Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virusprogram till server

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när man skall sätta upp sin första "Head less" Mac Servet i.o.m. xServe så uppkommer ju en del funderingar. En är: finns det något virusprogram till macen idag som man kan administrera på distans t.ex. via terminalen? Alltså uppdatera definitioner ock köra speciella scans?

Norton antivirus som vi kör vanligtvis har inte denna funktion och jag kan inte läsa någonstans att de kommer i en senare version.

Samma fråga gäller program liknande Norton Utilities som också saknar funktionalitet för servrar.

Är det sågon som har hört något om någon serveranpassade varianter av denna typ av program?

Virex fungerar väl i terminal mode? betan var ju tom enbart gjord så i de första stadierna.

Skall undersöka detta. Tack för tipset.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-15 11:53

betautgåvan är fri att använda och finns här

Virex i terminalen

Tjipp

[ 15 Juli 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-15 16:53

Tar det inte en massa kraft ifrån servern om virusprogram finns där??? Bör inte virusskyddet finnas på alla klientmaskiner och i brandväggar etc? På servern blir det väl bara som sirap?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-15 20:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Tar det inte en massa kraft ifrån servern om virusprogram finns där??? Bör inte virusskyddet finnas på alla klientmaskiner och i brandväggar etc? På servern blir det väl bara som sirap?

Det är snarare en avvägning. I de flesta miljöer är det mycket svårt att lägga antivirusprogram på samtliga klienter och att hålla dessa uppdaterade. Även om det skulle vara fallet att man har skydd på klienterna, är det ingen nackdel att ha en nivå till.

Det är helt upp till hur man konfigurerar antivurusprogrammet på servern, hur mycket det belastar. Det kan tyckas vara lite dumt att köra genomscanning av samtliga diskar mitt under dagen

För de flesta räcker nog kapaciteten i en Xserve till för att köra antivirus, och om detta inte är fallet så kör man inte antivirusprogram. En avvägning som sagt... Kanske servern är av sådan typ att endast den lokala programmvaran behöver skyddas från klantiga sysadmins.

• Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:29

Jag är som sagt kluven. De man talar med på Apple anser det räcker att ha skydd på klienterna. Andra påtalar att man måste ha virusskydd på servern.

Vi har ingen X-server ännu, men jag tippar på att belastningsmässigt så kommer den få jobba extremt mycket. vi körde X-server på en äldre maskin och den gick på knäna ganska snabbt....

Nu blev det lite snurrigt med begreppen va.

"Vi har ingen X-server ännu.." följt av "Vi körde X-server på en gammal maskin.."

XServe = Hårdvara
OSXS=OSXServer

Begreppsförvirringen kan bli total

Hur som helst så tycker jag Apple verkar tala i nattmössan.
Jag ser hellre att man får virus på en klient än på Servern.
Får du virus på servern så kan ju allas filer gå förlorade, får du virus på en klient så.. visst klientmaskinen kanske förloras men dess viktiga filer ligger naturligtvis (?) sparade på servern.

• Oregistrerad
  • 2002-07-16 15:29

Måste vara värmen... [35+ någonting]

Ingen Xserver, däremt OS X server....

Det beror mycket på hur stora filer man ahr och hur flödet är. Långtidslagring har vi öht ingen alls...

I vårt fall kräver vi hög fart ifrån servrarna. Ett virusprogram som slöar ner för mycket kan göra att den blir okörbar. Ett virus skall aldrig ha en chans att komma så långt som till servern anser jag....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-16 15:40

Nu hänger inte jag med riktigt, det måste väl ändå vara vad man ska göra med servern som styr, om man använder servern för lite allt möjligt inklusive tex e-postserver skulle det nog inte vara fel med ett skydd. Om man använder den endast för lagring och backuper kanske det inte behövs.

QUOTE]Ett virus skall aldrig ha en chans att komma så långt som till servern anser jag....

Inte för att jag vill vara ngn j---ra messerschmitt men egentligen borde ni prata skadlig kod istället för virus. Virus är ju bara en delmängd av skadlig kod, diverse maskar är bra mycket otrevligare än virus. Ett virus kan inte ta sig vidare utanför en maskin då är det per definition en mask.

De nya kombinerade virus/maskarna som har förmågan att själv mutera sig vidare via nya vägar i system är synnerligen otrevligt. Som tur är har vi inte sett några riktigt elaka såna mot OS X än. [

[ 16 Juli 2002, 15:43: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

1
Bevaka tråden