Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rigga en fusk-.Mac-server

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-10 23:26

Clever indeed, men inte så pedagogiskt, undertecknad fattade inte halvsju. Någon mer tekniskt begåvad som kan reda ut härvan av scripts, unix, o allt sånt?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-11 07:41

Hm, jag undrar om det är så smart att ha en webserver som tror den är www.mac.com ute på nätet... (om den nu inte är det)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Hm, jag undrar om det är så smart att ha en webserver som tror den är www.mac.com ute på nätet... (om den nu inte är det)

Nja, lär knappast vara farligt. Den heter bara www.mac.com för din egen dator.

Men en hel del meck att sätta upp.

Ciryon

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-11 20:20

Som jag uppfattade det skulle man ju starta en webserver på en annan dator som skulle agera .mac-server som du sedan kunde ansluta till genom att förbigå DNS-lookup via hosts-filen.
Hosts-filen har förtur framför DNS så visst borde det funka, men jag tror ínte det är smart om den datorn som fejkar .mac finns på internet.
Fast, kanske inte så myckt, det är ju mera ditt problem så att säga. Överlag är det väl "dålig nätetik" att utge sig för att vara någon annan, men i det här fallet så...

Jag tror inte att du riktigt förstått hur det fungerar. Det blir ingen ny server som uppger sig för att vara www.mac.com. Detta sker bara inom klientdatorn. Tilläggen i hosts filen fungerar som en översättare som skickat tillbaka 1p-numret hos den lokala ".mac-server" till programvaran t.ex. explorer. vill du så kan du lägga till xxx.xxx.xxx.xxx www.snyggemac.com om du fortfarande vill kunna nå den riktiga www.mac.com i Explorer efter modifikationen. Hosts filen är faktiskt mycket användbar och skapar inga problem utåt.

1
Bevaka tråden