Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS X Server och Win 98

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-17 11:33

Håller på och pillar med MacOS X Server. Får inte det att fungerar med Windows 98 klienterna. De kommer inte in...
Någon jag pratade med om detta sade att det var jättetrixigt och att det knappt fungerade med windows 98. Är detta sant, låter mycket konstigt isådant fall.

Du kanske skulle testa med att instalera DAVE 3.1 för MacOS X - busenkel att ställa in. Man ger rådet att INTE fylla i någon Workgroup, sedan drar man bara de mac-mappar som man vill dela med en PC in i ett av DAVE´s fönster. På PC´n måste man självfallet "tilldela" behörighet för de mappar som ska vara tillgängliga. Kör så på 2 macar mot ena sonens PC som kör Win98 Me, nu når alla 3 datorerna varandra T.O.R.

Det roliga med det hela är att det är inte svårt...då man vet hur man gör

1. Se till att Authentification Manager är igång. Det ser du om du går in i "Netinfo Domain Setup" som ligger i "Utilities" mappen. Under rubriken "Authentification Manager" så är det ett utgråat fält med en kryssruta som ska vara ikryssad ifall du har igång AM:en.

2. Se till att short name:et på personen i Mac OS X servern är IDENTISKT med det inloggningsnamn du har på win98 (detta gäller win 2000 också) burken. Detta är viktigt, om det inte är det så kommer du aldrig in. Kanske med rootanvändaren, men inte annars i alla fall.

3. Se till att du slagit igång Windowstjänsten.

Voila, du ska vara igång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-18 11:33

Funkar nu! Tack som fan! Vore du en snygg tjej och i stockholm och jag singel skulle jag hångla upp dig!

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Nu är jag inte det *puuh*

Det är inte helt lätt att koppla samman MacOSXServer och Win98. Jag förstår inte vad som händer.

Om jag dubbelklickar på "Nätverket" kommer jordgloben, "Hela nätverket" upp men utan någon server. Dubbelklickar jag på "Hela nätverket" får jag följade felmeddelande:
"Det går inte att bläddra i nätverket. Det finns inte något nätverk tillgängligt."

Men visst gör det det, jag har följande genvägar dit:

\Server
\SERVERUsers
\SERVERUsersNisse

och jag har även kunnat ansluta en servermapp som en "nätverksenhet", "Users på Server.

Varför kan jag inte se servern men ändå tricksa mig förbi?

Hmm..kan inte besvara hela frågan. Men anledningen till varför du inte kan se något mer än "Hela nätverket" i den mappen är på grund av att den maskinen inte är med i en workgroup.
I den mappen så ser man bara andra datorer som är med i samma workgroup. Går man in i hela nätverket så ser man andra workgroups, men du kan inte se vilka datorer dom är i de andra workgroups:en förrän du anslutit dig till den.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Det är inte helt lätt att koppla samman MacOSXServer och Win98. Jag förstår inte vad som händer.

Om jag dubbelklickar på "Nätverket" kommer jordgloben, "Hela nätverket" upp men utan någon server. Dubbelklickar jag på "Hela nätverket" får jag följade felmeddelande:
"Det går inte att bläddra i nätverket. Det finns inte något nätverk tillgängligt."

Men visst gör det det, jag har följande genvägar dit:

\Server
\SERVERUsers
\SERVERUsersNisse

och jag har även kunnat ansluta en servermapp som en "nätverksenhet", "Users på Server.

Varför kan jag inte se servern men ändå tricksa mig förbi?

Formaterade om hårddisken på PCn och installerade allt igen. Samma fel som tidigare. Noterade att när jag "Bläddrar" så kan jag se "jordgloben" med ett plus framför men ej öppna den.

Har du angivit en workgroup på servern? Funkar tydligen bäst om detta anges med VERSALER. Då ska det gå att bläddra sig fram.
Dum fråga kanske, men du har väl angivit ett fast ip-nummer på servern?

Jodå, arbetsgruppen heter just WORKGROUP och jag har fasta IP-nummer på samtliga datorer.

Vad har du för inställningar i Windowsconfiguration i Server Admin?
Kör du Mac OS X som Master Browser eller Domain Browser? Eller är de helt bortplockade? Har du nån Win2000 burk ståendes nånstans på nätverket?

Har du en Win2000 burk i nätverket och du har igång Master Browser på Mac OS X Servern så *kommer* du att få stora problem.
Win 2000 är nämligen default Master Browser om den inte hittar någon annan Master Browser på nätverket. Drar du då igång Mac OS X som MB så kommer du tvinga fram en "election" som kan sluta lite hur som helst.

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Vad har du för inställningar i Windowsconfiguration i Server Admin?
Kör du Mac OS X som Master Browser eller Domain Browser? Eller är de helt bortplockade? Har du nån Win2000 burk ståendes nånstans på nätverket?

Har du en Win2000 burk i nätverket och du har igång Master Browser på Mac OS X Servern så *kommer* du att få stora problem.
Win 2000 är nämligen default Master Browser om den inte hittar någon annan Master Browser på nätverket. Drar du då igång Mac OS X som MB så kommer du tvinga fram en "election" som kan sluta lite hur som helst.

WINS Registration --- Off
Workgroup/Domain Services --- ej ikryssade
Endast en PC på nätet med Win98

Kan problemet ha att göra med Bostreams DNS-server?

Nu fungerar det! Har raderat min systemdisk och installerat OSXS på nytt.
Tack för hjälpen Daniel!

1
Bevaka tråden