Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os 9.2 -> Os X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-12 09:49

Hejsan igen!

Jag har funderat på att börja uppdatera mina Os 9.2 till Os X. Men nu undrar jag om jag kan bara installera Operativsystemet över den gamla och alla program fungerar som förut?

Hur fungerar det med om man låter vissa datorer jobba med 9.2 och vissa med Os X funkar det direkt eller måste man ha nån speciell nätverks inställning.

Sen har vi Xpress 5 på en av datorerna och hur fungerar den och andra programm efter installationen? Photoshop? Page Maker? osv.

• Oregistrerad
  • 2003-02-12 10:35

Har kört Quark 5 i OSX, nåja i Classic 9, och det funkar OK men kunde varit bättre.

Ska installera OSX eller inte?!
Läs den här artikeln först:

www.macsverige.org/macskolan/macosx/underlupp/index.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 14:45

Jag hade 9.2. Installerade bara X som vanligt och det var inga problem alls.

Tillägg: Alltså, allt finns kvar, 9.2 raderas inte och används för classicläge.

[ 12. februari 2003, 14:46: Meddelandet ändrat av: Rajje. ]

Tuta och kör på bara
Finns inget som slår OS X i denna datorvärld, och om någon månad är det ju dags för QXPress 6 för OS X så varför inte redan nu föreberda sig och lära sig OS X....

nej, allt fungerar inte i Classic-läget. Det finns program som bara går att köra från boot i OS9. Kolla igenom på programtillverkarnas webb. Har du byggt ut Macen med kort, se till att firmware klarar OSX. IDE-kort kan orsaka allvarliga systemfel om du har gammal firmware. Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag skulle rekommendera en totalbackup först. Om du skulle ångra dej måste du formattera om hårddisken för att få bort OSX. Det kan inte tas bort eller avinstalleras. En backup är ju en bra idé i vilket fall, och dubbelt upp när man ska byta systemversion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 01:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Det kan inte tas bort eller avinstalleras.

Hur menar du? Visst går det att ta bort Mac OS X utan att formatera om hårddisken. Speciellt svårt är det inte heller.

• Medlem
  • 2003-02-16 20:32

Hej! Jag har installerat MacOS X över gamla nian.. (nu liggandes som classic), och har ett intressant problem med min webcam... Den interna microfon som existerar, vägrar den använda, men webcamens mic används.. samtidigt som den upplyser mig om, att någon webcamera inte kan hittas.. Kan inte annat än småle, jag har att välja mellan det och att gråta.. Men jag undrar, eftersom denna program växling som ämne är upptaget här.. om det finns någon som kan ge mig ett tips på hur jag skall få detta att fungera? Min fästman är särdeles intresserad, men även jag givitvis av att få den att fungera (och nej.. jag hör inte till dem som klär av mig naken framför kameran! lol)
Varm hälsning
Shevi

1
Bevaka tråden