1. Första kompletta specifikationerna av MPEG-4 spikades redan 1999, så man kan visst anse att den är "släppt".
2. Jag har inte sagt att jag tittar på ISO MPEG-4 idag, det jag menade var att det vore roligt och behövligt att Quicktime hade varit först ut som större MPEG-4 applikation. Quicktime har backat enormt som mediaspelare sista halvåret.
3. Vad det gäller att titta på MPEG-4 så måste man skilja på om det är filformat eller codecen man pratar om. Det finns diverse demos av MPEG-4 och även mindre applikationer, både komplett filformat och som separat codec. Till exempel finns philips webcine och sorensens MPEG-4 codec, läs gärna artikeln som pegge refererar till tidigare i denna tråd.
4. DivX är redan en gammal codec, den baserar sig på MPEG-4 specifikationer(den ursprungliga DivX codecen baserar sig på någon av tre olika Microsoft codecs som byggde på MPEG-4). Även om de codecarna är gamla så kan man få bra resultat med dem, betydligt bättre än Quicktime Sorensson v2.x och troligen även bättre än sorensson v3. Dock är DivX underlägset moderna codecs som On2 VP3.
5. Jag tycker också ohyggligt illa om Microsoft, men att såga en codec bara för att Microsoft har gjort den är inte speciellt sakligt.