Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server 2.0 på Power Macintosh G3?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Power Macintosh G3 Beige, 512 MB internminne, 30 GB disk - tanken är att den ska gå som mail server.
Problem ett. Jag kan inte installera skiten på disken! Jag ser inte hårddisken när jag ska installera.

Är jag helt fel informerad men ska det inte fungera på denna typ av maskin?

Mac OS X Server X gick att installera på en Blå-Vit G3a men jag fick strul med allt. Projektet ligger i malpåse till dess att jag fått Mac OS X Server 10.1, då skall jag prova igen? Det verkar som om Apple är nöjda med att det fungerar på G4? men den är full med betor, så mitt råd, vänta på 10.1

Det var ju just 10.1 jag provade med... läste på Apples site att beige G3or släppta innan Feb 2000 inte fungerar med X.
Så maskinen med 75Gb disk och 512 Mb kommer inte att fungera. =(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-15 13:58

Unsupported Utility?

Skall ju funka för vanliga X. Testa med servern.

Va? Nu fattade jag noll...

Mitt tips till dig är att läsa read me filen till installeraren. Där står det att man måste partionera disken på en Beige G3a så att den första partitionen rymms inom de första 8 Gb på disken för att det skall fungera. Jag märkte själv detta när jag skulle byta disken på en Beige G3/266 som jag redan tidigare körde MacOS X server på från en 4Gb disk till en 30Gb.

Den G3a som jag kör det på är från 99 om jag inte misstar mig helt så jag vet inte var Apple har för fog för det uttalandet du skriver om ovan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-16 00:03

Unsupported Utility

En applikation för att installera X på datorer som egentligen inte skall gå att installera på.

Tackar, nu har jag lite att testa med för att se om jag kan sparka igång servern på denna burk.

Tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-16 09:18

Jag har också problem med Mac OS X Server 2.0 på en blå/vit G3 400Mhz.

AppleTalk går inte att få igång alls
samt alla servertjänster verkar heller
inte gå igång och/eller administrera.
Nätverket funkar förövrigt, det går tex att surfa.

Det känns ändå som det borde funka
på en sådan pass ny G3:a. Någon
som testat ?

// kimmo

Hur ska jag gå till väga?
Jag ser nu diskarna när jag bootar från X 10.1 Server CDn men kan inte välja dem.
Hur ska jag gå till väga?
Vad ska jag göra?

Två partitioner, en <8Gb och en på resten upp till 75 Gb.

Du får väl vänta på 10.2

Nu så funkar det. Lite smek och sånt med maskinen så tog den emot först Mac OS X Server 10.0 och sedan uppgraderade jag den till 10.1. Så nu funkar det.

Tack tack. Detta med två partioner är nog tricket...

1
Bevaka tråden