Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QTSS, Mac OSX server eller vaddå?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Jag leker lite med den inbyggda Apache servern i Mac OSX (klient)
Jag har installerat både QTSS3 och 4 men blir inte nöjd med bilden och ljudet på min hemsida. filmen hackar och spelar långa partier utan ljud och med stillbild. Det är lite svår att konfigurera min brandvägg, men har fått det att fungera , men är som sagt inte nöjd med resultatet. Jag är medveten om att den igentligen ska installeras på Mac OS Server, men som andra har märkt går det bra att installera den på klient systemet. (tydligen utan mina problem med kvaliten). Hur som helst är min fråga:
Om jag struntar i att lägga ut mina små filmer som strömmande video, och i stället vill att de vara en "vanlig quicktime film som börjar spelas upp så fort bufferten är fylld (som på filmtrailers ni vet -stapeln där man kan se att filmen laddas ned osv,) eller som på Apples Itools hompage.
Hur ska jag göra då?, krävs Mac OS Server för denna typ av uppspelning? Kan jag få filmer som jag har på min egen dator (som server) att spelas upp på detta sätt?
Tacksam för svar från ni som vet bättre
Jörgen

Nej, du måste alltid hinta filmerna innan du streamar. Annars blir det bara progressiv download.

Filmerna jag har lagt ut är hintade och fungerar som strömmande video
"negotiating" osv även om dom hackar och stannar. Jag har problem med mitt admin lösenord (det har strulat sedan jag uppgraderade från 3:an till 4:an) Hur som helst, det du säger är att om jag låter bli att hinta filmerna, så kommer jag att få progressiv download?

QTSS hjälp

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Jag installerde om QTSS4 och nu funkar allt .
Fy fan vad häftigt! Strömmande video från min dator. Det känns som om man är en riktig media guru! En fråga till bara:
Jag stömmar via UDP porten (rtsp protokollet) Det var lite krånglit att få att fungera förbi min brandvägg, men jag undrar blir det lika svårt för folk att se min film eftersom jag inte anväder port 80?
Kan någon se min film? http://ivarsson.myftp.org
(ja, än så länge är det bara en reklamfilm av apple)
Tacksam för svar
Jörgen

Filmen är inga problem att se på. Dock så är den inte hintad. Den streamas inte

Det kan ställa till med problem hos folk som har brandvägg och inte UDP port 554 är öppen.

Du kan (för att undvika krock med Apache) ange port 81 om du ska byta.

Hej
Jag har just upptäckt det. Jag hade en kopia av filmen på severn och det var den som spelades upp. Nu när jag spelar upp filmen som strömmande quicktime fungerar det lika dåligt som förut. Den spelar upp ljudet, men första bildrutan ligger kvar under hela filmen. Jag ska prova att byta port och se om det fungerar bättre (kanske är det min server på port 80 som stör?)
Tack för hjälpen i alla fall.
Ni andra som har installerat QTSS4, funkar det bra för er?
(spelas filmerna upp utan ryck och utan avbrott i ljudet?
kolla igen http://ivarsson.myftp.org

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jörgen Ivarsson ]

Jag får inte upp din stream alls... -3285 disconnected

Kanske min brandvägg inte släpper igenom trafiken, det fungerar lokalt i alla fall. Jag har bytt till port 80 nu och stängt min webbserver.
fungerar det nu?
rtsp://ivarsson.myftp.org:80/sample_300kbit.m...

[ 16 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jörgen Ivarsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-16 02:03

Får bara requested data. inget mer...

/glemme - som idag streamat ut 3 gig film

Det är för att jag stängt av webbserver och bara har igång Quicktimestreaming server. adressen blir då :
Kör du Mac OS server eller klient versionen glemme?
Har du inte haft problem med att streama? Jag undrar var felet kan ligga.
Jag använder ju Apples egen film. Det finns inte så många inställningar att ändra på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-16 12:21
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jörgen Ivarsson:
Det är för att jag stängt av webbserver och bara har igång Quicktimestreaming server. adressen blir då :
Kör du Mac OS server eller klient versionen glemme?
Har du inte haft problem med att streama? Jag undrar var felet kan ligga.
Jag använder ju Apples egen film. Det finns inte så många inställningar att ändra på.

Jag kör macos x klienten som jag streamar en sorenson broadcasterström från. 300kbps ström till X antal personer.

Om jag tar bort port 80 så fungerar det hos dig. Dock så hackar det, får inte ens 100kbit strömfilen att fungera bra..

/glemme

Jag har installerat både QTSS3 och 4 dessutom kört QTSS 4 betaversion
kanske det har blivit fel i någon fil. Hur som helst känns det som om jag ger upp det här projektet för tillfället, eftersom jag saknar de tekniska kunskaperna att felsöka servern. Jag lyckades att få en film att laddas ner "progressive", och är egentligen nöjd med det. Det är bara det att jag inte tål när det J..vlas.
Tack alla för hjälpen i alla fall.
Jörgen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-16 13:12

Skall du bara köra progressive så behöver du inte qtss.. då räcker det med att lägga filmfilen på din hemsida.. QTSS är för livesändningar eller streama gammalt material.

/glemme

"Progressive" är bra när du vill bibehålla å den riktigt bra kvalitén..

1
Bevaka tråden