Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt i QTSS 4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yes.. äntligen fungerar stödjet för ID3 taggar korrekt och du kan nu döpa din stream till saker med mellanrum och punkter i .. (gick inte förut, då fick man precis som i IE % istället för mellanrum etc)..

Tackar

Streamen verkar dessutom inte buffra lika länge innan den kommer igång..

En sak jag fortfarande saknar är möjligheten att göra om färdiga mp3or som streamas ut till en o samma kvalitet..
Som det är nu anpassas ju streamen efter varje mp3a.. så har man 192kbps blandat med 128 så hoppar streamen runt.
Kanske inte så bra..(ShoutCast via WinAmp har bla denna funktion för att bestämma utgående ströms bitrate)..

Gränssnittet är även detta uppdaterat från Betan som fanns ute tills igår..
Känns lite snabbare och har fått vissa uppdateringar i layout/grafik.

Mer nytt..(hittar ju nytt hela tiden)

Nu visas även anslutna lyssnare till en mp3 stream i connected users, vilket det inte gjorde förut. Då visades bara dom som körde .mov filer..

(kommer säkert mer här under dagen)

Hur som helst
Bravo Apple..

Se nu bara till o läxa upp MPEG-LA (eller vad dom hette) o få ut QT6 o QTB omgående så kommer QT att bli dominanten vad gäller MPEG4.

[ 13 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Är nyfiken på att testa ... men:

Måste man köra på en G4?
Måste man ha Mac OS X Server?

Har en blådåre/350 med Mac OS X Klient.

System Requirements: QuickTime Streaming Server

- Power Mac G4, Macintosh Server G4, Power Mac G4 Cube, iMac, Machintosh Server G3 or Power Macintosh G3
- 128MB of physical RAM (512MB recommended for professional streaming)
- Mac OS X Server 10.1
- 1GB of hard disk space

Så den funkar nog inte.. däremot funkar följande

Darwin Streaming Server
Mac OS X 10.1 or later
Red Hat Linux 7.1
Solaris 8 (SPARC)
Windows NT Server 4.0/Windows 2000 Server

Så prova på du

Det står säkert på Apples site, men ... : ) Vad skiljer dem åt?

Inte provat så jag har ingen aning..

Darwin är ju open-source medan QTSS kanske inte är det utan har något apple specifikt.. vad vet jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-13 15:46

Körde precis in QTSS 4 på min TiBook med X 10.1.2. Funkar fint.

/glemme

Jag tror skillnaden är att i Darwin följer det med QTFileLibrary/The Event Queue och i QTSS inte.. D.v.s det är libs och apier som redan finns på MacOS X som följer med för att fungera under andra plattformar.. Min 2 ören...

• Medlem
  • International user
  • 2002-02-13 17:09

Glemme, menar du att QTSS funkar på OS X klient? Har du testat med några anslutna anv till QTSS?

Dessutom verkar det ju konstigt att de demar QTSS på en PB Ti på QT live men att den inte finns med under vilka datorer som stödjs???

QTSS funkar klockrent på Powerbook:ar, både G3 och G4... med klient OS X, vi använder det dagligen för vår utveckling. Nu har vi ju inte direkt många anslutna användare iofs... 2-3 iPaq:ar samtidigt kanske... så det kanske inte är något talande för hur mycket last den klarar på en powerbook...

Egentligen är det väl ointressant hur många användare man kan ansluta mot QTSS körandes på en powerbook... Ska man servera många användare med en streamingserver är det nog vettigare att kolla på Suns produkt, det som krävs är ju att man kan bulka ut mycket data på en gång, alltså en dator med bra I/O

QTSS 4 fungerar bra på OS X klient version, Hade dock lite problem med att få igång MP3 strömningen, Fick starta om datorn, och sedan verkar det som om en del får problem att koppla upp sig med IP namn, man får använda ip nummer istället.

Jag är mest imponerad hur lite processor kraft som går åt.
Med 6 samtidiga lyssnare i 128kbit åt går 0.4-0.8 % av processorns kapacitet på en G4 400.

1
Bevaka tråden