Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube server?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 23:59

Nu tänkte jag ge mig in på det här med server.
Mina föräldrar har en liten kub hemma hos sig som jag tänkte göra till server.
Nu kommer vi till frågetecknena.

1- Kan man använda MacOSXServer som ett vanligt Jaguar också, eller blir datorn obrukar för vanlig användning?
2- Kan datorn fungera som server trots att den går ner i vila, eller måste den stå på hela dagarna?
3- Kan jag sedan styra cuben i Malmö från min PB i Göteborg (måste jag ha OSXServer installerat på båda i så fall?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
1- Kan man använda MacOSXServer som ett vanligt Jaguar också, eller blir datorn obrukar för vanlig användning?

Funkar som vanliga Mac OS X, men med extra programvara för serverbruk.

Citat:

citera:2- Kan datorn fungera som server trots att den går ner i vila, eller måste den stå på hela dagarna?

Den måste stå på.

Citat:

citera:3- Kan jag sedan styra cuben i Malmö från min PB i Göteborg (måste jag ha OSXServer installerat på båda i så fall?

Du behöver inte ha OS X Server på din PB, räker att du installerar adminverktyget på den, har för mig att det följer med på OS X Server skivorna.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-03 01:53

Något att tänka på dock är att bakgrundsprocesser är prioriterade i server versionen av X så om du t ex sitter och kikar på film och någon vill komma åt websidan som datorn langar ut på nätet går websidan först och det kan tänkas hacka i filmen( om nu inte prestandan räcker till för båda) så riktigt som en vanlig burk blir den inte.

/arvid

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 11:11

Perfekt, man tackar.

Vad menar du med "server"? Fil, web eller något annat? Ska den rulla som webbserver räcker det gott med X klient.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 12:18

Ja den ska bara vara som webserver, men jag vill kunna lägga in cgi (eller vad heter) så att besökare kan skicka info till servern.
Kan man göra det med den inbyggda i X?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Ja den ska bara vara som webserver, men jag vill kunna lägga in cgi (eller vad heter) så att besökare kan skicka info till servern.
Kan man göra det med den inbyggda i X?

Ja. Både server- och klientversionen kör Apache, och cgi är inga problem. I klientversionen ska du lägga skripten i /Library/WebServer/CGI-Executables/. Annars går det ju alltid att konfigurera Apache så att vilken annan katalog som helst kan användas för cgi. Mer info om det hittar du i Apache-dokumentationen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 16:49

Pefekt, då räcker det alldeles utmärkt med klienten.

När jag nu startar webdelning på cuben så har nätverksadressen mellanrum.
Ändrar jag detta i router wizarden eller kan jag göra det från systeminställningarna?

1
Bevaka tråden