Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook X.2.4 kraschar ofta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Ibook 600/384/2.4

jag tycker att den kraschar litet väl ofta, flera gånger i veckan!

Hur ofta kraschar era Macar, hur mycket är normalt?

Swticher-Aron

Min kraschar aldrig. Har en uptime på 12-13 dagar på min iBook. Tvungen att starta om den dock igår på grund av 10.2.4 uppgraderingen.

Det måste vara något seriöst problem på din iBook. Tyvärr så vet jag inte något annat alternativ än det typiska "Microsoft-fixen", dvs installera om systemet.

Trist men sant.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 14:41

Tur i oturen är att det är så mkt smidigre att installera om nu med "Install & Archive"-alternativet.

Jag har en iBook 800 och den kraschar inte. Jag har dessutom nära anknytning till en iBook 500 och en iBook 600 och ingen av dessa kraschar heller.

Två orsaker till konstiga krascher:
- Full hårddisk.
- Fel på minnet.

Mitt system är precis fräscht. Installerade Jaguar för en vecka sedan. Har 15 gig/20 ledigt. Väldigt få program installerade, bara de viktigaste. Upplever att det ofta kraschar i samband med nätverk och serveruppkopplingar.

Hardwarecheck (eller vad cdskivan heter) säger att minnet är ok rent fysiskt. Vad göra?

• Oregistrerad
  • 2003-02-15 15:25

Har en iBook 500, den kraschar typ aldrig. Fick en KP för första gången för nån månad sen tack vare Keynote-buggen, men den ska vara fixad i 10.2.4.

Att den kraschar så ofta är inte normalt. Kolla med Apples support..

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-15 15:33

Minnet kan vara defekt även om det går igenom minnestesten, jag läste något inlägg av någon tekniker som berättade att minnestesten bara är mindre tillförlitliga snabbtester, ska ett minne testas ordentlig ska man skriva till 1 cell och sedan kontrolläsa samtliga andra celler för att se om någon har ändrat sig, på en 64Mb modul som testas i 100MHz skulle det ta typ 19 år att köra ett sådant fullständigt test.

Jag har själv haft stabilitetsproblem med min iBook300 som visade sig vara minnet. När det kraschar pga minnesfel så blev det skrivfel på hårddisken vilket i sin tur gav nya krascher och nya skrivfel vilket gav nya krascher osv. Prova att kör diskreparation och kontrollera disken, det hjälper ofta tillfälligt.

Försök sedan att få låna en minneskrets av någon du känner eller köp helt enkelt en ny och prova byt. Se också till att det är rätt minne, iBookarna är tydligen lite kinkiga vad gäller det.

Tack för alla svar!

Mitt minne köpte jag på Macoteket och skulle tydligen vara kompatibelt med min Ibook. Antar att det bara är att ta ut minnet och tuffa på med 128Mb (gah!) för att se vad som händer.

Om det tar så lång tid att kolla huruvida minnet är defekt, hur kan man då få någon retur på minnet?

Aron

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-16 04:10

Aron, erkänn att du var snål och köpte det där billiga 133 mhz minnet? hehe jag också.. min kör kernel panics vid skärmsläckare ibland.. samt i vissa direkt skumma sammanhang.. anyway.. kom hit till Höstvägen så kan vi ha KP fest..

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-16 04:20

Aron, erkänn att du var snål och köpte det där billiga 133 mhz minnet? hehe jag också.. min kör kernel panics vid skärmsläckare ibland.. samt i vissa direkt skumma sammanhang.. anyway.. kom hit till Höstvägen så kan vi ha KP fest..

Så vilket minne ska man köpa? 133mhz minnet var det enda jag hittade på macoteket som verkade passa!?

• Oregistrerad
  • 2003-02-19 09:49

Jag råkade ut för samma sak med min iBook466. Köpte minne från usa för 1,5år sedan, en 512meggis från www.memorytogo.com. Nu har den lagt av helt. Ett par månader innan minnet pajjade var krascherna ganska täta, ofta vid utloggningar(!). Min gamla minnesmodul, en 128:a från Macoteket funkar klockrent, men det är just det... 64+128MB i OS X är inte så ruskigt kul precis. Fast å andra sidan var ju inte datorn så speciellt snabb innan heller

[ 19. februari 2003, 09:52: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

1
Bevaka tråden