Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättning i leden!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-24 23:41

Ska med Macintosh Manager & Apple Remote Desktop styra bort från anarki och mot tysk ordning bland datorerna på mitt jobb. Känner mig lite grön på just den här typen av adminstuff . Eftersom jag vet att det finns några riktiga server-rävar här så undrar jag kunde få lite tips om de värsta misstagen och fallgroparna. Alla annan info är mycket välkommen.

Ska plöja igenom hela server delen här på 99mac innan jag går och lägger mig och somnar till "Macintosh Manager Setup"

- Vad är det du vill uppnå?
- Vilket system har du på datorerna?
- Om du har OS 9 har du tänkt ha kvar det?
- Hur många datorer är det frågan om?
- Etc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 20:36

Vad är det du vill uppnå?
Ett smidigt sätt att uppdatera och hjälpa folk utan att behöva springa runt i huset. Att folk ska kunna logga in på vilken dator som helst och kunna hämta sina dokument och och synka innan det tar med sig datorn när de går hem.

Vilket system har du på datorerna?
Alla som ska användas till detta ska ha MacOS 9.

Om du har OS 9 har du tänkt ha kvar det?
Jepp, iallafall till Mac OS xX blir snabbare/vi köper in snabbare datorer.

Hur många datorer är det frågan om?

Ca 80 - 100

Mvh Acke

Macintosh Manager har iaf jag väldigt dålig erfarenhet av..
Speciellt under OS9.

Jag skulle avstå från att blanda in det om det gick.
Du blir LÖJLIGT beroende av nätverksanslutningen till servern när du använder en OS9 dator ansluten till servern via MM.

Jag har själv VÄLDIGT stora förväntningar över OSXS/OSX och nu även på ARD. Ska väldigt snart börja grotta i detta.

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

På macintouch har dom bytt lite åsikter/erfarenhet i frågan
http://www.macintouch.com/appleremotedesktop.html

Huvudkritiken mot ARD verkar vara att den saknar någon bra metod att hantera maskiner som inte är på. Med hjälp av t ex FileWave kan man trycka ut paket som läggs på mottagardatorerna så fort dessa blir tillgängliga på nätverket, och den funktionalitet verkar saknas.

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 22:48

Du blir LÖJLIGT beroende av nätverksanslutningen till servern när du använder en OS9 dator ansluten till servern via MM.
Hmm detta är väl bara en nackdel om man har en ostabil server som går ner ofta eller?
Har en "rock solid" server just nu. Kanske är så att servern blir ostabil när man just använder sig av MM?

Macintosh Manager har iaf jag väldigt dålig erfarenhet av..
Speciellt under OS9.

Varför? Berätta snälla

Jag skulle avstå från att blanda in det om det gick.
Varför, vad skulle din lösning bestå av i sådant fall?

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Det beror på servern men även på nätverket. Grejjen är att MM kommunicerar med Servern hela tiden, det är löjligt vad den skapar nättrafik. Även om man kör programmen helt lokalt och endast använder MM för att logga in mot Servern, tex om du har Photoshop igång så håller MM på o kommunicerar mot kontot på servern.

Det är många som försökt lösa problemen med detta men fortfarande ingen som har 100% lösning så vitt jag vet (jag gav upp med MM för några månader sedan, för gott. Efter att ha försökt i över ett år att få det att fungera).

Ett annat problem som sedemera löstes med uppdateringar av MM var bla att Acrobat Readers prefs fil väldigt snabbt blev extremt stor (vi pratar Gb). Detta pga nån bugg som gjorde att allt du skrev ut sparades i prefsfilen el nått sånt.

Det största problemet jag upplevde var att efter att ha MM fullt fungerande under några dagar så blev inloggningstiderna mot servern drastiskt mycket längre. Från sekunder till minuter, o sen gick allt långsamt. Trots att alla program etc låg lokalt på OS9 datorerna. (Servern kraschade aldrig och CPU nivån var inte heller speciellt hög) Men klientmaskinerna gick typ inte att jobba på.

Mitt hopp ligger i att OSX och kopplingen till OSXS kommer att fungera precis som jag velat ha det i flera år.
Här ligger ju en av Apples största nackdelar, att ha ett fleranvändarsystem med centraladministration etc...

Man får hoppas att dom kommer med ytterligare förbättringar i 10.2 som gör kopplingarna enklare än dagens NetInfo konfig.

Acke -->

MacAdministrator från http://www.hi-resolution.com/MacAdministrator2/MA2Home.html kanske kan vara något för dig? Jag har en licens för server och 50 användare som du kan få köpa MYCKET billigt. Har bara 1.5 versionen men den går att uppgradera till 2.0 som dessutom fungerar med MacOS X.

Vi har lagt ned det systemet eftersom vi behöver ett med stöd för både Mac OS X och Win 2k. Jag nu skapat ett system som är LDAP baserat. Detta skall vara vår huvudplattform f.o.m. nu.

[ 01 April 2002: Meddelandet ändrat av: glemme ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 15:29

-----> Tomas Björklund
Tack men det känns som om en avskedning satte punkt för mina ansträgningar på den här fronten. Tack ändå

Citat:

quote:Det största problemet jag upplevde var att efter att ha MM fullt fungerande under några dagar så blev inloggningstiderna mot servern drastiskt mycket längre. Från sekunder till minuter, o sen gick allt långsamt. Trots att alla program etc låg lokalt på OS9 datorerna. (Servern kraschade aldrig och CPU nivån var inte heller speciellt hög) Men klientmaskinerna gick typ inte att jobba på.

Kan något ha hänt med din DNS server? Vad jag förstått är OS X server grymt beroende av fungerande reverse DNS lookups, både av sig själv och av alla klienter för att nätverkstrafiken ska fungera smärtfritt.

1
Bevaka tråden