Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inatt blev jag rädd.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-13 07:46

hade på det vanliga över natten på datorn, icq,msn,ichat och carraco.

När jag vaknade nu imorse och slog på skärmen så hade datorn fryst med skärmsläckaren på.
Jaha tänker jag , där försvan min uptime åsså bootar jag om..

När datorn har stått vid det grå snurrane julet så kång tid som det brukar.. så startar den om, och jag tänker wtf.. ag orkar verkligen inte bli av me alla mina saker igen (hade strulig HD i förra datorn)

Men sen så funkar det, nån annan som vart e om samma sak?

eller vad kan det bero på?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-13 08:09

Alla vet väl att det bor små troll i datorn som busar med en om de känner sig bortglömda... Eller så är det msn som spökar för dig...

Nä allvar, visst händer det mysko grejjer ibland...
En omstart senare så är det ok igen. Det är väl bara att acceptera om man inte skall bli galen på sina burkar...

När det trilskar får jag ofta lust att klappa till skärmen som är helt oskyldig, undrar varför?

• Medlem
  • 2003-02-13 08:21

Jag bara undrar, varför har man icq,msn och ichat igång över natten om man själv inte sitter vid datorn?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-13 08:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Jag bara undrar, varför har man icq,msn och ichat igång över natten om man själv inte sitter vid datorn?

För att man nån gång måste få ha på "away" på icq och "inte vid datorn" på msn.. det händer ju inte offta annars =P

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-13 08:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
QUOTE]För att man nån gång måste få ha på "away" på icq och "inte vid datorn" på msn.. det händer ju inte offta annars =P [/QB]

Ahhh? är det det man skall ha det till? Själv är jag "away" hela tiden, det sållar det värsta "hur é deee?"

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
När datorn har stått vid det grå snurrane julet så kång tid som det brukar.. så startar den om, och jag tänker wtf.. ag orkar verkligen inte bli av me alla mina saker igen (hade strulig HD i förra datorn)

Kan det inte vara så att den bootar upp och kör lite fsck och annat balsam och sedan bootar om igen? Har råkat ut för samma sak i alla fall.

Citat:

citera: så startar den om, och jag tänker wtf..

Tänker du också på internet-språk? Ser jag nåt tufft tänker jag "1337". Om nån frågar mig nåt dumt - "RTFM".

Jag har gått så långt att jag inte skrattar längre. Jag säger bara "lol".

Hade en uptime på 65 dagar när vi fick strömavbrott i lägenheten! Inte så populärt kan jag säga! Hur som, när strömmen kom tillbaka och jag slog igång datorn igen så började den boota upp, men startade sedan om igen. Sedan dess har den snurrat på som en klocka!

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 09:10

Här ligger du i lä! 17 år är en rätt skaplig upptid...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-13 13:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Hade en uptime på 65 dagar när vi fick strömavbrott i lägenheten! Inte så populärt kan jag säga! Hur som, när strömmen kom tillbaka och jag slog igång datorn igen så började den boota upp, men startade sedan om igen. Sedan dess har den snurrat på som en klocka!

/Jont Olof

tror jag hade 25 dagars när jag gjorde så jordfelsbrytaren slog
hade en router öppen och ZAP så dog allt

Citat:

citera: När datorn har stått vid det grå snurrane julet så kång tid som det brukar.. så startar den om, och jag tänker wtf.. ag orkar verkligen inte bli av me alla mina saker igen (hade strulig HD i förra datorn)

Det är fsck -y som tvingar din dator till omstart. Den går igenom och reparerar alla eventuella fel och startar efter kontrollen upp datorn ige. Det är helt normalt att den gör så. Men har man aldrig varit med om det är det klart att man blir lite rädd

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-13 14:01

Lång "uptime"...?

... är det coolt, eller?

104 dagar på min SE/30.
Edit: Sparkade igång den i somras, strömavbrott för 104 dagar sedan.

[ 13. februari 2003, 20:35: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

ca 6 månader på min gamla P3 med Win 2000 Pro
körde den som FTP.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-13 19:48

248 dagar på en Linuxserver på jobbet. Vi var tvungen att stänga ned den vid midsommar förra året. Dessförinnan hade den varit igång i 280 dagar.

Linux rockar fett. Det gör inte Windows.

Vi hade en gammal trogen x86-burk med mer än 400 dagars uptime på, körde Slackware7/Linux 2.4.0. Hemma blir det ofta 100-200 dagar på "garderobsburkar", innan man oundvikligen snubblar på strömsladden.. senast för en vecka sen. UPS är för veklingar

FreeBSD-burkarna jag administrerar känns dock mer "rock-solid" - för ett tag sedan hade t.ex. något skript löpt amok på en produktionsserver, loaden (d.v.s. antalet processer som väntar på att få köras) hade skjutit i höjden, närmaste bestämt till ~130 ("normalt" är det sällan mer än 1-2), men ändå kunde jag logga in och döda de felande processerna.. Linux och andra system skulle vid det laget förmodligen begått harakiri. Men Linux VM har sett mycket utveckling sen 2.4, 2.6 blir definitivt intressant.

Citat:

citera: Hemma blir det ofta 100-200 dagar på "garderobsburkar", innan man oundvikligen snubblar på strömsladden.. senast för en vecka sen.

Lösning: installera ett fast jack i garderoben.

1
Bevaka tråden