Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP/Symbolic Link

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är gjort

1) En ny användare via preference

2) Ändrade home directory via Net Info Manager. Home directory ligger nu på en annan HD. Detta ska inte spela någon roll bara man anger full sökväg (/Volumes/Volymnamn/Mapp/)

3) Skapade filen ect/ftpchroot och lade till användarnamnet

4) Skapade symbolic links (ln -s /path/to/original/file /path/to/new/link) så att jag kunde länka mappar från min Hem katalog till ftp katalogen

Det jag vill nu är att om man går in i en "Symbolic Link" så ska man komma tillbaka från där man kom om man trycker sig tilbacka/uppåt, och inte in i min hem katalog. Alså låsa amvändaren i tilldelad FTP katalog.
Är detta möjligt?
Man kommer inte up i hierarkin så vida man inte går via en symbolic link.

Är det inte dags att göra en liten manual så att ALLA kan lyckas göra ett ftp konto med flera användare som går till samma katalog och stannar där?
Göra slut på detta topic en gång för alla.

Nja, eftersom ftp-servern i OS X använder sig av fleranvändarsystemet går det inte att låsa användare till enskilda kataloger. Iofs kan man sätta chmod 700 på ovanliggande katalog(er), men det är väldigt enkelt att gå förbi och skyddar inte mot målmedvetna användare. Prova att byta programvara för ftp-servern i stället, det är bättre än att skaffa sig en falsk trygghet med säkerhetsmässigt halvdana lösningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 13:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Nja, eftersom ftp-servern i OS X använder sig av fleranvändarsystemet går det inte att låsa användare till enskilda kataloger. Iofs kan man sätta chmod 700 på ovanliggande katalog(er), men det är väldigt enkelt att gå förbi och skyddar inte mot målmedvetna användare. Prova att byta programvara för ftp-servern i stället, det är bättre än att skaffa sig en falsk trygghet med säkerhetsmässigt halvdana lösningar.

Jo det går visst. Det är det du ändrar i filen "/etc/ftpchroot" Skriv in kortnamnen på de som bara skall komma åt sin hemkatalog och inget mer.

Glemme om du hade läst vad jag hade gjort så är namnet redan inlagt i /ect/ftpchroot/. Det funkar andå inte

Vet någon om det kommer att komma ett FTP server program som jobbar i bakgrunden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 13:32

Jag visste redan att du gjort det. Svarade på Samuels inlägg.
Vet själv inte vilken ftp server du skall använda. Detta är mer en diskussion för Mac OS X server. Flyttar över den dit...

1
Bevaka tråden