Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X.1 auktorisering via NT

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-10 19:54

Jag skulle behöva sätta upp en Mac OS X.1 server, men skulle helst vilja att inloggningsauktoriseringen skedde via en windows NT server så att användarna bara behöver komma ihåg sitt vanliga lösenord och jag inte själv behöver administrera (ca 50) användare på macen. Går detta? Vad behöver man göra på respektive dator? Folk ska kunna logga in både remote och direkt vid maskinen. Användarna har både mac och wintel. Maskinen ska bl a användas för DVD-bränning och gemensam fildelning.

Om det är omöjligt vad är bästa lösningen? De går inte med på att slänga alla PC

Nej, du kan inte få att inloggningen lokalt eller remote att hämta anv/lösen från varken sam i nt4 eller ad i win2k, däemot kan du kanske exportera data från win2k:s ad och importera i x.

/johanw

Det går att auktorisera användare med Win2k. 2 sätt till och med.

Det ena och riktigt usla av flera anledningar är att använda LDAP. Den kopplar direkt till ActiveDirectory men man kan inte byta lösenord för macanvändare och det är inte automatiskt samma lösen som i windows.

Det andra och krångligare men som funkar lite bättre när det väl funkar är NIS.

Man kopplar OSXS till en NIS domän. Den domänen kopplar man i sin tur till Win2k med hjälp av SFU2.0 (extra paket till Win2k).
Det finns en massa fallgropar här med och jag jobbar fortfarande med att få automatik på att det är samma "home" katalog för windows och mac inloggningen... men jag är nästan där.

logga in på discussions hos apple och sök på NIS, LDAP eller liknande så får du upp en massa bra tips och länkar till tutorials.

Du får gärna meddela hur det hela fortskrider, problem som du stöter på etc.

Har en motsvarande vilja att få till detta (dock mot en Novell användar databas)

Hur som helst, fortsätt skriva hur det går

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-11 09:47

Jag ska försöka testa i nästa vecka, och hinna läsa på lite i helgen. Jag ska snacka med de som sköter NT servern också. Men jag återkommer.

Citat:

Skapades ursprungligen av: hgu:
Jag ska försöka testa i nästa vecka, och hinna läsa på lite i helgen. Jag ska snacka med de som sköter NT servern också. Men jag återkommer.

Har du hunnit kolla nåt på detta ännu? Jag är mycket nyfiken!

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-28 12:13

Nja, jag kolla runt på nätet och kom fram till att det borde gå att göra med NIS. Sen pratade jag med admin för vår NT server, som sa att de just höll på att uppgradera till en ny maskin med win 2000. Så jag får vänta in dem lite, de lär nog ta ett par veckor/månader på sig. De har problem med att den blir virus- och hacker-attackerad hela tiden, så de vill testköra den och när de har lyckats köra den i någon vecka utan att någon har brutit sig in, så tänkte de börja använda den. Vi kör helt utan brandvägg. Sen är det också så att jag la in en massa användare eftersom jag ville kunna använda mac servern fastän win 2000 servern inte är klar. Men jag hoppas kunna återkomma när win 2000 servern är uppe.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-01 09:58

Nu verkar det som OS X stödjer detta.

Här finns dokument som beskriver hur man låter en mac os x server autentisera via en windows 2000 server. Jag hinner inte kolla på det själv, men det stod på macnn.
http://a1584.g.akamai.net/7/1584/51/7f99c60f0c08bf/www.apple.com/macosx/server/pdf/MacOSXwithActiveDirectory.pdf

Lite övriga dokument som beskriver fler detaljer:
http://www.info.apple.com/kbnum/n120055
http://a2016.g.akamai.net/7/2016/51/12b406e03e7c14/www.apple.com/macosx/server/pdf/UnderstandingUsingNetInfo.pdf

1
Bevaka tråden