind != "mapp" then
doBatch(mycurrentfile)
else
tell me to open {mycurrentfile as alias}
end if
end try
end repeat
end open

-- fortsätt här...
-- Här kan man tänka sig att ha lite rutiner som tar bort .jpg, jpeg, .tiff, osv..
on doBatch(myfile)
try
tell application "Finder"
set mynewfile to (duplicate alias myfile) as alias
set name of mynewfile to (name of alias myfile) & ".jpg"
end tell

tell application "GraphicConverter PPC"
open {mynewfile}

(* Här provar vi...
change resolution
to a list of integer -- resolution (x and y)
[recalculate boolean] -- recalculate image to the new resolution
*)

change resolution to {100, 2} with recalculate

save front window as JPEG

close window 1

end tell
end try
end doBatch </pre>

/Ola

1
Bevaka tråden