Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve och Server Monitor problem!!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt funkar på Xserve:en, förutom Server Monitor. Försöker anropa Xserve:en från Server Monitor på en klient burk på samma subnät. I loggen får jag bara "Failed to connect".
Vad kan vara problemet? Detta gäller både IP och DNS-namnet. Inget av dom fungerar.

Om jag kör Server Monitor från Xserve:en och skriver Localhost istället för IP:et så fungerar det skitabra.

Vad är det för port som Server Monitor försöker gå in via? Vad är det för process som ligger och lyssnar på anrop?

Någon som kan ge någon ledtråd?

Kolla om nslookup ger dig servernamnet och nslookup ip ger dig ip-numret. Om inte så kommer inte server monitor att fungera.

Server monitor kräver Reverse DNS lookup, m.a.o. DNSn måste vara riktigt konfigurerad.

Glömde, har du kört alla uppdateringar även efter juli säkerhetsuppdateringen. Det finns en relativt ny x-serve update...

[ 13 Augusti 2002, 17:03: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 17:28

Server Monitor körs på port 311. Se till så att inte ipfw spärrar denna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Allt funkar på Xserve:en, förutom Server Monitor.

Någon som kan ge någon ledtråd?

Prova att ändra HOSTNAME i /etc/hostconfig till localhost.

/Pär

Du kör 10.2 på klienten?
Tyckte mig läsa att man behövde 10.2 server även för server admin.. stod i den där nya 622 sidiga manualen.

Skulle det vara så är det ju heeeeelt sjukt...

• Medlem
  • 2002-08-15 20:44

Under 10.2 Server ska du inte behöva ha funktionell reverse DNS längre. Andra roliga saker med Xserve är den slimmade apache servermgrd kör på port 687.

Det finns ett dokument om detta problem på Apples Knowledgebase. Sök efter artickelnr 106830

1
Bevaka tråden