Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätt upp sendmail?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

X Server innehåller sendmail som mailserver.
I vilken ända ska jag börja med den? Konfigurera den och lära mig mer och mer?
Någon som gjort det?
Lätt svårt på en skala mellan 1-5?

Lite rädd är jag efter ett citat: "Det är lättare att fånga klor i luften än att konfigurera sendmail".

Några tips tack!

[ 19. februari 2003, 18:56: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Har inte hunnit testa den än. Men kommer att göra det till helgen är det tänkt. AMS har en del begränsningar i SMTP delen och tänkte använda mig av Sendmail´s SMTP i kombination med AMS POP/IMAP. Har läst i MacOSX Unleashed Rev2 att det ska vara ganska enkelt eftersom Apple redan har gjort väldigt mycket med Sendmailen som följer med. Bla så är den inte öppen för Relay "default" vilket verkar vara fallet om man installerar under andra OS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 19:14

Sendmail har ett alternativ som heter dontblaimsendmail som gör att allt funkar jättebra men säkerheten är usel -- "don´t blaim Sendmail" om allt går åt skogen med andra ord. Jag läste typ så långt och sen la jag ner... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-02-19 20:33

Känt citat:
- Du är ingen riktig UNIX-administratör förrän du har satt upp en fungerande sendmail. Gör du det två gånger är du en idiot.

För övrigt finns väl både sendmail och Apples egna mailserver i en Mac OS X Server?
Communigate Pro är annars 100% om det finns pengar att tillgå

Nu var det ju sendmail du frågade så jag vet inte om du blir helt nöjd med mitt svar men om du skall sätta upp en mailserver så skulle jag vilja rekommendera Qmail. Använder själv qmail till min hemmaserver, visseligen på Linux men vad jag vet så skall det inte vara några större problem att installera även på OS X.

Har en (ej komplett) från min installation som kanske kan ge lite tips. Se http://www.isanova.net/sp.php?f=/sys/qmail.xml

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
X Server innehåller sendmail som mailserver.
I vilken ända ska jag börja med den? Konfigurera den och lära mig mer och mer?
Någon som gjort det?
Lätt svårt på en skala mellan 1-5?

Lite rädd är jag efter ett citat: "Det är lättare att fånga klor i luften än att konfigurera sendmail".

Några tips tack!

Varför inte använda apples egna inbyggda mailserver?

Den är för begränsad i detta fall.
Behöver använda mig av virtual domains bl.a. och det fixar inte Apples egna mejlserver.

Testa postfix. Betydligt enklare att konfigurera eftersom det mesta görs i klartext (nåja), i stället för sendmails skumma syntax, som dessutom ska "kompileras".

N. B. att en allvarlig brist upptäcktes typ idag. Vi får väl se hur lång tid det tar för moderskeppet att släppa en uppgradering. Den våghalsige uppgraderar genom en "enkel" kompilering av senaste såsen.

1
Bevaka tråden