Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WebStar 5 för OS X saknar mailserver?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm. Är det så att 4D tagit bort mailservern ifrån MacOS X Server versionen av WebStar (dvs ver 5)?

Jag hade hoppats på att ha allting i samma programvara. Eller ska man köra den inbyggda mailservern i OS X?

Är det bara jag som inte förstår varför man över huvud taget skall använda sig av WebStar numera?

(Ja, såvida man inte har någon specialtillämpning som KRÄVER att man använder WebStar.)

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-17 18:51

Tror att det var så att mail-funktionen kommer med i nästa version.

Det stämmer. Mailservern är borttagen. Den var inge vidare ändå, i samma låga klass som OS X Servers inbyggda.

Det finns bättre mailservers. Kolla in Communigate Pro. Fast den kostar...

WebStar har ett väldigt trevligt administrations-gränssnitt tycker jag.

Synd att mailservern är borttagen - får vänta på nästa version kanske.

Communigate Pro är bra - jag kör den på en Windows 2000 maskin idag och den fungerar jättebra. Men den är dyr! Jag har inte lust att lägga upp 10.000,- till för fler klienter just nu.

Det som behövs är ett snyggt webgränssnitt för användare - så att man kan köra en liten halv-hotmail t ex. Då kan man dela ut @99mac.com mailadresser till snälla människor t ex...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det som behövs är ett snyggt webgränssnitt för användare - så att man kan köra en liten halv-hotmail t ex. Då kan man dela ut @99mac.com mailadresser till snälla människor t ex...

Om det är webbgränssnitt du är ute efter så kolla hos Endymion. Fler liknande script finns här eller här.

Till Roxen finns ett som heter IMHO som är min favorit, kanske finns detta till MacOS X också.

//Mikael

Det ska komma en 4D utvecklad UNIX baserad mailserver till WebStar...någon som vet mer när den kommer??

iTools från Tenon har en speciell deal för Webstaranvändare som går över till Apache.
Har inte testat iTools ännu, men det sägs att det ska ge ungefär samma gränsnitt för Apache som Webstaranvändarna är vana med.

Jag tycker inte att Apples inbyggda mailserver är något bra alternativ. Har i flera månader stångat mig blodig i mina försök att få den att fungera som jag vill. Skulle ha kört Communigate Pro om en inte kostat så mycket. Plus att man tycker ju att den "industrial strength server" som Apple skryter med borde ha en fungerande mailserver. Får se om 10.1.4 uppdateringen får mig lite gladare.

iTools härskar! Vet många som kör det. Och där kan du ha b.l.a Webmail m.m Titta in länken..

1
Bevaka tråden