Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns classic alt. Os9 till xserver ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man köra classic läge på xserve ?

/Johanw

Varför?

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 12:37

Nej, inte enligt den info jag fått...

Micke, man kanske vill köra RUMPUS FTP server! Säkraste och stabilaste på marknaden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-25 12:58

Apropå detta med OS 9, skulle jag behöva OS 9 för att köra ASR, eller finns det för OS X?

Jag har gärna en klonimage på servern när den är hyffsat grundinstallerad. Detta gör att man snabbare kan komma igång efter krash/brand eller annat som bör undvikas.

Det är också bra att ha när man testar saker.

10.2 har en annan ftp-server än 10.1.x
Det som krånglar på X är Classic. Aldrig i he..etet att jag skulle låta Classic gå på en server.
Behöver jag nåt program som går under Classic så skulle jag sätta det på en annan maskin. Jag tror man har råd med det om man har råd att köpa en X Server.

Jag tvivlar också att Rumpus kan mäta sig med Unix ftpn. Nu menar jag inte den som följt med Mac OS X ...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Apropå detta med OS 9, skulle jag behöva OS 9 för att köra ASR, eller finns det för OS X?

Jag har gärna en klonimage på servern när den är hyffsat grundinstallerad. Detta gör att man snabbare kan komma igång efter krash/brand eller annat som bör undvikas.

Det är också bra att ha när man testar saker.

Jag har inte ens tänkt på om den finns för Mac OS X. Måste kolla.
Jag har min på en liten LaCie Pocket drive som jag startar från... (i nian)

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 14:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag tvivlar också att Rumpus kan mäta sig med Unix ftpn. Nu menar jag inte den som följt med Mac OS X ...

Man kan köra RUMPUS även under X. När man ahr massor med användare och extremt många olika rättigheter så är RUMPUS att föredra. Har testat igenom alla produkter.

Våra RUMPUS servrar har extremt bra uptime. Vi talar om månader. Samtidigt har vi i snitt per dygn 3 GB filer... Ofta betydligt mer. Inga problem hos varken levrantörer eller interna användare. Xs FTP i senaste versionen har tex Transmit användare problem med. De får ofta kontakt problem...

Säger bara att som säker FTP så är det Classic och RUMPUS som gäller!

• Medlem
  • Lund
  • 2002-07-31 09:32

Rumpus är säkert jättebra. Men lite väl dyr kanske? Tvivlar på att den ger bäst pris/prestanda. Eller har jag fel?

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Rumpus är säkert jättebra. Men lite väl dyr kanske? Tvivlar på att den ger bäst pris/prestanda. Eller har jag fel?

Priset är ganska högt. Vi köpte en licens och sen var vi fast. har idag två full licenser och de rullar på utan problem. Grymt stabila och hyffsat enkla att administrera. Klart stabilast av alla ftp servers för Mac OS 9. 3-4 månaders uptime...

Provkört lite annat allt ifrån javabaserade ftpservers till riktiga skräp servers.

Vi har i snitt 60-70 olika användarkonto per server med en massa olika rättigheter. Allt ifrån rena dropfolders där de inte ser något alls, till de med full access som kan skapa mappar och ja allt man drömma om. Servrarna har i snitt 3-4 GB per dygn enligt de senaste loggarna. Vi har haft upp till ca 20GB något dygn. Extremt nöjda. Både vi som administrerar samt våra användare.

Den enda nackdelen med en server som är så stabil är att man hinner glömma bort hur man konfigurerat vissa konto....

1
Bevaka tråden