Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av att köra OS X Server?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon därute som kan dela med sej av erfarenheter med OS X Server?

Vi är ett företag med 7 macar och en PC, och kör f.n. Linux. Nackdelen med Linux är att ingen här kan Linux (eller ens vill lära sej). Det innebär att vi måste tillkalla hjälp bara vill vill installera en ny hårddisk el. liknande.

Servern används uteslutande som filserver. Hur funkar OS X Server i blandad miljö? Är det snabbt, och framför allt STABILT? Hur är det att administrera för de som har stor macvana men ingen speciell servervana? Vilka rekommendationer finns runt hårdvara? Mängden minne? Processorhastigeht? Ska man satsa på scsi-diskar?

Vi använder som sagt servern ENBART som filserver, men har allt som oftast en del rejält stora filer (runt 1 Gb) som vi hanterar.

Är det någon som kört Quark Xpress 4 mot OS X Server? Vi har nämligen det problemet att Xpress 4 inte lirar mot Linux-servern. Efter ett antal sparningar så blir filerna korrupta. Jag behöver väl inte tillägga att Quark inte vill kännas vid detta problem?

Ös på med kommentarer, tips och erfarenheter!

Jag har haft många problem när jag skulle utvärdera OSXS.

Första misstaget var att jag trodde att Apple hade släppt en färdig produkt för att inte riskera kundernas förtroende, serverprogram kan orsaka otroliga skador om de går fel.

Andra misstaget var att använda en G3 maskin B&W som blivit över, fungerade inte ens som fileserver, det gick inte att föra över 3 GB utan problem.

Jag vågade inte riskera mitt anseende utan rekommenderade en fortsatt användning av NT 4.0 fast med nya servrar.

Nu har det gått en tid, nya versioner har kommit och programmen har kanske blivit mer stabila, OSXS 10.1.3? Nu nöjer jag mig med att avvakta utvecklingen som jag följer dels genom en G4-server som går som test dels via olika forum som detta och tex http://discussions.info.apple.com/

Jag har i stort sett bara bra efarenheter av OSXS..
Har kört det sen i somras utan någon krasch eller problem.

Däremot saknar jag lite egenskaper såsom quotas för konton etc (iaf enkla sådana som inte kräver UFS)..

Vad gäller blandmiljö har vi bara macar som kopplar upp sig via apple file sharing, PC burkar kör FTP som det är nu.

Köra Quark mot servern har vi inte provat, men ni har ju bara 7 macar. Lägg Quark lokalt på dom istället o spara bara filerna mot servern är mitt förslag?!

Hur som helst så tycker jag OSXS är grymt stabilt.. (körde ASIP innan och det var kort uttryckt.. dåligt)..

Citat:

Köra Quark mot servern har vi inte provat, men ni har ju bara 7 macar. Lägg Quark lokalt på dom istället o spara bara filerna mot servern är mitt förslag?!

Jodå vi kör Quarkarna lokalt på varje maskin, och sparar bara filerna ner på servern. Funkar tyvärr ändå inte.

Om det i första hand är enkel admin du är ute efter kolla in http://www.snapserver.com/products/index.asp.

Om du vill förena enkel admin med kraftfullhet så har du riktigt läckra maskiner från Cobalt http://emea.cobalt.com/products/qube/index.html. Numera uppköpta av SUN. Apple blev för övrigt anklagade för att ha snott designen av sin egen Cube från Cobalts Qube, som var först. Jag har inte använt några av ovanstående produkter själv, men jag har läst en del om dom på webben.

Ditt problem med korrupta Quarkfiler på en filserver får många klockor att ringa bak i mitt huvud. Du kan säkert googla fram mycket nyttig info.

Om ni skall flytta så stora filer som 1GB över nätverket så är det antagligen värt att köra SCSI-RAID och Gigabit-nät. Switcharna är inte billiga, men det är antagligen inte er väntetid heller. Det finns även massa bandbreddstester på nätet som jämför server-os/protokoll och annat matnyttigt.

Försök också att tänka på hur viktigt säkerhet/avbrottsfri drift/prestanda/enkel admin/backup/pris/utbyggnad. När du vet vilka egenskaper som är viktigast kan du också lättare välja en lösning som passar bäst. Vissa av egenskaperna tenderar att vara inbördes uteslutande.

Jag har satt upp en OSXS hos en kund och den går som filserver och varit så sedan i Januari. Den har inte krashat en enda gång, den bara tuggar och går.

Den används då som filserver med en massa data på. Alla 12 klienter öppnar och spar sina dokument mot servern (6 av dom jobbar i Quark).

Den springer på en G4 Server. 512 Mb RAM, fyra speglade diskar som har datat på sig och en system disk.

Jag kan rekommendera OSXS ( ) men måste hålla med ace4711 .
Mycket hänger på nätverket när det handlar om så stora filer som 1 Gb.

Cobalt maskinerna har imponerat grymt på mig. De är otroligt stabila och lättsköta. Jag känner generalagenten här i Sverige om du vill veta mer om dessa fantastiska maskiner.

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Om det i första hand är enkel admin du är ute efter kolla in http://www.snapserver.com/

Det vore kul att höra från någon som har erfarenhet av NAS-lösningar.

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Saffran ]

Vi installerade Mac OS X Server ute hos en kund, och det har strulat lite granna. Men det var tack vare ett felaktigt SCSI-kort.

PÅ det företaget är det ett 20tal Macar och 4 PC-burkar. För att få in PC-burkarna bra så krävs det lite småtricks. Men väl uppe så är det inga som helst problem.
Om du väljer denna lösning så delger jag gärna mina erfarenheter om hur du ska få in PC-burkarna snyggt och smidigt.

Tack för alla kommentarer!

De´ bidde en 993 server med lite extra minne. Vi sitter lite illa till så vi behöver ha servern fort. Hittade en ÅF som kunde leverera imorgon (fredag).

Daniel > Jag kommer nog att besvära dej med några dumma frågor när pc´n inte alls vill prata med nya servern. Återkommer när vi packat upp burken och svurit ett tag .

Vi kör i skolmiljö cirka 80 macar (OS 9.1) mot en (numera två) Mac os x server. Använder också Macintosh management server. Vi har haft en hel del problem innan 10.1-uppgraderingen kom med bl a lookupd-buggen, som gjorde att klienterna blev nedkopplade från servern stup i kvarten. Har även haft problem med att klienterna fastnar i 30-60 sekunder. Verkar som att fler har haft samma symptom. När det gäller programvaror, så kör vi en massa olika; Quark 4.1, Photoshop, Freehand, Go Live, Director m fl. Det enda program vi just nu har problem med är Photoshop 3 och 5, vilka inte kan spara direkt in i elevernas mappar. Det går att spara lokalt på disken och sedan dra in arbetet i elevens monterade mapp. Vi har Users på annan partition ska nämnas... Har vi Users på samma som systemet fungerar det bättre. Likaså fungerar det bra med Mac OS X-klient och Photoshop 7 (och 6 i Classicläge). De problem vi upplevt är flytten av Users till annan partition/disk, automountfunktionen och flyttning av diskar och användarkataloger mellan maskiner eftersom rättigheterna inte hänger med. Finns en hel del positivt att säga, men jag avvaktar några veckor med det...

Såg att servern redan införskaffats men kan inte hålla mig från att lämna några kommentarer.

Som filserver funkar OS X 10.1 och senare perfekt för oss. Vi har tio PC och 4 mac som ansluter och den tuffar på bra. Quark med stora filer är inga problem. Lite struligt var det innan vi kom på hur man ställer in så att pc användarnas nyskapade filer får samma privileges som resten av gruppen de tillhör.
Grymt stabil. Mycket snabbare än ASIP var. (Dock tar det tid för OS X klienter att ansluta, men det tror jag beror på att vi kör utan DNS).

Ftp-servern är dock en besvikelse. Att bara ge användarna tillgång till sitt "user home" suger. Tittar på andra ftp-servrar nu där man lättare kan ställa in andra startmappar.

Mailservern har varit en ständig huvudvärk. Nu är visserligen open relay-problemet löst. Men kvar finns en annan allvarlig bugg: omöjligt att sända mail till vissa servrar. Är också rädd för att något ska hända med maildatabasen eftersom det inte verkar finnas något sätt att reparera den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 10:20

Vi kör en osx-fil server (10.1.2) som belastas med ca 70 macklienter och ca 15 pc klienter på en vanlig G4 533 med två st SCSI diskar på vardera 68Gb samt 640mb ram.

Mina erfarenheter är positiva i det stora hela, stabilitets som prestanda-mässigt. OS 9 klienter får ngt sämre prestanda från servern nu än när det var gamla ASIP 6.3.3 installerat på den. Stabilitets-mässigt väger det dock upp prestandaförlusten med hästlängder.

Värt att påpeka är att på fil-servern sparas mkt Quark och bildmaterial som klienterna ofta länkar direkt mot servern och det funkar bra.

// kimmo

pc privilegesproblemet jag nämnde löser man enligt anvisningarna i Apples til nr 106570

Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
An unexpected error has occurred. ?

// kimmo

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Kopiera artikelnumret, gå till kbase.info.apple.com, välj expertnivå och sök på artikelnummer - då hittar du det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-03-08 22:24

Vi har installerat ca 10 OS X-servrar, som filservers. Har fungerat perfekt överallt.

1
Bevaka tråden