- Lethorion
- Medlem ●
hej på er alla...
jag har lurkat runt här ett tag och det finns mycket matnyttigt... men jag börjar fundera på ett par saker.... som tex varför "låser" sig min ibook ibland upp till 15 min bara på måfå? lr varför laggar divx? lr den roligaste av dem alla... varför laggar region 2 dvd men inte region 1...
jag har en 800mhz, 386 mb ram combo.. så jag tycker det ska räcka gott och väl... spel flyter dock... :/ sedan början av januari har min Ibook krånglat mer än min pc laptop någonsin gjort... jag gillar verkligen mac... men om den ska lagga fram på allt blir det nog back to pc... :/
Öppna terminalen ( ligger i /Program/Verktyg )
Skriv "top"
Kolla om du ser någon process som tar väldigt mycket CPU när det "laggar", det är nog boven i dramat !
Lr skriv :
top -du -s10
så får du en lista på processer som uppdateras var 10:sekund, sorterad efter belastning av CPU:n
(Gör det lättare att se vad som är på g...)
Dessutom ser du hur mycket pageouts som sker (skrivning till det diskbaserade virutella minnet)
Om du vill ha bättre koll på när det virtuella minnet används, kan du köra kommandot
vm_stat 10
som ger en förteckning över hur minnet används, uppdaterad var 10:e sekund.
Ytterligare ett annat kommando som kan hjälpa dig är
sudo fs_usage
som listar all hårddiskanvändning, typ.
Godd Lack!
Med laggar, menar du rycker? Jag vet att vissa filmer rycker lite, medan andra inte gör det. Samma sak händer på min PC, fast värre. Det måste bero på själva DVD-spelaren. Har inget tips hur man blir av med det, men på min iBook händer det inte så ofta.
Att du har problem med DivX kan ju inte bero på spelaren, vilket får mig att undra om ditt problem med DVD kanske beror på något annat också. Har du kört fimwarehacket för att kunna köra dubbla skärmar? Jag har inte haft några problem med det, men vem vet?
Att program får badbollen händer ju då och då, mer ifall man har mindre minne. Jag har 640MB, men får upp den ibland ändå. Beror på halvrisigt optimerade program. Inget tips där heller tyvärr, men att den låser sig i upp till 15min verkar märkligt. Vilka program handlar det om? Jag tror att det går att identifiera en bov, eftersom jag inte råkar ut för det. Trösta dig med att det har blivit bättre för varje uppdatering av OS X. Apple vet om att det finns prestandaproblem och rätar ut buggar rätt bra.
Angående minnet i datorn, så kan man inte jämföra med en Windows-PC, Macen har alltid krävt mer minne. Det är ändå mer av ett faktum i och med OS X...
Att datorn låser sig upp till 15 minuter tyder väl på att det är något seriöst fel på systemet/datorn. Du bör nog installera om OS X, alternativt köra något diskverktyg (Disk Warrior).
citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Med laggar, menar du rycker? Jag vet att vissa filmer rycker lite, medan andra inte gör det. Samma sak händer på min PC, fast värre. Det måste bero på själva DVD-spelaren. Har inget tips hur man blir av med det, men på min iBook händer det inte så ofta.
Att du har problem med DivX kan ju inte bero på spelaren, vilket får mig att undra om ditt problem med DVD kanske beror på något annat också. Har du kört fimwarehacket för att kunna köra dubbla skärmar? Jag har inte haft några problem med det, men vem vet?
Att program får badbollen händer ju då och då, mer ifall man har mindre minne. Jag har 640MB, men får upp den ibland ändå. Beror på halvrisigt optimerade program. Inget tips där heller tyvärr, men att den låser sig i upp till 15min verkar märkligt. Vilka program handlar det om? Jag tror att det går att identifiera en bov, eftersom jag inte råkar ut för det. Trösta dig med att det har blivit bättre för varje uppdatering av OS X. Apple vet om att det finns prestandaproblem och rätar ut buggar rätt bra.
Angående minnet i datorn, så kan man inte jämföra med en Windows-PC, Macen har alltid krävt mer minne. Det är ändå mer av ett faktum i och med OS X...
det jag menar med att dvd laggar är att det rycker... filmen igenom... det blir värre vid action fylda tillfällen... det är inte då och då.. utan om det väl kommer är det där för att stanna till nästa reboot lr ibland flera reboots senare....
samma gäller vissa program och spel... ibland vill inte max payne starta alls... och ibland får proteus för sig att det inte kan skriva till disken... har redan installerat om OS X så det kan det inte vara.... fick inte med OS9 skivor så det kan jag tyvärr inte installera om... kanske skulle testa en OS X installation med fbsd FS istället... hört att det skulle vara möjligt... när jag tänker på det så låter HDD´n lite udda ibland... kan det vara fel på den kanske?? men diskverktyg säger att den är frisk... så jag vet inte.... har inte mixtrat med några hacks alls... och ingen ändra på hårdvara... så jag är lite fundersam...
Nu har jag haft min ibook på koll hos apple pga av felen jag upplevde... blev inte lite besviken när diagnosen kom....
"Du arbetar maskinen för hårt. Du behöver en G4 processor" Jag har alltid trott att mac´a ska ha kraft i sina processorer... men denna G3 800 Mhz är inte i närheten av den P3 celeron på 667 Mhz jag hade i en gammal laptop... ser bara ett alternativ nu... försöka få sålt min kära Ibook och testa powerbook istället.... men det verkar lättare gjort än sagt... har haft den på annons på diverse mac siter ett tag nu... och ingen vill ge över 10.000 kr för den... trots att det finns 8 månaders garanti kvar... vad är det för fälla jag hamnat i?
Trist. Men har du testat att lågnivåformatera om hårddsken (nolla alla data, kolla alla sektorer) och börja från grunden igen? Om du inte är någon Mac-guru själv, be en guru göra handpåläggning och installera om datorn. Det kan vara hårddisken som är paj, eller så är systemet eller minnena trasiga. Testa att ta ut minneskretsarna och sätta tillbaka dem igen, nollställa PRAM osv. Om det är något allvarligare fel, trasigt logikkort etc, går det på garantin.
[ 07. mars 2003, 09:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Jag tycker du inte ska acceptera ett svar som "köp en G4" av Apple! Om inte G3:an duger, så ska de fan i mig inte sälja den heller! Fortsätter de att bråka ska du vända dig till konsumentverket eller liknande. En sådan attityd ska bekämpas!
Jag tycker du ska kunna kräva lagning. Ibooken ska inte låsa sig i 15 minuter så där. Min systers 700 MHz iBook har inte de problemen du beskriver och hon har lika mycket minne. Nu har hon inte kört speciellt många DVD-filmer, men den vi prövade flöt fint.
Ett alternativ, vilket nämnts tidigare, är att du bör köra till exempel DiskWarrior istället för Apples inbyggda skivkontroll.
DiskWarrior kan hitta en hel del fel som det inbyggda inte hittar.
/Simon
[ 07. mars 2003, 09:38: Meddelandet ändrat av: Simonsj ]
Nej det låter mkt konstigt - DVD-uppspelning har inte laggat på någon Mac jag testat det på, och på min Pismo G3 400 med 384 Mb i minne som jag körde X på från Betan har det alltid fungerat bra. Jag tror att något annat är lurt här... Jag skulle rekommendera dig att först köra genom Jaguar Cache Cleaner som har en del extra inställningsmöjligheter för den som anser sig har stora problem. Be någon annan macare testa divx:en. Funkar inte detta så är det Norton Utilities eller DiskWarrior som står näst på tur.
Varför inte ta och testa någon annans Ibook och se om du uppfattar den som "mycket rappare". Då vet du att det är nåt skumt med din, sannolikt systemet. Hårdvarufel borde du eller servicepersonalen som kikade på din maskin ha upptäckt.
kan bara hålla med "scooterbabe" - körde DVD på powerbook 400 mz G3 med 192 MB ram utan några som helst problem. det kunde i och för sig hända att filmen stoppade i 1-2 sekunder var 30-45 minut.
[ 07. mars 2003, 10:48: Meddelandet ändrat av: el gringo ]
jag har nyaste versionen av VLC. har testat att lågnivå formatera och allt sådan... jag skulle gärna fortsätta bråka... men kan inte... jag studerar nu och om min dator inte funkar funkar inte studierna... jag tror mig hittat felet till låsningarna nu... jag kör mycket egen kompilerade program och använder freebsd delen mycket... det är detta som får allt att krångla... jag har tyvärr inte tiden att leta i koden efter ev. flaskhalsar... mac är säkert jätte bra som system så... men dom ska hålla sig borta från unix... det är min erfarenhet...
Vill man ha hastighet är det väl inte appledatorer som gäller, tyvärr. Och att det inte skulle strula med filmer i olika format stämmer i alla fall inte med mina erfarenheter, jag ser det mer som tur om det flyter på när jag laddat ner filmer av olika format. Det är också förunderligt hur många format apples quicktimespelare inte klarar av (nu finns ju VLC, men ändå...).
Vad gäller hastighet är jag otroligt missnöjd med både OS X och hårdvara (en Tibook 667), men jag har ändå blivit beroende av X för att det kraschar så otroligt sällan. Kör ibland OS 9 och blir irriterad över att det går så mycket kvickare än OS X, men startar ändå alltid om i OS X efter första hängningen...
citera:Skapades ursprungligen av: Lethorion:
jag har nyaste versionen av VLC. har testat att lågnivå formatera och allt sådan... jag skulle gärna fortsätta bråka... men kan inte... jag studerar nu och om min dator inte funkar funkar inte studierna... jag tror mig hittat felet till låsningarna nu... jag kör mycket egen kompilerade program och använder freebsd delen mycket... det är detta som får allt att krångla... jag har tyvärr inte tiden att leta i koden efter ev. flaskhalsar... mac är säkert jätte bra som system så... men dom ska hålla sig borta från unix... det är min erfarenhet...
Nu vill jag inte verka spydig här, men om du använder en massa program som du har kompilerat själv bör du nog se över koden till dom innan du säger att "Apple borde hålla sig borta från UNIX".
Om Apple säger:
"Du jobbar för snabbt för att ha en iBook. Köp en dator med G4-processor".
Då tycker jag att du ska säga:
"Se till att optimera och fokusera ännu mer på ert operativsystem i stället för att hålla på med tusen olika saker på en gång!"
Ibland önskar jag verkligen att OS X hade den fart som Be OS antagligen skulle ha erbjudit...
Jag sitter med en iBook 500mhz och för tillfället bara 128mb ram.
Divx-filmer kan hacka om jag inte stänger ner övriga program när jag tittar på dom. Men stänger jag ett par program så flyter de på, även i actionscener.
Om jag ser filmen på tv´n med hjälp av Apples av-kabel så hackar det, men inte när jag hade 640mb i maskinen.
DVD har jag inte sett hacka någon gång, oavsett region, om de inte varit repiga.
Måste säga det att om jag skulle sitta och hacka i mitt OS X system och sen att det bär sig lustigt åt pga. det så ska man ju inte gnälla på Apple att maskinen är långsam.
Ett standard-installerat OS X system utan en massa skit installerat så fungerar det hur bra som helst!
Jämför pillandet och hackandet i systemet med att man skulle börja löda på kretskort och annat och den helt plötligt blir vinglig...
iDVD-tips
Nu har jag inte läst igenom tidigare inlägg så noga men jag kan ge ett basic tips angående uppspelning i iDVD:
Sänk avläsningshastigheten. Jag upplevde hack och taskig bildkvalité när jag hade högsta hastigheten vald, när jag sänkte försvann problemen.
citera:jag har lurkat runt här ett tag och det finns mycket matnyttigt... men jag börjar fundera på ett par saker.... som tex varför "låser" sig min ibook ibland upp till 15 min bara på måfå? lr varför laggar divx? lr den roligaste av dem alla... varför laggar region 2 dvd men inte region 1...
jag har en 800mhz, 386 mb ram combo.. så jag tycker det ska räcka gott och väl... spel flyter dock... :/ sedan början av januari har min Ibook krånglat mer än min pc laptop någonsin gjort... jag gillar verkligen mac... men om den ska lagga fram på allt blir det nog back to pc... :/
Att den låser sig är självklart inget som du ska acceptera, det är inte på långa vägar något vanligt problem.
Att den laggar när du spelar upp DivX-filmer är inte heller rätt, vilka program använder du? Vilken codec kör du med?
Jag har tittat på DivX-filmer utan problem på 350MHz G3-maskiner. Jag själv en iBook 800 och den flyger fram.
citera:Nu har jag haft min ibook på koll hos apple pga av felen jag upplevde... blev inte lite besviken när diagnosen kom....
"Du arbetar maskinen för hårt. Du behöver en G4 processor"
Detta är bara absurt, pinsamt att Apple klämmer ur sig något så idiotiskt. Ring tillbaka och hävda din rätt till en fullt fungerande maskin.
citera:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Ett standard-installerat OS X system utan en massa skit installerat så fungerar det hur bra som helst!
Jo, visst funkar det bra, men en del saker kunde definitivt vara mer optimerade och mer intuitiva.
Det kommer de säkert att bli också.
citera: Jo, visst funkar det bra, men en del saker kunde definitivt vara mer optimerade och mer intuitiva.
När det gäller prestandan så finns det inte mycket att klaga på om man använder en dator ur den nuvarande revisionen.
Det fullkommligt flyger fram på Power-maskinerna och fungerar utan några problem på resten (även de G3-baserade iBookarna).
Det finns några oslipade kanter fortfarande, men man får tänka på att Mac OS X fyllde 2 år för inte allt så länge sedan.
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
[QUOTE]Det fullkommligt flyger fram på Power-maskinerna och fungerar utan några problem på resten (även de G3-baserade iBookarna).[/quote]Håller inte med. Som (allting annat) är vad upplevs snabbt/långsamt en subjektiv bedömning. Jag har en G4 867 MHz med 512 MB RAM och allting "flyger" definitivt inte fram, enligt min mening.
Ett annat exempel på "lagen om alltings subjektivitet" finns här:
http://www.macnytt.com/forum/index.lasso?forum_part=posts.inc&headtopic=10&undertopic=4467
Vad är det som inte "flyger" fram då? Och vad jämnför du med?
Tja, menyerna är ibland onödigt sega. Ibland en halv sekunds fördröjning när man snabbt vill dra ned en meny.
Zooma in och ut i Photoshop är drygt segt.
Scrolla upp/ned är ibland lite segt.
Ändra storlek på fönster är segt.
Start av program är ganska segt.
Jag brukar jämföra med min brors P4 1,3 GHz dator med Windows XP. Den kom trots allt ut 6 månader innan min Mac...
Egentligen har jag lovat mig själv att låta bli sådana här dislkussioner men jag måste ta bladet från munnen
Alltså, fönstren i X har liksom en fördel, dubbelbuffring. De finns alltid. Jämför med XP. Ett program som segar ritar inte ut sitt fönster, eller det fryser datorn eller ... något värre.
Jag ska säga att jag faktiskt bytte bort min PBG4 mot en ThinkPad för jag behövde PC-funktionerna och VPC dög inte (idiotiska ekonomisystem bl.a.). Men oj, vad jag har ångrat mig OS-wise. XP brukar funka bra har jag tyckt, men alla dessa uckiga frysningar gör att man får spelet. En annan fantastisk XP-grej är ju att var 10:e gång jag söver datorn startar den om vid väckning. Problemen hopar sig, och i slutändan jobbar man snabbare med maccen _även_ om fönstrena tar 0,2 sekunder längre tid att öppna, för Mac OS X kan man lita på att det uppför sig konsekvent!
Tilläggas kan att min PC-häck är en ny ThinkPad R32 med mycket lull-lull.
Vad gäller den aktuella switchern så kan man ju säga att om du installerat en massa beta-jox för bsd och sen klagar på systemets instabilitet är du illa ute. Kom inte att påstå att Windows hanterar kass programvara bättre...
[ 12. mars 2003, 14:39: Meddelandet ändrat av: bollman ]