Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför funkar inte setlocale() i PHP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 15:15

Hejhej,
kör Mac OS X Server 10.1.nånting här på jobbet och eftersom jag är den enda som kan nåt om UNIX har det fallit på min lott att administrera webservern.

Hursomhelst. I PHP finns den eminenta funktionen setlocale() för att få ex. veckodagar på svenska istället för engelska. Funktionen funkar fint på alla UNIX/Linux-servrar jag kör den på, men inte på vår Mac-server. /usr/share/locale/sv/LC_TIME/LC_TIME finns, så varför funkar detta inte? Är det nån som har försökt lösa detta och lyckats?

Har du kollat in:

php.net

Mvh

iDisco

• Oregistrerad
  • 2003-02-19 07:37

Du har alltså skrivit koden:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">setlocale(LC_ALL , ´sv_SE´);</pre>

Och det fungerar inte?

//Patrick

• Oregistrerad
  • 2003-02-20 17:38

Jo, exakt. Självklart har jag kollat php.net, men koden är det inget fel på, den funkar finfint på ett Linux-webhotell där den körs. Av nån anledning verkar det som att den inte funkar som den ska på Mac OS X Server 10.1.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 19:19

Jag kan bara konstatera att ett liknande problem finns med diverse Unix-program jag installerat med Fink. Tydligen är det svårt att få lokaliseringsfunktionerna att funka under OS X. Det står något om det i Finks FAQ har jag för mig.

Stämmer - OS X har helsunkigt locale-stöd. Det går att lösa om man installerar libxpg4 (en portning av locale-biblioteket i FreeBSD 3.x) under 10.1. För 10.2 finns ingen fungerande version än så länge; inte ens i unstable

1
Bevaka tråden