(största anledningen till att jag alltid kört mac är att man skall slippa sådannt här, som för mig liknar dos...)
Jag tror din Mac blev rätt förnärmad nyss... ingen dator med självrespekt vill förekomma i samma mening som ordet "DOS" Terminalen är inget att vara rädd för... den bits inte!
Felet du gör är att du inte specificerar *vad* som ska byta ägare, bara att *något* ska byta ägare. Unix kan mycket, men inte läsa tankar Syntaxen blir alltså:
sudo chown <namn> <fil/katalog>
Alltså: "Byt ägare till <namn> på objektet <fil/katalog>".
Men du kan i stället spara tid och skippa det steget... radera användarkatalogerna via terminalen i stället! Går på nån sekund eller så...
sudo rm -r <katalog>
Rm är programmet som raderar filer. Attributet "-r" säger åt rm att ta bort allt innehåll i katalogen först - det behövs eftersom Unix inte tillåter att icke-tomma kataloger raderas.
Och undvik helst att logga in som root i Findern... eventuella praktiska fördelar vägs med råge upp av de säkerhetsmässiga nackdelarna. Förr eller senare kommer den mänskliga faktorn att sätta in (*alla* klantar sig, även den mest belästa guru), och att försöka återställa efter en fummelrelaterad katastrof kräver ofta mycket jobb. Oftast tillräckligt mycket för att det lilla arbete som behövs för att ta reda på hur man utför önskvärd uppgift via terminalen framstår som ingenting!