Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda mappar i Apacheservern...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-13 22:46

Visst är det trevligt att det är lätt att slå på apachen i OS X, men sen tar det lätta slut

Jag vill att root:en skall vara synlig för alla men att säg mappen /private skall vara lösenordsskyddad. Har provat att mecka med .htaccess och .htpasswd efter konsten alla (nåja) regler men det händer inget.

Är det något som är specifikt för os x versionen när det gäller sånt här? Eller är jag bara korkad (är hyffsad novis på unix)?

Någon som kan förklara eller som har en excellent url?

Tack på förhand!

Roger

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-14 03:21

Jag vill att root:en skall vara synlig för alla men att säg mappen /private skall vara lösenordsskyddad. Har provat att mecka med .htaccess och .htpasswd efter konsten alla (nåja) regler men det händer inget.

Du måste tala om för Apache att det är OK att överladda den centrala konfigurationsfilen. Öppna /etc/httpd/httpd.conf med valfri editor och ändra AllowOverride från None till AuthConfig under <Directory "/Library/WebServer/Documents">. Sedan är det bara att starta om Apache och hoppas att din .htaccess är korrekt utformad.

Tänk på en till sak - det finns en säkerhetsrisk ifall du kör med filsystemet HFS+. Det är inte case-sensitive (alltså inte ser någon skillnad på stora och små bokstäver). Vilket gör att du trots har skyddat mappen /private så kan du kommer åt den utan lösenord genom att skriva /Private eller /PrIvAtE.

Det finns en tråd ang det här på Mac OS X Hints. Apache Security Hole Under Mac OS X.
Det finns en lösning på det med. Aningen krånglig men dock en lösning.

Såvitt jag vet ska Apple ha gjort ändringar i Apache som löser det problemet, Så har man inte uppdaterat Apache själv bör det inte vara några problem... Har för mig att det var någon sådant de sa på WWDC, rätta mig gärna om jag har fel..

• Oregistrerad
  • 2001-09-14 14:10

Jag kör 10.1 och testade, verkar som det är fixat!

roger

1
Bevaka tråden